handdator

Visa fullständig version : Skillnad gluteus/hamstring funktion


Stor Hård Ådrig
2014-03-18, 11:58
Kan någon förklara hur gluteus och hamstrings funktion skiljer sig när det kommer till extension i höftleden? Sökt men inte hittat något, har det något med vinkeln i knäleden att göra?

Sheogorath
2014-03-18, 12:23
Kan någon förklara hur gluteus och hamstrings funktion skiljer sig när det kommer till extension i höftleden? Sökt men inte hittat något, har det något med vinkeln i knäleden att göra?

Jepp. Knäets böjning påverkan hamstrings funktion som höftextensor, det gäller inte gluteus som kommer kunna jobba maximalt oavsett vinkeln i knäleden.

pezrulezhaakon
2014-03-18, 17:27
Kan någon förklara hur gluteus och hamstrings funktion skiljer sig när det kommer till extension i höftleden? Sökt men inte hittat något, har det något med vinkeln i knäleden att göra?

Den lilla funktionen gluteus har på knäleden är mycket liten. Där påverkas hamstrings klart mer. Men hur mycket hamstrings kan arbeta beror på förhållandet mellan knäledens och höftens böjningsgrad.

Stor Hård Ådrig
2014-03-18, 20:57
Den lilla funktionen gluteus har på knäleden är mycket liten. Där påverkas hamstrings klart mer. Men hur mycket hamstrings kan arbeta beror på förhållandet mellan knäledens och höftens böjningsgrad.

Menade höftextension vid t.ex. 90 grader jämfört med 180 grader i knäleden. Kan du utveckla?

Jepp. Knäets böjning påverkan hamstrings funktion som höftextensor, det gäller inte gluteus som kommer kunna jobba maximalt oavsett vinkeln i knäleden.

Betyder det att hamstrings bara kan sträcka ut höften när knäleden är utsträckt? Alltså hjälper väl de knappt till i knäböj så länge man inte flyger upp med rumpan och goodmornar upp stången?

Sheogorath
2014-03-18, 21:26
Menade höftextension vid t.ex. 90 grader jämfört med 180 grader i knäleden. Kan du utveckla?



Betyder det att hamstrings bara kan sträcka ut höften när knäleden är utsträckt? Alltså hjälper väl de knappt till i knäböj så länge man inte flyger upp med rumpan och goodmornar upp stången?

Att hamstrings inte jobbar effektivt i knäböj har t.ex. att göra med att den får inhiberande signaler när quadriceps ska sträcka knäet. Då vill inte kroppen aktivera en muskel som samtidigt vill böja knäet, vilket hamstrings gör. När knäet sträcks samtidigt som höften sträcks flyttas ursprung och fäste i samma riktning och det blir ingen effektiv förkortning av muskeln. En muskel som inte förkortas utför definitionsmässigt inte koncentriskt arbete.

Att hamstrings får jobba mer i t.ex. marklyft är för att höften sträcks snabbare än knäet. Ursprunget närmar sig fästet och muskeln förkortas. Ännu mer så blir det om knäet redan har full sträckning, som i ett rakt marklyft.

Om knäet är väldigt böjt har man försatt hamstrings i aktiv insufficiens: den är så förkortad redan att den inte kan utveckla kraft över den andra leden. Därför skulle du t.ex. aldrig kunna träna hamstrings effektivt om du hittade på en övning med höftextension med väldigt böjd knäled. :)

filmjölk
2014-03-18, 21:51
Därför skulle du t.ex. aldrig kunna träna hamstrings effektivt om du hittade på en övning med höftextension med väldigt böjd knäled. :)

:) Det där tilltalar min fantasi. vad sägs om att ligga på magen med överkroppen på en hög bänk, underkroppen utanför, böjda ben och en viktskiva fastnypt mellan knäna. Start med knäna hängande ovanför golvet och lyft hela underkroppen inklusive röv (med böjda ben) mot taket.

Blir det rätt rörelse?

