handdator

Visa fullständig version : Meratrim - örter/pilelr som går ghårt mot bukfett?


Snubben
2014-03-18, 09:22
Om detta bör ligga under diet eller annat forum så är det uppskattat om MOD flyttar.

Se blogginlägg: http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/03/ar-bantningspillret-meratrim-en-fralsare.html

Inlägget är förankrat i olika studier samt skribentens egna reflektioner.

Fem kilo bukfett borta på åtta veckor
I studien fick försökspersonerna antingen två placebopiller eller två piller Meratrim. De åt samma mat (2000 kalorier/dag fördelade på 61 % kolhydrater, 14 % protein och 25 % fett), och promenerade 30 minuter om dagen. Alla försökspersoner var överviktiga med ett BMI mellan 30 och 40. Studien varade i åtta veckor.

Resultat: personerna som fick placebo tappade i genomsnitt 1,5 kg. De som fick Meratrim tappade i genomsnitt 5,2 kg. Skillnaden mellan de två grupperna var signifikant större redan efter två veckor och ökade hela tiden medan studien pågick.

De som åt Meratrim minskade dessutom omfånget runt midja och höfter (11,9 resp 6,3 cm mer jämfört med placebogruppen), vilket betyder att de blev av med det skadliga bukfettet (visceralt fett). De förbättrade också nivåerna på blodsocker, kolesterol och triglycerider. Forskarna undersökte dessutom om det fanns några negativa effekter och kunde inte finna några.

Studien är gjord på människor med ett väldans högt BMI. Dvs inga kroppsbyggare (annars ahde det sålts som mirakel-"get your superabs in 5 weeks"-piller på aftonbladet).

Meratrim är en örtblandning av ostindisk bolltistel (Sphaeranthus indicus) och mangostanskal (Garcinia mangostana).

Jag har dock några frågor, må vara dumma men ändå

- Är det vanligare att man bränner mer bukfett vid ansträngning än "annat" fett på kroppen Jag trodde inte det riktigt funegrade så eller är det för att det finns en större ansamling med fett just där vilket betyder att det då komemr förbrännas "mer" där.. ?

- Era tankar om Meratrim? Jag lutar lite åt den han själv avslutar med - "låter för bra för att vara sant".

Snubben
2014-03-18, 09:23
Finns 500 fel i rubriken. Heja!

:(:em:

z_bumbi
2014-03-18, 09:40
- Är det vanligare att man bränner mer bukfett vid ansträngning än "annat" fett på kroppen Jag trodde inte det riktigt funegrade så eller är det för att det finns en större ansamling med fett just där vilket betyder att det då komemr förbrännas "mer" där.. ?

Bukfett som sitter på insidan dvs viseralt fett brukar omfördelas om man börjar med en fysisk aktivitet men på samma kaloriöverskott, balans eller underskott så flyttas det "bara" bort från det området och lagras någon annanstans. Ur hälsosynpunkt är det antagligen positivt men vill man minska i totalt kroppsfett så spelar det ingen roll var det lagras då det väger lika mycket.

Resten har jag inte läst igenom men efter att ha läst det mesta av en böckerna från den sidan så skulle jag vara ganska restriktiv att ta till mig det som de säger och påstår. De kan ha rätt i sak men förenklar mycket och driver också en linje som jag inte får ihop med vettiga matvanor.

Snubben
2014-03-18, 09:46
Bukfett som sitter på insidan dvs viseralt fett brukar omfördelas om man börjar med en fysisk aktivitet men på samma kaloriöverskott, balans eller underskott så flyttas det "bara" bort från det området och lagras någon annanstans. Ur hälsosynpunkt är det antagligen positivt men vill man minska i totalt kroppsfett så spelar det ingen roll var det lagras då det väger lika mycket.

Ok, där ser man. :thumbup:


Resten har jag inte läst igenom men efter att ha läst det mesta av en böckerna från den sidan så skulle jag vara ganska restriktiv att ta till mig det som de säger och påstår. De kan ha rätt i sak men förenklar mycket och driver också en linje som jag inte får ihop med vettiga matvanor.

Presenteras det som "populärvetenskap" så lämnar det kanske lite att önska ;)