handdator

Visa fullständig version : Ingen träningsvärk = tränar inte tillräckligt hårt?


bonuspater
2014-03-18, 08:07
Om man har tränat 3-4 år regelbundet med åtminstone 6 pass i veckan och väldigt sällan känner träningsvärk, innebär då detta att man tränar för slappt? Eller är träningsvärken något som går över efter en stund av intensivt tränande?

berggren129
2014-03-18, 08:14
Träningsverk är ingen kvittens på att musklerna har fått tillräcklig stimulans. Att få träningsverk efter ett pass är ytterst individuellt. Jag själv får det bara första veckan efter över 1 veckas uppehåll från träningen eller om jag byter övning.

Sarco
2014-03-18, 10:23
Samma här.

smeander
2014-03-18, 16:47
Om man har tränat 3-4 år regelbundet med åtminstone 6 pass i veckan och väldigt sällan känner träningsvärk, innebär då detta att man tränar för slappt? Eller är träningsvärken något som går över efter en stund av intensivt tränande?

Jag ser det som ett kvitto, slöar jag (t ex längre setvila), kör med lägre intensitet eller på något annat sätt som påverkar prestationen i passet negativt får jag ingen träningsvärk.
Kör jag på som jag ska så får jag alltid träningsvärk. Jag får en mycket mer intensiv träningsvärk i en muskel som jag har vilat i mer än en vecka. Oftast får jag en rejäl träningsvärk som sitter i 2-3dagar så den tonar ned sig när det är dags att köra samma muskelgrupp igen. I perioder där jag inte haft träningsvärk har även varit mina sämsta perioder resultatmässigt, både styrke- och volymmässigt.

Personligen tror jag att folk som säger att de aldrig får träningsvärk helt enkelt inte utsätter sina muskler för en tillräckligt hög grad av metabol stress. Hur intensiv träningsvärken upplevs är ju förvisso högst personligt men får man ingen träningsvärk alls då tycker jag att man borde se över sitt program, beroende vad målet med träningen är förstås.

Att se samband mellan träningsvärk och träningsresultat är otroligt svårt då träningsvärk är svårt att uppskatta och än så länge icke mätbar?.

CalleP
2014-03-18, 17:29
Jag ser det som ett kvitto, slöar jag (t ex längre setvila), kör med lägre intensitet eller på något annat sätt som påverkar prestationen i passet negativt får jag ingen träningsvärk.
Kör jag på som jag ska så får jag alltid träningsvärk. Jag får en mycket mer intensiv träningsvärk i en muskel som jag har vilat i mer än en vecka. Oftast får jag en rejäl träningsvärk som sitter i 2-3dagar så den tonar ned sig när det är dags att köra samma muskelgrupp igen. I perioder där jag inte haft träningsvärk har även varit mina sämsta perioder resultatmässigt, både styrke- och volymmässigt.

Personligen tror jag att folk som säger att de aldrig får träningsvärk helt enkelt inte utsätter sina muskler för en tillräckligt hög grad av metabol stress. Hur intensiv träningsvärken upplevs är ju förvisso högst personligt men får man ingen träningsvärk alls då tycker jag att man borde se över sitt program, beroende vad målet med träningen är förstås.

Att se samband mellan träningsvärk och träningsresultat är otroligt svårt då träningsvärk är svårt att uppskatta och än så länge icke mätbar?.

Såg nu att du skrev inprincip samma som jag tänkte säga haha.
Av de jag har hört som varit riktigt vältränade säger bara att de blir stela dagen efter men ingen träningsvärk.

exevision
2014-03-18, 17:32
En bra tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160171

lanzal
2014-03-18, 20:59
Får aldrig träningsvärk i princip, ökat på skitbra senaste 2 åren ändå.

Alltidxx
2014-03-18, 21:23
Alla jag någonsin träffat får ömhet/träningsvärk i någon grad av att pressa sig på ett sätt de inte var vana vid. Om man lyfter på ett sätt som kroppen är van vid så tenderar man inte få träningsvärk.

Om du väldigt sällan får träningsvärk så kör du inte så hårt som du tror. Det handlar inte om hur tung vikten är alltid. Det handlar om att - och jag trodde aldrig att jag skulle säga detta - chocka kroppen lite grann.

Klart man kan få resultat med lite träningsvärk eftersom träningsvärk inte är ett kvitto på hur uppbyggande passet varit. Men det betyder inte att kan ignorera träningsverk som meningslös indikation på att man tvingat kroppen pressa sig på ett sätt den inte var van. Och det krävs en hel del av den medicinen för att fortsätta göra framsteg, tro det eller ej.

Ja, jag har läst det som länkats till här och annat vid andra tillfällen gällande detta.

monsa123
2014-03-18, 21:50
Till er som aldrig får träningsvärk: Tro mig, ni kör inte hårt och varierande nog.

