handdator

Visa fullständig version : Kroppsviktsövningar


evr
2004-03-18, 15:17
Har blivit tvungen att ta en paus från mitt nuvarande program för att rehabilitera en efterhängsen ryggskada. Har börjat simma 2-3 / vecka samt fortsätta med HIIT som vanligt, 3-4 gånger / v, men hade planerat att träna med kroppsvikten för att behålla muskelmassan under rehabiliteringsperioden. Hade tänkt mig armhävningar, dips, situps samt ev. chins (tänkte inhandla en dörrtrapets snarast). Några andra förslag på övningar eller tom hela program där använder kroppsvikten? Bör man ta snabba kolisar och vassle som vanligt efter ett pass? Något annat man bör tänka på?

z_bumbi
2004-03-18, 15:21
Att träna med kroppsvikten behöver väl på inget sätt vara skonsammare för ryggen?

Hur skadad är du samt hur länge tror sjukgymnast eller vem du nu går till att du kommer att vara borta?

evr
2004-03-18, 15:24
Det är inget extremt seriöst, utan bara en lättare belastningsskada under högra skulderbladet. Det jag märkt är att jag kan utföra de sedvanliga kroppsviktsövningarna utan några ryggsmärtor, så jag förutsatte att jag kunde använda mig av dessa. Rehabilteringsperioden lär ligga på omkring 6-8 veckor.

Doctor Snuggles
2004-03-18, 15:33
Kolla under artiklar på www.dragondoor.com
finns en hel del matnyttigt

Nils
2004-03-18, 16:43
Originally posted by evr
Har blivit tvungen att ta en paus från mitt nuvarande program för att rehabilitera en efterhängsen ryggskada. Har börjat simma 2-3 / vecka samt fortsätta med HIIT som vanligt, 3-4 gånger / v, men hade planerat att träna med kroppsvikten för att behålla muskelmassan under rehabiliteringsperioden. Hade tänkt mig armhävningar, dips, situps samt ev. chins (tänkte inhandla en dörrtrapets snarast). Några andra förslag på övningar eller tom hela program där använder kroppsvikten? Bör man ta snabba kolisar och vassle som vanligt efter ett pass? Något annat man bör tänka på?
Om du har problem med skada rekommenderar jag styrketräning med vikter då du mycket bättre kan kontrollera lämpliga vinklar och vikt.
Men kroppen så kan du inte kontrollera vikten på varje övning på ett enkelt sätt och du har blivit mycket begränsad när det gäller möjliga övningsutföranden.
Nils