handdator

Visa fullständig version : Hur ofta snabbmat?


Pade
2014-03-18, 22:12
Det är så att jag senaste tiden börjat käka väldigt mycket utemat, främst då snabbmat som pizza, donken, kina, kebab osv, i vanliga fall blir det ca 2-3 gånger i veckan, men nu på senaste har det blivit runt 5.
Under "snabbmatsdagarna" käkar jag 2-3 måltider till med ganska varierad kost.
Tränar 5 dagar i veckan, dock ALDRIG cardio, är ca 179cm lång och väger 76-77kg, i relativt god form.

Så min fråga är kort och gott, hur kommer all denna snabbmat påverka min hälsa?

Ber om ursäkt ifall det finns liknande trådar, sökte runt en del men kunde inte hitta någon med min frågeställning :)

tossefar
2014-03-18, 22:22
Väldigt mycket salt, fett och icke fullvärdigt protein.

På kort sikt? Du blir troligvis fetare.

Vyckzy
2014-03-18, 22:26
Väldigt mycket salt, fett och icke fullvärdigt protein.

På kort sikt? Du blir troligvis fetare.

Det är kalorierna som räknas man kan ju bara äta en chipspåse en dag och ändå gå ner i vikt

Gober
2014-03-18, 22:35
Väldigt mycket salt, fett och icke fullvärdigt protein.

På kort sikt? Du blir troligvis fetare.

Vad i snabbmaten är inte fullvärdigt protein? Men annars håller jag med, mkt snabbmat innehåller helt för mycket fett och salt.

Men det finns ju mkt bra snabbmat också. Sushi, hamburgare (bra hamburgare menar jag då), burritos, grillad kyckling, bra pizza, riktig gyros osv.

Pade
2014-03-18, 22:35
Väldigt mycket salt, fett och icke fullvärdigt protein.

På kort sikt? Du blir troligvis fetare.

Protein, kcal och liknande spelar ingen roll, räknas in i dagliga intaget och vägs upp av resterande måltider.
Är intresserad utav hur det kommer påverka min hälsa, inte så taggad på att trilla av pinn i 25 års åldern eftersom jag käkat big tasty två gånger i veckan :d

Gober
2014-03-18, 22:36
Det är kalorierna som räknas man kan ju bara äta en chipspåse en dag och ändå gå ner i vikt

Nej, det finns mer att ta i beräkning än viktuppgång/nedgång. Det förstår du väl.

mattisjamtback
2014-03-18, 22:36
Det är kalorierna som räknas man kan ju bara äta en chipspåse en dag och ändå gå ner i vikt

Jo men om man tänker kroppssammansättning och hälsomässigt så är det sämre.

Lär ju inte prestera lika bra i gymmet på snabbmat --> sämre resultat

Jeml
2014-03-18, 22:40
Protein, kcal och liknande spelar ingen roll, räknas in i dagliga intaget och vägs upp av resterande måltider.
Är intresserad utav hur det kommer påverka min hälsa, inte så taggad på att trilla av pinn i 25 års åldern eftersom jag käkat big tasty två gånger i veckan :d

får nog hoppas sheo eller grub eller någon annan kunnig tittar in. känns mest som det blir okvalificerade gissningar annars.

jag vet inte hur det påverkar. men jag skulle inte oroa mig för sådan mat en gång i veckan iaf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vyckzy
2014-03-18, 22:56
Jo men om man tänker kroppssammansättning och hälsomässigt så är det sämre.

Lär ju inte prestera lika bra i gymmet på snabbmat --> sämre resultat

Nej, det finns mer att ta i beräkning än viktuppgång/nedgång. Det förstår du väl.

Ja men att äta ute är ju ingen dödsynd är väl ändå kalorierna som påverkar vikten. Bara undvika för mycket fett. Alltid bäst att ha koll på att de man äter är nyttigt.

Ja det är ju annat som spelar in, det är oftast mycket fett i maten när man käkar ute. Då ska man väl skippa pommes och göra det så fettfritt man kan.

Pade
2014-03-18, 23:03
får nog hoppas sheo eller grub eller någon annan kunnig tittar in. känns mest som det blir okvalificerade gissningar annars.

jag vet inte hur det påverkar. men jag skulle inte oroa mig för sådan mat en gång i veckan iaf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej det är väl just att det börjar bli ett par gånger i veckan som ligger till grund för frågeställningen

upperkatt
2014-03-18, 23:37
Högst en gång i månaden känns ju rimligt, om du måste. Du kan ju äta god mat utan att den är onyttig, tänk på det. :)

Gober
2014-03-18, 23:39
Högst en gång i månaden känns ju rimligt, om du måste. Du kan ju äta god mat utan att den är onyttig, tänk på det. :)

Nu överdriver du, balans är nyckelordet.

lillmesen
2014-03-19, 06:33
Om du hoppar över att salta på din övriga mat samt se till att den är så "clean" som möjligt så är det väl möjligt att äta ute på snabbmatshak ca en gång om dagen kan fungera även långsiktigt.

Sheogorath
2014-03-19, 06:38
Om du hoppar över att salta på din övriga mat samt se till att den är så "clean" som möjligt så är det väl möjligt att äta ute på snabbmatshak ca en gång om dagen kan fungera även långsiktigt.

Förklara dig.