Picap
2014-03-18, 23:36
Till er som aldrig får träningsvärk: Tro mig, ni kör inte hårt och varierande nog.

Varför måste man variera sig? Givet att man tränar med en ökad intensitet över tid?

mattilainen
2014-03-18, 23:52
Till er som aldrig får träningsvärk: Tro mig, ni kör inte hårt och varierande nog.

Jag får enbart träningsvärk när jag kommer tillbaka efter att inte tränat på ca 1 vecka. Vissa får ALLTID träningsvärk, vissa ALDRIG. Finns inget som säger att du måste variera tillräckligt. Du har inga belägg för det du säger och att säga att man inte tränar hårt bara för man inte får träningsvärk är så idiotiskt.. Vem har sagt detta till dig vill jag veta :)

Bryggan
2014-03-19, 00:39
Till er som aldrig får träningsvärk: Tro mig, ni kör inte hårt och varierande nog.Jag vill gärna tro att det är såhär, såklart eftersom jag alltid får träningsvärk efter ett "bra" pass. Det är dock många som säger att de inte får träningsvärk och ändå tränar de hårt...säger de. Stämmer det så är det väl så.
Personligen så vet jag med mig att jag inte tränat tillräckligt hårt när träningsvärken uteblir.

Latissimus Dorsi
2014-03-19, 01:50
Träningsvärk, är överskattat :) 25 set ben = meh. 3 set lårcurl = rullstol. Får ibland riktigt hemsk träningsvärk på de sämsta passen, och när jag pressat mig bortom gränsen får jag ibland noll så tyvärr tycker jag du snackar i nattmössan alltidxx.

Beholder
2014-03-19, 02:17
http://tranastyrka.se/vad-vet-vi-om-traningsvark/ Tränastyrka skriver lite om träningsvärk.

Jobbigt
2014-03-19, 08:18
Det ända jag får riktig träningsvärk av är riktigt tunga raka marklyft. Får inte träningsvärk av något annat om jag inte hållt upp i mer än en vecka. Och nä jag slöar inte på gymmet

lillmesen
2014-03-19, 08:33
Till er som aldrig får träningsvärk: Tro mig, ni kör inte hårt och varierande nog.

finns det något egenvärde i att köra varierande för träningsvärkens skull? variation är ju extremt överskattat

AronP
2014-03-19, 08:36
Äh jag får inte träningsvärk, har inte fått sen jag började träna, bortsett från perioder då jag varit borta från träning eller gör något totalt nytt (friskis jympa brukar döda mig varje gång jag ger mig på den). Lite småöm kan jag vara ibland men inget mer.

nippman
2014-03-19, 08:44
jag får nästan aldrig heller träningsverk nu när jag styrketränar, däremot när jag körde boxning och vi hade "fys" där du skulle göra kanske 300 viktade crunches, 300 armhävningar / 100 dips / boxjumps etc etc så fick jag bruuuuutal träningsverk nästan varje gång.

lanzal
2014-03-19, 09:27
Tränar man för volym tror jag ( helt utan någon grund alls ) att man oftare och lättare får träningsvärk.
Tränar man för styrka så kör man sällan till fail så man blir inte lika sliten.

Lance Uppercut
2014-03-19, 10:45
Det som ger mig mest träningsvärk är:

Full rom
Många reps per set
Låg setvila
Många set
(allt i kombination)

retlav
2014-03-19, 11:20
Tränar man för volym tror jag ( helt utan någon grund alls ) att man oftare och lättare får träningsvärk.
Tränar man för styrka så kör man sällan till fail så man blir inte lika sliten.

Så uppfattar jag det också. Pump måste väl ha en ganska stark koppling till träningsverk?

cAase
2014-03-19, 11:22
Jag fick aldrig träningsvärk förr såvida det inte var ett uppehåll ifrån träningen. Nu när jag kör 3 st helkroppspass med varierade övningar, setvila och repetitioner får jag träningsvärk efter varenda pass.

Allra mest efter veckans tyngsta pass med basövningar, hög intensitet och hög setvila.

Latissimus Dorsi
2014-03-19, 11:26
Äh jag får inte träningsvärk, har inte fått sen jag började träna, bortsett från perioder då jag varit borta från träning eller gör något totalt nytt (friskis jympa brukar döda mig varje gång jag ger mig på den). Lite småöm kan jag vara ibland men inget mer.

Du måste träna hårdare, lär dig pusha gränserna

:D

AronP
2014-03-19, 11:27
Du måste träna hårdare, lär dig pusha gränserna

:D
Förstå vad stor jag hade kunnat vara!

Paperbasket
2014-03-19, 12:13
Som monsa skrev AronP, du kör inte hårt nog ju! Lyssna på Lati. pusha gränserna!