Sheogorath
2014-03-18, 22:40
:) Det där tilltalar min fantasi. vad sägs om att ligga på magen med överkroppen på en hög bänk, underkroppen utanför, böjda ben och en viktskiva fastnypt mellan knäna. Start med knäna hängande ovanför golvet och lyft hela underkroppen inklusive röv (med böjda ben) mot taket.

Blir det rätt rörelse?

Jepp. Om du gav understöd för nedre delen av magen så att rörelsen bara togs ut i höftleden hade det nog kunnat blivit en effektiv rövövning. Ett problem hade kunnat vara att rectus femoris stramade emot i toppläget, dock. Lite som folk som försöker ge sig på hög rodd med superstrama pecs. Blir inte mycket vikt de kan använda eftersom de måste bryta igenom sina egna tuttar också. Men det är ju bra på sitt vis.

Om man gör som du beskriver och lyfter röven också blir det väldigt mycket ländrygg.

pezrulezhaakon
2014-03-19, 00:12
Menade höftextension vid t.ex. 90 grader jämfört med 180 grader i knäleden. Kan du utveckla?



Betyder det att hamstrings bara kan sträcka ut höften när knäleden är utsträckt? Alltså hjälper väl de knappt till i knäböj så länge man inte flyger upp med rumpan och goodmornar upp stången?

Det beror lite på vilken övning du gör.
Precis som Sheo skriver så blir det lite klurigare då hamstrings passerar två leder. Gluteus kan vi hoppa över just nu.

Ska du träna hamstrings så effektivt som möjligt så bör ena leden fixeras så att rörelse endast finns vid den andra. Då bör man ha den fixerade leden i ett sträckt läge.
Vid knäböj då du reser dig, så blir hamstrings arbete mer åt dynamisk stabilisering, på samma sätt som rectus femoris blir på framsidan.

Arne Persson
2014-03-19, 07:10
Hamstrings tränas mkt effektivt genom att supersetta liggande alt. sittande lårcurl med raka marklyft. Marlyften tränas nog praktiskt effektivast genom att man står på en låda bredvid lårcurlen och kör övningen med hantlar. Knäleden skall endast vara minimalt flexerad om man inte kan köra den med helt sträckt knäled. Övningarna körs i nämnd ordning och förslagsvis 5-6x8-12/superset.

bustz0rz
2014-03-19, 10:50
Det beror lite på vilken övning du gör.
Precis som Sheo skriver så blir det lite klurigare då hamstrings passerar två leder. Gluteus kan vi hoppa över just nu.

Ska du träna hamstrings så effektivt som möjligt så bör ena leden fixeras så att rörelse endast finns vid den andra. Då bör man ha den fixerade leden i ett sträckt läge.
Vid knäböj då du reser dig, så blir hamstrings arbete mer åt dynamisk stabilisering, på samma sätt som rectus femoris blir på framsidan.

Hamstrings tränas mkt effektivt genom att supersetta liggande alt. sittande lårcurl med raka marklyft. Marlyften tränas nog praktiskt effektivast genom att man står på en låda bredvid lårcurlen och kör övningen med hantlar. Knäleden skall endast vara minimalt flexerad om man inte kan köra den med helt sträckt knäled. Övningarna körs i nämnd ordning och förslagsvis 5-6x8-12/superset.

Förmodligen är det jag som inte riktigt förstår mig på det här. Men är inte sittande lårcurl än sämre variant än liggande såna fall? För vid sittande så har man väl böjt i höften?

Sheogorath
2014-03-19, 11:08
Förmodligen är det jag som inte riktigt förstår mig på det här. Men är inte sittande lårcurl än sämre variant än liggande såna fall? För vid sittande så har man väl böjt i höften?

