handdator

Visa fullständig version : slapp efter viktnedgång


Tjoff
2014-03-18, 22:33
hej !Är kvinna och har under det senaste året gått ner rejält i vikt . Har gått från överviktig till smal. BMI 28-20

Problemet är att man har fått en del lösare/plufsigare hud . Inte så att det hänger men kroppen är definitivt inte fast längre.

Har även problemet i ansiktet då jag var rätt stor om kinderna och nu är väldigt smal med tygliga ansiktskonturer och vassa käkar.

Någon varit med om att det har dragit ihop sig igen?

Går det att träna kroppen och på så sätt få den fastare eller kommer det fortsätta vara slappt ?

mattisjamtback
2014-03-18, 22:41
Har inte varit med om det själv men huden drar ihop sig så småningom, oftast snabbare om man är yngre.

Huden kommer inte påverkas av träning men du kan ju "fylla upp" huden med muskler (det kommer dock ta mycket längre tid än det tar för huden att dra ihop sig av sig själv.

Men styrketräning rekommenderas självklart ändå :)

nippman
2014-03-19, 08:56
det där är väldigt individuellt, jag själv gick ner ca 30kg på 4 månader för något år sedan, och nästan all min hud följde med, medans jag har bekanta som har gjort samma viktresa fast på kanske 1-2år och fortfarande har lös hud, det finns inga övningar som tightar åt huden, Men om jag inte är helt ute och cyklar och om man vill vara "opti" för att försöka tighta till huden, så ska du nog käka vitamin-E och A samt zink (kanske från tomater) samt smörja in huden med någon återfuktande hud och undvika vätskedrivande drycker som t.ex. kaffe/thé osv... annars blir det väl kniven om ingen annan här på forumet sitter på någon mirakelkur.


Edit: Styrketräning kommer ju ge dig muskler som fyller ut huden och på så sätt "tightar" till huden, samt yoga kan vara bra har jag hört, men har inga som helst belägg för det.

sen finns det massa metoder man har hört ska hjälpa, som att smöra in kroppen varje dag, använda solskyddskräm när det är sol ute etc etc. du får prova dig fram!

hoppas det löser sig! det kan ta upp till 1-2år innan huden har anpassat sig.

Beelz
2014-03-19, 09:18
Fylla ut kroppen med muskler, det funkade på mig, var lite slapp på magen efter min viktnedgång och sen jag fick större magmuskler och rygg har det dragit åt sig

z_bumbi
2014-03-19, 09:20
Ett år är en ganska kort tid i sammanhanget så jag skulle vänta ett tag till och se vad som händer.

Sohlsken
2014-03-19, 10:30
Utöver det de andra har sagt så har jag hört att det ska hjälpa att dricka mycket vatten, för att det hjälper huden att hålla sig mjuk och elastisk. Jag läste det någonstans för ett bra tag sedan, så jag kan inte säga vilka faktiska eller vetenskapliga belägg det finns för vattenintag.

Tjoff
2014-03-19, 11:34
Tack för era tips !!

Jag är under 30 så huden borde kunna dra ihop sig....

Får vänta och se samt köra på styrketräning . Känns lite som att det finns hopp efter era svar! :)

Har sett före och efterbilder i bloggar på tjejer som gått ner väldigt mycket , efter graviditet tex , och tränat sig till en snygg och fast kropp så det borde gå!

Är lite orolig över ansiktet bara . När jag var överviktig satte sig fettet på nederdelen av ansiktet, jag svällde typ upp där ( som ex kelly osbourne) och det tänjde ju ut huden . Nu de senaste 2-3 månaderna har ansiktet plötsligt krympt och jag har nu väldigt smalt ansikte som jag hade innan jag gick upp i vikt. (Jag var överviktig i 2-3 år så inte så länge)

Det ser ut som att fettet på min kropp är löst .. inte löst tunt skinn som man kan dra ut utan tjockare skinn med fett under som är löst.. svårt att förklara .

( Anledningen till viktuppgången var för högt kortisol pga stress , brände ut mig och gick i början upp 13 kg på en månad och sedan fortsatte vikten i snabb fart . Blev överviktig på ett par månader. Det satte sig runt bålen, ryggen och i ansiktet som det gör med folk som har sköldkörtelsjukdomar. Nu har jag medicinering mot stress/ångest som gjort att vikten rasat och nu när jag mår bättre så har även ansiktet smalnat av. Vet inte om det gör någon skillnad på era svar vad orsaken är men tänkte att det ger lite mer information . Någon kanske känner igen sig )