handdator

Visa fullständig version : Kan ej göra knäböj


imaginationisher
2014-03-18, 11:08
Jag har nyligen börjat styrketräna och hade tänkt köra enligt stronglift 5x5. Dock finns det ett "mindre" (eller ganska stort) problem.
Jag kan helt enkelt inte utföra knäböj korrekt (inte ens utan vikt), dvs utan att lyfta hälarna från golvet.

Jag har letat runt lite på internet och läst att det ofta beror på spänningar/ovighet etc. Men som gammal gymnast är jag knappast ovig och kan fortfarande göra diverse vighetsövningar utan problem.

Jag slet dock av en hälsena för några år sedan och som en komplikation av det så är ena hälsenan kortare än den andra, kan det ha med detta att göra? Kommer jag aldrig kunna göra knäböj eller kommer detta att gå att träna upp?

Samt så länge tills jag (förhoppningsvis) kan utföra en korrekt knäböj finns det någon annan övning jag kan ersätta knäböjen med i stronglifts?

Tacksam för svar!

(Video på mig försöka göra knäböj kan ev. fixas under veckan om det skulle behövas)

Bubblan84
2014-03-18, 11:10
Ja, troligen gör detta att du är orörlig i fotleden och inte kan böja utan att hälen/arna släpper. Har du lyftarskor med högre klack? Det kan kompensera en del för dålig rörlighet i fotlederna.

imaginationisher
2014-03-18, 11:20
har inga lyftarskor men ska kolla upp det. Är det okej att lägga någonting under hälen (kil eller liknande) medan man lyfter eller innebär det en ökad skaderisk/fel lyftteknik?

Bubblan84
2014-03-18, 11:24
har inga lyftarskor men ska kolla upp det. Är det okej att lägga någonting under hälen (kil eller liknande) medan man lyfter eller innebär det en ökad skaderisk/fel lyftteknik?

Det funkar att lägga något under bara böjen känns stabila. Många lägger viktkakor under hälarna för att få samma verkan. Dock är lyftarskor ännu stabilare så det kan jag rekommendera :)

ddavid
2014-03-18, 11:26
Mitt råd är att du inte ska köpa lyftarskor utan arbeta upp rörligheten i problemområdena så gott det går på riktigt istället. Lyftarskor/kil under hälarna "botar" ju bara symptomen men löser dom inte på riktigt.

imaginationisher
2014-03-18, 11:28
Ok, provade precis med böcker under hälarna och det kändes riktigt bra. Ska kolla upp skorna, problemet är dock begränsad ekonomi och att jag nästan alltid måste köpa två par då jag på grund av ärrvävnad över hälen som gör att jag drar 2 storlekar större på höger fort än vänster.

Ska dock prova att lägga viktskivor under hälarna när jag sticker till gymmet idag och se hur det känns. Tack för snabbt svar!

Björnenglund
2014-03-18, 11:29
Bästa är ju om det är stabilt under foten annars kan stabiliteten bli drabbad och ja då bli de skador =/

Hmm kan ju kolla med nått sjukvårdscenter gå att göra mycket med ultraljud idag när det gäller senor brosk och bindväv. Sen kan du ju försöka träna upp styrkan i "framsida vadmuskeln" tibialis anterior. Kan kika lite på kännande fot i min artikel på

http://dinpersonligatranare.se/knäböj.html

HerrLuta
2014-03-18, 11:30
Har du provat att variera hur brett du står med fötterna? Kan ju vara så att det hade varit lättare för dig att utföra böjen om du står något bredare?

imaginationisher
2014-03-18, 11:31
Mitt råd är att du inte ska köpa lyftarskor utan arbeta upp rörligheten i problemområdena så gott det går på riktigt istället. Lyftarskor/kil under hälarna "botar" ju bara symptomen men löser dom inte på riktigt.

Jo det är ju planen i det långa loppet, känns dock trist att inte kunna göra en av basövningarna bara på grund av en stel hälsena. Men det ska såklart jobbas på!

Ska snart till en sjukgymnast och se vad h*n rekommenderar då jag eventuellt också kommer behöva göra en omoperation för att få det hela lite "bättre". Men skulle ju vilja bli lite stark under tiden ;)

imaginationisher
2014-03-18, 11:36
Björnenglund: tack för artikeln! Ska kollas upp! Ska absolut tänka på stabiliteten!