Med böjd höftled är hamstrings mer utsträckt (det är därför det sträcker i baksidan när man böjer sig framåt). I "toppläget" av den sittande bencurlen (sträckt knä) blir det motsvarande bottenläget av ett rakt marklyft, om du tänker efter. Skillnaden blir att i sittande bencurl böjer du knäet med höften stilla och i rakt marklyft sträcker du höften med knäet stilla. :)

bustz0rz
2014-03-19, 11:47
Med böjd höftled är hamstrings mer utsträckt (det är därför det sträcker i baksidan när man böjer sig framåt). I "toppläget" av den sittande bencurlen (sträckt knä) blir det motsvarande bottenläget av ett rakt marklyft, om du tänker efter. Skillnaden blir att i sittande bencurl böjer du knäet med höften stilla och i rakt marklyft sträcker du höften med knäet stilla. :)

Aaaaaah, självklart. Tack för svaret! Kan man då säga att en sittande lårcurl till och med är effektivare än en liggande lårcurl för att hamstrings blir mer utsträckt när man har böjt i höftleden? Eller spelar det ingen roll så länge den ena leden (i det här fallet höjdleden) är fixerad?

Arne Persson
2014-03-19, 12:51
Biomekaniken är lite olika på sittande och liggande knäflexion. Vid Liggande så kommer peaken redan vid ca 15 graders flexion för att därefter mlm linjärt falla. Vid sittande lårcurl så kommer peaken först vid ca 45 graders flexion för att där efter också falla linjärt. Det är pga aktiv insufficiens i hamstrings som gör att kraften faller så markant i slutet. Nordic Gyms maskiner följer iallafall dessa principer... eftersom jag var med vi konstruktionen av dessa. ;)

Sheogorath
2014-03-19, 12:57
bustz0rz: hade jag bara fått välja en hade jag valt liggande lårcurl. Den kompletterar raka marklyft/good-mornings bra om man snackar belastningskurva osv.

pezrulezhaakon
2014-03-19, 13:02
Aaaaaah, självklart. Tack för svaret! Kan man då säga att en sittande lårcurl till och med är effektivare än en liggande lårcurl för att hamstrings blir mer utsträckt när man har böjt i höftleden? Eller spelar det ingen roll så länge den ena leden (i det här fallet höjdleden) är fixerad?

Ingen av varianterna behöver vara bättre eller sämre. Du tränar hamstrings i olika längdförhållande. Både sittande och liggande kan användas som komplement, beroende på hur ens schema ser ut.

Vill du bli starkare i hamstrings utsträckta ändläge, så passar den sittande varianten bättre. Det kan gagna det raka marklyftet mer.

bustz0rz
2014-03-19, 13:26
Tack så mycket för svaren, Arne, Sheo och pez. Har fått lite mer förstående för hur det fungerar nu i alla fall :)

Boston
2014-03-21, 22:18
Marlyften tränas nog praktiskt effektivast genom att man står på en låda bredvid lårcurlen och kör övningen med hantlar.

Varför hantlar istället för skivstång?

Lådans funktions förmodar jag är att man ska kunna gå så djup ner som möjligt utan att vikterna slår i backen?

Arne Persson
2014-03-22, 08:11
Varför hantlar istället för skivstång?

Lådans funktions förmodar jag är att man ska kunna gå så djup ner som möjligt utan att vikterna slår i backen?

Troligen mest praktiskt bara, brukar vara trångt vid benmaskinerna...;)

Japp, det är ju långa rörelsebanor som gäller...

Boston
2014-03-22, 19:48
Troligen mest praktiskt bara, brukar vara trångt vid benmaskinerna...;)

Japp, det är ju långa rörelsebanor som gäller...

Såpass!

Att gå ner så djupa att man slår i ovansidan skon tyckte jag var en lång rörelsebana.
Men jag förmodar att man ska längre ner än så? :smash:

Arne Persson
2014-03-22, 21:08
Såpass!

Att gå ner så djupa att man slår i ovansidan skon tyckte jag var en lång rörelsebana.
Men jag förmodar att man ska längre ner än så? :smash:

Om man kan...;)

Morty
2014-03-22, 21:42
Såpass!

Att gå ner så djupa att man slår i ovansidan skon tyckte jag var en lång rörelsebana.
Men jag förmodar att man ska längre ner än så? :smash:

Böj inte ryggen.