handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag lägga upp periodisk fasta?


Mäktigman
2014-03-18, 18:52
Har läst lite, men har märkt att vissa kör på 5-2 metoden eller 6-1 metoden dvs äter 5 eller 6 dagar per vecka, medan andra fastar 16h per dygn och äter de resterande timmarna, varenda dag.

Hur gör ni, och vad är egentligen att föredra?

mattisjamtback
2014-03-18, 19:02
Jag tycker att periodisk fasta är betydligt mycket bättre för att det är hållbart i längden eftersom att man vänjer sig vid tiderna man äter på och man har ett jämnt kaloriintag. 5:2 kan jag bara tänka mig är väldigt jobbigt eftersom man antagligen blir väldigt hungrig och trött på fastedagarna.

Mäktigman
2014-03-18, 19:08
Med periodisk fasta menar du fasta t.ex. 16h per dygn eller?

mattisjamtback
2014-03-18, 19:10
Med periodisk fasta menar du fasta t.ex. 16h per dygn eller?

Yes! Borde vart mer tydlig kanske :)

sockerfar
2014-03-18, 22:06
Jag tycker periodisk fasta är jättebra! Jag äter när jag är riktigt hungrig och sen är det "klart" kan inte äta 6-7 ggr per dag utan väntar hellre.

Såhär gör jag

12.00
Lunchbuffé ca 400g kött
Fyll på med vitt bröd/carbs
1500 kcal

15.00 malto/shakes/gröt

19.00
Efter träningen 500g köttfärs
Lax
200g gröt / shakes
Eller
Random kött 400g + 2l ris
Ca 1500 kcal

Vänjer du kroppen är du as hungrig dessa tider!

Ajemän
2014-03-18, 22:54
Jag äter inte mellan läggdags och lunch av anledningarna:

Tränar kl 17 och ser ingen anledning att dra i mig en massa mat innan lunch. Vill ha kollisar till passet och efter passet för återhämtning. Har jag då en begränsad mängd kolhydrater att inta under dygnet ser jag ingen större anledning att äta och bränna dessa långt innan passet...
Tror glykinlagringen blir bättre om man äter kollisar i samband med vila och sömn, men jag kan ha fel?

Får en sundare syn på mat när jag inte äter så ofta. Maten blir godare. Mat har gått från ett måste till en längtan.
Bättre tandhygien.
Sen kan man ju läsa en massa om förbättrad insulinkänslighet m.m men jag har faktiskt inte forskat så mkt i det.

Tycker bara PF lämpar sig för deff, lean gains och knubbisar. Inte för smalisar som bara vill gaina en massa vikt...
:)

Ajemän
2014-03-18, 23:08
Jag ser inte riktigt poängen med att ha helt fastande dagar, vad är tanken med det?

vicarious
2014-03-19, 11:56
Jag ser inte riktigt poängen med att ha helt fastande dagar, vad är tanken med det?

Inte jag heller.

Hitta ett upplägg som passar din vardag bäst. Anpassa dieten till ditt liv, och inte tvärtom.

För mig blir det lite oplanerad periodisk fasta på vardagarna. Är inte hungrig på förmiddagarna och tycker det är skönare att jobba (fysiskt) med magen tom. Får lätt sura uppstötningar och dylikt annars.

Kliver upp 05 och fastar till kl 12-15. Äter sedan som jag vill fram till läggdags (20-22).

Mäktigman
2014-03-19, 15:50
Hur är det med kaffe? Är det "fusk" att dricka det? Brukar ha en liten skvätt mjölk i mitt kaffe, "förstör" det den periodiska fastan? Och hur är det med svart kaffe, det borde väl annars vara lugnt då det knappt innehåller kcal?

vicarious
2014-03-19, 16:24
Brukar ha en liten skvätt mjölk i mitt kaffe, "förstör" det den periodiska fastan?

Nej.

Ozziking
2014-03-19, 16:46
blev intresserad av 16/8 grejen faktiskt, men min fråga är har man råd att äta mer än när man äter " vanligt " dvs utan fasta?

Alltså. Kan man öka kaloriintaget eller ska man ligga på samma även om man fastar? Bara tänker lite :)

HMS Laestander
2014-03-19, 16:54
Samma kaloriintag.

Stjarnan
2014-03-19, 16:56
blev intresserad av 16/8 grejen faktiskt, men min fråga är har man råd att äta mer än när man äter " vanligt " dvs utan fasta?