:P

Fredriiik
2014-03-19, 14:07
Eftersom ingen riktigt vet så kan vi inte ha rätt eller fel direkt. Jag själv får det väldigt ofta och jag ser det som ett kvitto på att muskeln inte är van vid arbetet och det gillar jag.

Alltidxx
2014-03-19, 20:09
Träningsvärk, är överskattat :) 25 set ben = meh. 3 set lårcurl = rullstol. Får ibland riktigt hemsk träningsvärk på de sämsta passen, och när jag pressat mig bortom gränsen får jag ibland noll så tyvärr tycker jag du snackar i nattmössan alltidxx.
Förr i tiden hände det att jag körde tvingade knäböj. Det ser jag aldrig någon som gör idag. Det fick jag inte så mycket träningsvärk av för även om det var stenhårt så var jag van vid den typen av träning.

variation är ju extremt överskattat
Hur har du dragit den slutsatsen? Låt mig gissa: Genom att läsa vetenskapliga undersökningar?

kebookebbe
2014-03-19, 20:23
Vad --jag-- har testat så kommer alltid träningsvärk när jag tränar på ett sätt där kroppen inte har anpassat sig till.

Kan hända att man kan träna så jävla hårt att kroppen aldrig anpassar sig och man går med träningsvärk hela tiden. --Tror-- nog inte det är bra dock.

tlk
2014-03-19, 20:24
Var väl bara häromdagen som någon postade abstract till en studie som visade på att variera repsantal, dvs. variation, var riktigt bra sak att pyssla med.

PureWhey
2014-03-19, 20:27
Var väl bara häromdagen som någon postade abstract till en studie som visade på att variera repsantal, dvs. variation, var riktigt bra sak att pyssla med.

Det missade jag, var?

Skickat ifrån böjracket

lillmesen
2014-03-19, 21:40
Hur har du dragit den slutsatsen? Låt mig gissa: Genom att läsa vetenskapliga undersökningar?

Det beror väl på vad man menar med variation också. Jag avsåg att byta övningar till höger och vänster. Typ att man varierar sig för variationens skull och få nybörjargains i övningar man inte gjort på länge.

on topic:

Jag fick lära mig på idrottsstudierna på gymnasiet att det finns ett starkt uppmätt samband mellan att utföra excentriska repetitioner och träningsvärk.

Vad är statusen på detta i dagsläget?

Latissimus Dorsi
2014-03-19, 21:44
Förr i tiden hände det att jag körde tvingade knäböj. Det ser jag aldrig någon som gör idag. Det fick jag inte så mycket träningsvärk av för även om det var stenhårt så var jag van vid den typen av träning.


Hur har du dragit den slutsatsen? Låt mig gissa: Genom att läsa vetenskapliga undersökningar?

Vad skulle variation vara bra för? Jag tror att hela kolozzeum skulle avlida efter ett bodypump-pass (lett av Arne Persson) av träningsvärk. Vad betyder det?

Fredriiik
2014-03-19, 21:44
Det beror väl på vad man menar med variation också. Jag avsåg att byta övningar till höger och vänster. Typ att man varierar sig för variationens skull och få nybörjargains i övningar man inte gjort på länge.

on topic:

Jag fick lära mig på idrottsstudierna på gymnasiet att det finns ett starkt uppmätt samband mellan att utföra excentriska repetitioner och träningsvärk.

Vad är statusen på detta i dagsläget?

Det är rätt att det är den excentriska fasen som ger träningsvärk ja.

Dewon
2014-03-19, 21:58
Min tid som lite utav en discogymmare där jag körde ben mer oseriöst och sällan än annat gav mig träningsvärk, nu känner jag mig lite öm i vissa muskler oavsett men inte alls på samma sätt.

Kan det ligga något i det våran egna Latsbrah talar om här?
AvnlAjnJyp4&list

Är träningsvärk en indikation på att man inte tränar tillräckligt frekvent? Är iallafall positiv till att ett pass där man anstränger sig mer än vanligt, aktiverar fler muskelfibrer på ett bättre sätt än innan kan ge träningsvärk.

lillmesen
2014-03-19, 22:02
Det som är kanske den springande frågan är ju huruvida träningsvärk är korrelerat med muskeltillväxt och styrkeökningar.

Alltidxx
2014-03-19, 22:05
Vad skulle variation vara bra för? Jag tror att hela kolozzeum skulle avlida efter ett bodypump-pass (lett av Arne Persson) av träningsvärk. Vad betyder det?
Gå i samma fotspår om du tror det är bäst.

GL36
2014-03-22, 17:56
Jag är nog som dom flesta får inte heller träningsverk även om jag kör ett stenhårt pass fast blir dock stel.