HerrLuta: För att kunna lyfta med hälarna i marken måste jag i princip stå sumo brett. Vet ej om det är okej eller om det aktiverar helt andra muskler än vad "vanliga" knäböj gör?

Alltidxx
2014-03-18, 11:49
Är det okej att lägga någonting under hälen (kil eller liknande) medan man lyfter eller innebär det en ökad skaderisk/fel lyftteknik?
Det är helt ok så länge du känner att du står stabilt. Jag har kört med kil i alla år för mina fotleder är inte tillräckligt rörliga. Med lyftarskor och stång något lägre ner och lite utåtvinklade knän, något bredare, kan jag köra fint utan brädlapp men annars använder jag en kil.

smeander
2014-03-18, 16:49
Jag har nyligen börjat styrketräna och hade tänkt köra enligt stronglift 5x5. Dock finns det ett "mindre" (eller ganska stort) problem.
Jag kan helt enkelt inte utföra knäböj korrekt (inte ens utan vikt), dvs utan att lyfta hälarna från golvet.

Jag har letat runt lite på internet och läst att det ofta beror på spänningar/ovighet etc. Men som gammal gymnast är jag knappast ovig och kan fortfarande göra diverse vighetsövningar utan problem.

Jag slet dock av en hälsena för några år sedan och som en komplikation av det så är ena hälsenan kortare än den andra, kan det ha med detta att göra? Kommer jag aldrig kunna göra knäböj eller kommer detta att gå att träna upp?

Samt så länge tills jag (förhoppningsvis) kan utföra en korrekt knäböj finns det någon annan övning jag kan ersätta knäböjen med i stronglifts?

Tacksam för svar!

(Video på mig försöka göra knäböj kan ev. fixas under veckan om det skulle behövas)

Du är orörlig, troligtvis i fotleder, hamstrings och bröstryggen. Arbeta med rörligheten så kommer du kunna utföra knäböj med god teknik.

jontexer
2014-03-18, 17:03
stel i vadmuskulaturen skulle jag gissa på, så börja strecha dem så kanske det blir bättre och du slipper slösa pengar på dyra skor :)

z_bumbi
2014-03-18, 17:18
Har du nedsatt rörlighet pga skada i vadsenan så skulle jag funderat på att nöja mig med det djup du kan uppnå utan upphöjningar tills du kanske kan få det fixat. Framför allt så skulle jag hålla mig med djupet tills du har fått någon att kolla upp hur du ev ska öka rörligheten och/eller hur tekniken ser ut, det finns t ex tekniker som är mer eller mindre lämpliga om man är stel i vaderna.
Att böja "grunt" är ingen enorm nackdel för de flesta och om det innebär att du inte försöka att nå djupet genom att snedbelasta kroppen så är det snarare en fördel.

Pelare
2014-03-19, 10:37
Hej!
Är inget proffs, men när jag började hade jag precis som du, väldigt svårt att få ner hälen i marken vid djupa knäböj. Jag tror att jag utför dem ganska bra.

Mitt problem var att jag utan vikt, eller med en lätt vikt inte kunde få ner hälen.
När en gång provade min första gång med "tyngre" vikter (~48kilo) så var det inte ett bekymmer längre, hälen kom automatisk ner i marken. :)
Nu kan jag med en viss möda göra likadant utan vikter. Så jag antar att nånting blev utöjt på ett positivt sätt.

Hackenschmidt
2014-03-19, 17:57
Rörligheten i fotleder verkar ta väldigt lång tid att förbättra?
Jag har arbetat med mina fotleder relativt ofta under ca 6-8 månader. Jag har uppnått vissa förbättringar, men det är mycket kvar och jag kommer förmodligen fortsätta använda lyftarskor för evigt.
Ser inget fel i att använda hjälpmedel under tiden man arbetar på rörligheten. Helst lyftarskor, men i värsta fall plattor/kil så länge det är stabilt och man kan få en säker utgång.

imaginationisher
2014-03-19, 22:45
Ska få hjälp på gymmet imorgon av en styrkelyftande kompis och se vad han tycker om det hela. Körde knäböj igår med kilar under fötterna på ca 1 cm och det kändes stabilt och bra en extrem skillnad mot att försöka lyfta utan.