Är t.ex. min lunchlåda på kycklingbröstfilé med sås på spenat, grädde, fetaost, hönsbuljong, vitlök och soltorkade tomater "clean" eller är det liksom för "gojsigt" för att vara cleant?

R Scarpa27
2014-03-19, 06:40
Äta snabbmat behöver inte vara något dåligt 5 dagar i veckan, och antagligen är det bara lunchen?

sen är det ju ganska omöjligt att svara på pga kvalliten på maten vilken pizza?, vad för kina mat? m.m helheten över dagen du äter? helhet av kosten generellt?

Men du skriver du mår bra och är nöjd så why not?.

Det som är tråkigt med snabbmat är att det inte smakar så bra som hemmalagat men vad gör det? om man lagar sin middag & resten av måltider under dagen.

pizza=bröd,tomat,ost,kött & sås (kvalliten? olika vart man än äter)
kina mat= kan variera allt från friterat, till kokt,stekt, ångat m.m
hamburgare=lika stor variation där med.

alltså ganska omöjligt att svara på.

Sen vad ser du som onyttigt?
Helheten av kosten är ju som sagt mkt avgörande.

Andrew_1982
2014-03-19, 06:43
I vilken mening är inte saltet bra? Jag tänkte om det påverkar än utseendemässigt. Är på deff nu och saltar mina ägg ganska hårt. På bulk blir det också mycket salt då jag äter mycket potatis.

lillmesen
2014-03-19, 06:45
Förklara dig.

Är t.ex. min lunchlåda på kycklingbröstfilé med sås på spenat, grädde, fetaost, hönsbuljong, vitlök och soltorkade tomater "clean" eller är det liksom för "gojsigt" för att vara cleant?

jag avsåg lågt på kalorier och salt. Så att man ur ett långsiktigt perspektiv inte hamnar på rimlig kalori- och saltintag.

Om jag tex. åt pizza eller kinabuffé varje kväll skulle jag inte äta ägg och bacon till frukost utan kanske snarare gröt och kvarg (med samma energimängd som motsvarande äggen och baconet skulle ge)

Sheogorath
2014-03-19, 06:46
I vilken mening är inte saltet bra? Jag tänkte om det påverkar än utseendemässigt. Är på deff nu och saltar mina ägg ganska hårt. På bulk blir det också mycket salt då jag äter mycket potatis.

Blodtrycket. Högt blodtryck är en av de viktigaste prediktorerna för tidig död. Om du har högt blodtryck kan det vara en idé att se över saltintaget.

Sheogorath
2014-03-19, 06:47
jag avsåg lågt på kalorier och salt. Så att man ur ett långsiktigt perspektiv inte hamnar på rimlig kalori- och saltintag.

Om jag tex. åt pizza eller kinabuffé varje kväll skulle jag inte äta ägg och bacon till frukost utan kanske snarare gröt och kvarg (med samma energimängd som motsvarande äggen och baconet skulle ge)

Bra. Men sluta använd då order "clean". Det är ett smutsigt ord.

lillmesen
2014-03-19, 06:48
Bra. Men sluta använd då order "clean". Det är ett smutsigt ord.

sorry trodde det var en accepterad term här (ger mig själv en örfil nu!:em:

Sheogorath
2014-03-19, 06:52
sorry trodde det var en accepterad term här (ger mig själv en örfil nu!:em:

Det är ett ord som drar med sig en hel del skit skulle jag säga. Att en blandgryta med kött och massa olika grönsaker och pastaskruvar skulle vara sämre än kyckling och broccoli när det förmodligen är tvärt om: fler ingredienser och större variation täcker näringsbehovet BÄTTRE än torftig och ensidig mat.

Det är sin sak att det under deff är lättare att räkna på två ingredienser än sju men det är inte samma sak som att det har någon fördel prestations- eller hälsomässigt. Det är i alla avseende sämre skulle jag säga. Smak, näringsmässigt osv.

Tisu
2014-03-19, 08:20
Kolla på filmen Fathead (http://www.imdb.com/title/tt1333994/) där han bantar med endast mat från McDonalds, och då hamburgare etc. Han har medicinsk uppföljning och hans "värden" blir bättre.

På kaloriunderskott blir onyttig mat mindre onyttig än på överskott.

mikaelj
2014-03-19, 08:47
Jag älskar salt. Hade jag inte saltat ihjäl min mat skulle jag inte kunna stå upp. Hetsjakten på salt för friska är konstig.

Beelz
2014-03-19, 09:12
Det är kalorierna som räknas man kan ju bara äta en chipspåse en dag och ändå gå ner i vikt

Ja, du går ner i vikt. Men så svart och vitt är det inte... Äter du bara chips så ryker muskler med, tappar du muskler mer än kroppsfet se blir du fetare än vad du förmodligen var innan.. :)

upperkatt
2014-03-19, 12:35
Nu överdriver du, balans är nyckelordet.

Jo, det har du nog rätt i, i och för sig. :) Jag utgår bara ifrån mig själv, det var flera månader sedan jag åt något i form av snabbmat.

Jeml
2014-03-19, 12:37
Jo, det har du nog rätt i, i och för sig. :) Jag utgår bara ifrån mig själv, det var flera månader sedan jag åt något i form av snabbmat.

och det betyder att inte är bra att äta det mer än 1 gång i månaden max?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

upperkatt
2014-03-19, 13:41
och det betyder att inte är bra att äta det mer än 1 gång i månaden max?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej, så är det såklart inte. My bad.