handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta vid flyes


JMF
2014-03-18, 17:04
Hej,
Har aldrig några problem med axeln vid andra bröstövningar, men vid just flyes har jag återkommande smärta i min vänstra axel. När jag är längst ut med armarna klickar just den vänstra axeln till i samband med en obehaglig känsla/smärta. Detta händer även om jag kör maskinflyes, dock inte i cc. Vad kan problemet vara? Överansträngde axeln i början av min träningskarriär då jag var lite väl viktkåt i sittande hantelpress.

kalle1321
2014-03-18, 17:28
Var gör det ont? Framsida, utsida, baksida eller ovanpå?

Känns smärta djup eller ytlig?

Kan du provocera fram smärtan genom att trycka på området?

Gör det ont om du lyfter armen framåt eller åt sidan med handryggen nedåt, uppåt och åt sidan?

Vad var det för överansträngning i början av din träningskarriär?

Kör du flyes med raka eller böjda armar i bottenläget?

JMF
2014-03-18, 19:54
Framsida, djup som kan provoceras fram. Det gör inte ont nu, dagen efter, om jag lyfter armen. Vet inte riktigt vad det var, men jag fick en ordentlig smärta på samma ställe efter en maxning i sittande hantelpress vilket gjorde att jag inte kunde träna axlar på några veckor. Jag kör med böjda armar oftast, har precis börjat köra det igen. Innan axeln klickar till känns det väldigt ansträngt i samma område.

kalle1321
2014-03-18, 21:16
Svårt att säga exakt vad det är som orsakar smärtan, men troligtvis har det med rotatorcuffen att göra. Om det är på framsidan kan det mycket väl vara subscapularis. Gör det ont vid denna rörelse? Du kan testa att pressa handen mot en vägg också så länge du har armbågen nära kroppen i 90 grader och handflatan mot väggen.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBStandingInternalRotation.html

Vad brukar du ha för uppvärmning innan du kör övningar som involverar axlarna?

JMF
2014-03-18, 21:53
Svårt att säga exakt vad det är som orsakar smärtan, men troligtvis har det med rotatorcuffen att göra. Om det är på framsidan kan det mycket väl vara subscapularis. Gör det ont vid denna rörelse? Du kan testa att pressa handen mot en vägg också så länge du har armbågen nära kroppen i 90 grader och handflatan mot väggen.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBStandingInternalRotation.html

Vad brukar du ha för uppvärmning innan du kör övningar som involverar axlarna?
Ja det känns definitivt när jag har underarmen riktad från kroppen, ska testa imorgon på gymmet också.

Som uppvärmning brukar jag köra tre set utåtrotationer på varje arm och sedan stegra upp i vikter i den första övningen (oftast militärpress).

100
2014-03-18, 21:58
Har samma problem, undvik att gå för långt bak med armarna vid flyes, och värm upp ordentligt.

kalle1321
2014-03-18, 23:16
Ja det känns definitivt när jag har underarmen riktad från kroppen, ska testa imorgon på gymmet också.

Som uppvärmning brukar jag köra tre set utåtrotationer på varje arm och sedan stegra upp i vikter i den första övningen (oftast militärpress).


Då kan det mycket väl vara subscapularis. Enligt mig är det där alldeles för lite uppvärmning. Jag brukar köra inåtrotationer, utåtrotationer, retraktioner, protraktioner, facepulls med gummiband, drag mot kroppen från sidan och framifrån, serratuspress, press bakom nacke, stretch för bröst, lats, trapezius, rhomboideus, levator scapulae, infraspinatus, subscapularis och för bakre ledkapseln. Kanske verkar lite overkill men med den uppvärmningen täcker du in nästan alla axelns och skulderbladets stabiliserande muskler.

Jag tycker du först och främst ska börja med en ordentlig uppvärmning och sänka vikterna för axel- och bröstträningen och sen se om det blir bättre. Det är viktigt att du blir ordentligt varm så att blodcirkulationen och ledvätskecirkulationen ökar, vilket är bra för läkningen.

JMF
2014-03-20, 00:02
Då kan det mycket väl vara subscapularis. Enligt mig är det där alldeles för lite uppvärmning. Jag brukar köra inåtrotationer, utåtrotationer, retraktioner, protraktioner, facepulls med gummiband, drag mot kroppen från sidan och framifrån, serratuspress, press bakom nacke, stretch för bröst, lats, trapezius, rhomboideus, levator scapulae, infraspinatus, subscapularis och för bakre ledkapseln. Kanske verkar lite overkill men med den uppvärmningen täcker du in nästan alla axelns och skulderbladets stabiliserande muskler.

Jag tycker du först och främst ska börja med en ordentlig uppvärmning och sänka vikterna för axel- och bröstträningen och sen se om det blir bättre. Det är viktigt att du blir ordentligt varm så att blodcirkulationen och ledvätskecirkulationen ökar, vilket är bra för läkningen.
Har samma problem, undvik att gå för långt bak med armarna vid flyes, och värm upp ordentligt.
Har insett att min uppvärmning inte är den bästa så jag ska ta tag i det och se om det blir bättre :)

Scratch89
2014-03-20, 07:32
Jag tycker att det låter som en instabilitet i ytterläget för axelleden.

Kolla här vid 2:20. Är det något som ger en obehagskänsla? Kan kanske behöva ha någon som trycker in tummen sådär på dig, men är det riktigt illa känns det riktigt obehagligt ändå.
Även där vid 3:50 är bra, eftersom den påminner om flyesrörelsen.

Fz2g5gI3RGg

Lindrian
2014-03-20, 20:23
Jag tycker att det låter som en instabilitet i ytterläget för axelleden.

Kolla här vid 2:20. Är det något som ger en obehagskänsla? Kan kanske behöva ha någon som trycker in tummen sådär på dig, men är det riktigt illa känns det riktigt obehagligt ändå.
Även där vid 3:50 är bra, eftersom den påminner om flyesrörelsen.

Fz2g5gI3RGg
Hade verkligen behövt någon som gjorde detta på mig...