Tack för alla tips och råd, ska till sjukgymnast om 2 veckor då vi ska checka hur rörligheten i den skadade foten och också få lite input från h*n hur han tycker jag ska träna (dvs om jag ska göra med kil/upphöjning medan jag jobbar på rörligheten) eller om jag helt enkelt inte ska gå djupare än vad mina vader klarar till att börja med.

Diskuterade eventuell omoperation för ca ett år sedan men då jag i princip endast höll på med konditionssporter där jag i princip inte märker av det så kändes det onödigt, nu måste jag kanske börja tänka annorlunda då jag verkligen förstår hur dålig rörligheten är speciellt i ena vaden. Kan tex göra fulla knäböj "enbent" på ena foten men inte på andra, dock blir det lite tungt och osymmetriskt att köra endast ena benet ;)

Scratch89
2014-03-20, 07:29
Rörligheten i fotleder verkar ta väldigt lång tid att förbättra?
Jag har arbetat med mina fotleder relativt ofta under ca 6-8 månader. Jag har uppnått vissa förbättringar, men det är mycket kvar och jag kommer förmodligen fortsätta använda lyftarskor för evigt.
Ser inget fel i att använda hjälpmedel under tiden man arbetar på rörligheten. Helst lyftarskor, men i värsta fall plattor/kil så länge det är stabilt och man kan få en säker utgång.

Det beror på vad det är för skada. Är det något lättare, som någon stukning eller så, brukar det gå rätt så bra. En total hälseneruptur är betydligt jobbigare, i alla fall vad jag har erfarit. Är man jävligt nitisk med rehabiliteringen så borde man i alla fall få en godkänd rörlighet, men blir det mycket ärrvävnad kan det säkert orsaka mekaniska stopp i leden och på så sätt minska rörligheten.

nippman
2014-03-20, 09:33
jag böjer med en 2.5a under hälarna då kommer jag ner ordentligt annars stramar det åt som fan i quads/vader och jag kommer inte djupare än typ 45grader, vet inte varför dock.

Snömannen
2014-03-20, 10:48
Har samma problem, men beror i mitt fall på långa ben. Kommer inte ner tillräckligt varken i böj eller mark. Kör numera sumomark och ganska bredbent knäböj. Kanske inte helt opti, men man får göra vad man kan med den kropp man fick..

imaginationisher
2014-03-21, 18:40
Det beror på vad det är för skada. Är det något lättare, som någon stukning eller så, brukar det gå rätt så bra. En total hälseneruptur är betydligt jobbigare, i alla fall vad jag har erfarit. Är man jävligt nitisk med rehabiliteringen så borde man i alla fall få en godkänd rörlighet, men blir det mycket ärrvävnad kan det säkert orsaka mekaniska stopp i leden och på så sätt minska rörligheten.

Yes, jag har (extremet) mycket ärrvävnad efter min hälseneruptur, tyvärr och trots mycket sjukgymnastik så har rörligheten aldrig blivit helt bra.

Skador är skit... :(

Ozziking
2014-03-21, 20:46
Ska få hjälp på gymmet imorgon av en styrkelyftande kompis och se vad han tycker om det hela. Körde knäböj igår med kilar under fötterna på ca 1 cm och det kändes stabilt och bra en extrem skillnad mot att försöka lyfta utan.

Tack för alla tips och råd, ska till sjukgymnast om 2 veckor då vi ska checka hur rörligheten i den skadade foten och också få lite input från h*n hur han tycker jag ska träna (dvs om jag ska göra med kil/upphöjning medan jag jobbar på rörligheten) eller om jag helt enkelt inte ska gå djupare än vad mina vader klarar till att börja med.

Diskuterade eventuell omoperation för ca ett år sedan men då jag i princip endast höll på med konditionssporter där jag i princip inte märker av det så kändes det onödigt, nu måste jag kanske börja tänka annorlunda då jag verkligen förstår hur dålig rörligheten är speciellt i ena vaden. Kan tex göra fulla knäböj "enbent" på ena foten men inte på andra, dock blir det lite tungt och osymmetriskt att köra endast ena benet ;)


busteed ;)

Testa med tyngre vikter också, det är lättare att "fuska" om man kör med lättare då man inte har något som liksom trycker ner en mot marken. Självklart är det bra att kunna öva upp oavsett tyngd på ryggen, men det är en början.

"Squat to stand" är en bra stretchövning som övar upp rörligheten i knäböjar, kolla upp det!