handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite + krymper musklerna?


Jassja
2014-03-18, 20:08
Påbörjade min första riktiga deff för 2.5 vecka sedan. Har tidigare gånger gjort deff men alltid varit halvdant och har fuskat m.m.

Nu satte jag ett strikt matschema och ska följa detta i totalt 3 månader.

Nu har det gått som sagt 2.5 veckor och när jag ställde mig i spegeln så kändes det som om jag var "mindre".

Kollar särskilt på området runt buken då det är där jag hoppas få fram mina magmuskler (som redan nu syns bra då dem är stora, men vill ju ha ännu mer såklart) och kändes som magmusklerna krymt, syntes mindre än va de brukar göra.
Detta var också efter ett magpass då man tkr att dem borde va "upp-pumpade" lite iaf...

Är 182cm lång
83kg
22 år

Ligger på ungefär 1700kcal per dag och 2.5 gram protein per kg vikt.

Går jag ner "för fort" ?
Är det vanligt att man känner sig mindre?

När jag vaknar ibland brukar jag känna mig mer hungrig än vanligt (när jag inte deffar).

Är dock noga med att äta 250g (minst) kvarg precis innan läggdags, detta borde väl täcka nattens fasta rätt bra?

Folk säger att man bör ha en "ätardag" då och då för att inte "vänja kroppen" vid svält / återställe hormon nivåer etc...
Vad tkr ni om detta?
Försöker hålla mig mega strikt för att verkligen se resultat efter 3 månaders slut.

mazzee1
2014-03-18, 20:21
Kör hårt man! Det ser bra ut nu som det gör. Ha en ätardag också på söndagar där du går MAX 1k överskott :) kan vara skönt och ha det, mer mat tex en glass eller ja vad man nu känner för!

mattisjamtback
2014-03-18, 20:23
1700 låter väldigt lite.

Du har antagligen förlorat vätska vilket gör att de inte ser lika uppumpade ut.

Jag personligen har aldrig förstått mig på ätardag

Jassja
2014-03-18, 21:02
1700 låter väldigt lite.

Du har antagligen förlorat vätska vilket gör att de inte ser lika uppumpade ut.

Jag personligen har aldrig förstått mig på ätardag

Nej jag har väl känt att "Ätardag" är typ för att unna sig men jag vill verkligen vara stenhård så om det inte ger mig några andra "fördelar" som balansering av hormon eller ngt så kan jag lika gärna skippa det. Kommer åka utomlands 5 dagar om några veckor (innan deffens slut) så där kommer jag ändå ha 5 lite slappare dagar (ska inte vräka i mig skit dock!).

Nu äter jag 6 gånger per dag (var 3e timme) + shaker efter träning så får kontinuerligt intag av protein, och som sagt hamnar det på ca 2.5 gram per kroppsvikt (vilket jag anser borde vara bra nog).

Men hur är det med att "förlora vätska"? Sker detta i samband med kaloriunderskott? Jag är nämligen väldigt noga med att dricka mycket och ofta under dagen. Men det kanske är vätska på annat vis?

mattisjamtback
2014-03-18, 21:09
Vet inte hur mycket kolhydrater du äter men på 1700kcal och 200gram protein kan det inte bli jättemycket enligt min huvudräkning. Äter man mindre kolhydrater kommer också mindre vätska att bindas.

Ditt proteinintag är absolut tillräckligt men skulle rekommendera att du minskar underskottet, speciellt eftersom att det det verkar som att du redan har en rätt låg fettprocent.

Skulle rekommendera 180 - 200g protein, 50 - 80g fett och sen resten kolhydrater :)

Vyckzy
2014-03-18, 21:36
~500 i underskott varje dag i en vecka blir ett halvt kilo i veckan det jag skulle satsa på om jag var du

Jassja
2014-03-18, 23:08
~500 i underskott varje dag i en vecka blir ett halvt kilo i veckan det jag skulle satsa på om jag var du

Jo enligt flera sidor där det finns "kalori-behov" uträkningar så är ju 1700 lågt.

Men jag sitter ner vid jobbet hela dagen och det enda jag rör mig är ju på gymmet och där är det styrketräning inte så mkt kondition direkt (vet att styrka bränner också men ni förstår).

Äter i princip inga kolhydrater förutom gröt till frukost.

mattisjamtback
2014-03-18, 23:17
Skulle nog ändå säga att 1700 är för lågt.

Men det bästa är att väga dig minst en gång per vecka och se hur snabbt du går ner och samtidigt kolla spegeln för att se att det är rätt kilon som faller bort.

Sen om du går ner mer än 1/2 kilo per vecka kan du höja kalorierna lite.

berocca
2014-03-18, 23:20
182cm och 83kg här med. Ligger på 1800-1900 när jag räknar, gick alldeles för sakta på 2200kcal som jag testade tidigare. Jobbar hemifrån och rör mig absolut ingenting förutom till gymmet c:a 5ggr i veckan.

Ajemän
2014-03-18, 23:37
Om du nästan inte äter kolhydrater så är det inte konstigt att du "krympt" och inte får nåt tryck i musklerna vid träning.

Dina muskler har inte krympt, du har bara tömt dom på glykogen och då ser man platt ut. Tycker du ska dra ner på fettet, lägga en massa långsamma kollisar timmarna innan passet och en del efter

Lose
2014-03-18, 23:38
Vi följs åt berocca… Nästan exakt samma stats och förutsättningar här, men 183 cm och 82 kg då. Har en energibalans på ca 2500-2600 om jag tränar 3 ggr/vecka.

mattisjamtback
2014-03-18, 23:42
182cm och 83kg här med. Ligger på 1800-1900 när jag räknar, gick alldeles för sakta på 2200kcal som jag testade tidigare. Jobbar hemifrån och rör mig absolut ingenting förutom till gymmet c:a 5ggr i veckan.

Vad menar du med långsamt? 0.5 kilo per vecka är en ganska lagom viktnedgång

berocca
2014-03-18, 23:51
Vi följs åt berocca… Nästan exakt samma stats och förutsättningar här, men 183 cm och 82 kg då. Har en energibalans på ca 2500-2600 om jag tränar 3 ggr/vecka.
Hehe ja, först till 80 ;)
Vad menar du med långsamt? 0.5 kilo per vecka är en ganska lagom viktnedgång

Jag tyckte inte jag gick ner 0,5kg/v. Dock har jag inte ens tålamod till att "bara" gå ner 0,5kg i veckan och från vad jag läst runt här en del verkar det vara fullt rimligt att sikta på högre viktnedgång om man ligger över 15% bf.

mattisjamtback
2014-03-18, 23:56
Jo absolut, ligger man över 15% kan man gå ner snabbare än så :)

AndreasBastard
2014-03-19, 00:18
När du minskar underhudsfettet så kommer musklerna att synas tydligare, men du minskar ju samtidigt omkretsen runt armar osv vilket kan uppfattas som att musklerna blir mindre.

vicarious
2014-03-19, 12:06
Är det vanligt att man känner sig mindre?


Ja. Man har mindre energi i omlopp och får inte lika bra tryck i musklerna och kroppen.