Alltså. Kan man öka kaloriintaget eller ska man ligga på samma även om man fastar? Bara tänker lite :)

Du om någon ska absolut inte börja med att köra någon typ av diet! Och nej, du kan inte äta mer kcal för att du fastar några timmar!

Ozziking
2014-03-19, 17:12
Du om någon ska absolut inte börja med att köra någon typ av diet! Och nej, du kan inte äta mer kcal för att du fastar några timmar!

Nej inte det jag sa, men jag gillar det och det är absolut mitt alternativ om jag ska börja någon gång i framtiden.

Och periodisk fasta, varför skulle man inte kunna köra det som underviktig? *flex*

Beelz
2014-03-19, 17:18
Jag kör såhär:

fastar 16 minst per dag, äter under 8
första måltid kött+rotfrukter+lite fett för smak
träning
6h senare, största måltid; mycket protein och mycket kolhydrat blir en del fett ibland också
kanske ett äpple eller något annat jag är sugen på innan läggdags

Vildodagar samma första måltid
sen äter jag vad jag känner för, ser bara till att få i mig mycket protein, jag hamnar säkert på ett ganska stort underskott, ca1000kcal +/- några hundra kcal. Men det jämnar ut sig på de väldigt stora överskotten på träningsdagar

HMS Laestander
2014-03-19, 17:24
Periodisk fasta brukar te sig bättre till folk som har lätt att äta än folk som (rimligen) har svårt att äta.

Ozziking
2014-03-19, 18:02
Periodisk fasta brukar te sig bättre till folk som har lätt att äta än folk som (rimligen) har svårt att äta.

Ah! okej! :)

Jeml
2014-03-19, 18:04
Nej inte det jag sa, men jag gillar det och det är absolut mitt alternativ om jag ska börja någon gång i framtiden.

Och periodisk fasta, varför skulle man inte kunna köra det som underviktig? *flex*

varför skulle du vilja köra PF?

folk verkar tro att man får ut någon slags effekt av PF...



"OOOHH äter inte på 16h, bränner massa fett bygger massa muskler! !!! 1one!"

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Beelz
2014-03-19, 18:20
Nej inte det jag sa, men jag gillar det och det är absolut mitt alternativ om jag ska börja någon gång i framtiden.

Och periodisk fasta, varför skulle man inte kunna köra det som underviktig? *flex*

Om man är underviktig så är man säkert van med att äta lite/blir snabbt mätt eller har dålig matlust, ändrar du då på måltidsfrekvensen till kanske 2-3 under 8h så kanske man inte orkar äta väldigt stora portioner. Om man har svårt att gå upp i vikt ska man se till att först få i sig tillräckligt med kalorier innan man börjar pilla på måltidsfrekvensen.

Ozziking
2014-03-19, 18:23
Okej! Ah stora måltider är inget problem för mig. Håller blodsocker och sötsug mycket stabilare på 3-4 stora meals istället för 5-6


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tänkte mer om det kunde vara ett bra sätt för att inte bli kinkig med måltiderna, man blir ju ganska hungrig och äter då mera :-) Tänker bara högt, ska först se till att komma upp i vikt på 5 mål om dagen

Jeml
2014-03-19, 18:25
Okej! Ah stora måltider är inget problem för mig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

med stora måltider menas nästan hela ditt dagsintag i en måltid.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-03-19, 18:49
varför skulle du vilja köra PF?

folk verkar tro att man får ut någon slags effekt av PF...



"OOOHH äter inte på 16h, bränner massa fett bygger massa muskler! !!! 1one!"

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Ser folk som får grymma resultat, verkar ganska bra hälsomässigt enligt styrkelabbets presentation på det också.

Vet ej om jag ska ta det som en dumförklaring? :)

- ska inte börja med det SOM SAGT tänker högt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ozziking
2014-03-19, 18:51
med stora måltider menas nästan hela ditt dagsintag i en måltid.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Medveten om det Jeml. = ännu bättre.

Blir nog att testa framöver någon gång! Efter gymnasiet tänker jag :-)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jeml
2014-03-19, 18:55
Medveten om det Jeml. = ännu bättre.

Blir nog att testa framöver någon gång! Efter gymnasiet tänker jag :-)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

tycker verkligen inte du ska göra det. det är inte ett normalt förhållande till mat och du har nyss blivit friskförklarad från en ätstörning...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ozziking
2014-03-19, 19:04
tycker verkligen inte du ska göra det. det är inte ett normalt förhållande till mat och du har nyss blivit friskförklarad från en ätstörning...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Understand. Blir antagligen i framtiden någon gång, men det är år tills dess :) ingen fara!


Skickas från min iPhone via Tapatalk