handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver innan träning


hammark9
2014-03-18, 18:01
Hejsan! Har tränat på tom mage de senaste dagarna pga att jag inte haft pengar till att köpa mackor i skolan. Från och med nu ska jag ta med mig mackor men jag undrar ifall det skulle gå bra att äta proteinpulver innan träningen bara för att inte vara så hungrig?

henrikl
2014-03-18, 18:18
Ja, det går bra.

sebbanboy14
2014-03-18, 18:18
Hejsan! Har tränat på tom mage de senaste dagarna pga att jag inte haft pengar till att köpa mackor i skolan. Från och med nu ska jag ta med mig mackor men jag undrar ifall det skulle gå bra att äta proteinpulver innan träningen bara för att inte vara så hungrig?

Rätt ofta då jag jobbat natt så sover jag till typ 14.00. Då kliver jag upp och kör en proteshake och typ en hårdmacka eller en proteinbar. Slänger i mig dom och går och gymmar. Funkar bra för mig iaf.

Sohlsken
2014-03-18, 18:22
Man ska få samma effekt av att ta shaken precis före träningen som precis efter den, så det är inga problem.

hammark9
2014-03-18, 18:40
Tack för de snabba svaren ! :) blir nog att man dar en shake innan ;)

Trapz
2014-03-18, 20:31
Så länge du presterar lika bra så

PureWhey
2014-03-18, 21:07
Man ska få samma effekt av att ta shaken precis före träningen som precis efter den, så det är inga problem.

Vadå för effekt?

Skickat ifrån böjracket

Kvicksilver
2014-03-18, 22:13
Man ska få samma effekt av att ta shaken precis före träningen som precis efter den, så det är inga problem.

Eller så äter man några ägg eller dricker ett glas mjölk... så får man samma "effekt".

Jeml
2014-03-18, 22:45
du får väl testa. jag tror det kommer gå bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MatteÖhult
2014-03-18, 23:15
Spelar ingen roll om du tar protein före, efter eller inget alls, så länge du får i dig ditt dagsbehov av protein.

Jeml
2014-03-18, 23:16
Spelar ingen roll om du tar protein före, efter eller inget alls, så länge du får i dig ditt dagsbehov av protein.

det där stämmer ifs inte...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sohlsken
2014-03-19, 10:14
Vadå för effekt?

Skickat ifrån böjracket

Att förhindra att kroppen använder upp dina muskler som energi :)

Finns även anledningar till att ta proteindrinken innan träningen: http://www.bodybuilding.com/fun/ask-the-macro-manager-pre-post-workout-shakes.html

Eller så äter man några ägg eller dricker ett glas mjölk... så får man samma "effekt".

Om man föredrar det, yes.

Jeml
2014-03-19, 10:33
Att förhindra att kroppen använder upp dina muskler som energi :)


hmm

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sohlsken
2014-03-19, 10:37
hmm

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är så jag har förstått det i alla fall, äter man tillräckligt med protein (speciellt i samband med träning) så kommer inte kroppen att använda musklerna utan hellre fett och glykogen? Lite luddigt är det kanske.

ddavid
2014-03-19, 17:07
Så länge du inte tränar fastande (dvs direkt på morgonen) eller ätit en väldigt proteinfattig måltid flera timmar innan träning så lär du redan ha tillräckligt mycket aminosyror i blodet under och efter passet för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Således blir proteindrinken onödig rätt om syftet är att stimulera proteinsyntesen. Om du däremot inte lyckas fylla ditt proteinbehov sett över dagen utan drinken eller inte äter något på flera timmar efter passet, ja då fyller den en funktion.

Kvicksilver
2014-03-19, 18:42
Det är så jag har förstått det i alla fall, äter man tillräckligt med protein (speciellt i samband med träning) så kommer inte kroppen att använda musklerna utan hellre fett och glykogen? Lite luddigt är det kanske.

Ligger du på ett kaloriunderskott en längre tid så kommer din muskelmassa minska även om du äter tillräckligt med protein (1,5-2,5g/kkv).
När på dygnet du petar i dig proteinet har ingen större betydelse.
Dina muskler bryts ner hela tiden, och byggs upp hela tiden. Det är två skilda processer som sker paralellt.
Fokusera på träningen mao.