handdator

Visa fullständig version : Coca cola


BLANK
2014-03-18, 06:20
Brukar dricka mkt cola, ibland kanske på en vecka dricker jag en 1.5 el 2l coca cola varannan dag. Är det för mycket socker och negativt mot träningen?

Sheogorath
2014-03-18, 06:30
Brukar dricka mkt cola, ibland kanske på en vecka dricker jag en 1.5 el 2l coca cola varannan dag. Är det för mycket socker och negativt mot träningen?

Ja det är för mycket socker om du inte är konditionsidrottare och typ sveper colan efter att du varit ute och sprungit någon mil (så mycket kolsyra innan och under träning tror jag ingen idrottare vill veta av...), men sockret i sig är inte negativt för träningen. Sockret ger energi som kroppen kan använda till diverse så att mer av proteinet du äter under dagen kan användas för muskelbygge.

Jag skulle i ditt ställe se över min konsumtion av hälsoskäl snarare än att det skulle vara negativt för träningen. Dels har du tandhälsan att tänka på men det stora i sammanhanget är att stora mängder socker tillför stora mängder fruktos. Det kan du söka på och läsa på om om du vill.

Beelz
2014-03-18, 06:42
Ja det är för mycket socker om du inte är konditionsidrottare och typ sveper colan efter att du varit ute och sprungit någon mil (så mycket kolsyra innan och under träning tror jag ingen idrottare vill veta av...), men sockret i sig är inte negativt för träningen. Sockret ger energi som kroppen kan använda till diverse så att mer av proteinet du äter under dagen kan användas för muskelbygge.

Jag skulle i ditt ställe se över min konsumtion av hälsoskäl snarare än att det skulle vara negativt för träningen. Dels har du tandhälsan att tänka på men det stora i sammanhanget är att stora mängder socker tillför stora mängder fruktos. Det kan du söka på och läsa på om om du vill.

Det kan väl vara negativt mot hälsan? Läste en artikel för ett tag sen om att högt sockerintag påverkar hälsan oberoende av fysisk aktivitet. Tror det hade någonting med levern och blodfetter att göra?

Sheogorath
2014-03-18, 07:08
Det kan väl vara negativt mot hälsan? Läste en artikel för ett tag sen om att högt sockerintag påverkar hälsan oberoende av fysisk aktivitet. Tror det hade någonting med levern och blodfetter att göra?

Det var ju det jag skrev? Att han i så fall bör se över sin konsumtion av hälsoskäl? Men att det skulle vara dåligt OBEROENDE av fysisk aktivitet är ju bara bull. Tror du det blir bukfett av energidrycken och lite godis jag äter efter att ha kört stenhård spinning 60 min? I think not. :)

IvarLudvig
2014-03-18, 07:36
Dessutom innehåller cola stora mängder fosfor som inte bla lakar ur skelettet och på sikt gör dig benskör. Det är dåligt för träningen ;)

Sheogorath
2014-03-18, 07:48
Dessutom innehåller cola stora mängder fosfor som inte bla lakar ur skelettet och på sikt gör dig benskör. Det är dåligt för träningen ;)

Tror nog inte vi som styrketränar flera dagar i veckan behöver oroa oss för benskörhet oavsett colakonsumtion. Styrketräning stimulerar bennybildning mycket kraftigt.

Vyckzy
2014-03-18, 07:53
Prova light produkter Coca cola zero, sprite zero, pepsi max
Knappt några kalorier 33cl är 1 kcal. En burk vanlig cola 33cl 139 kcal.
Dock kan det va farligt att dricka för mycket rekommenderat intag under 4.7 kg per dag

Sheogorath
2014-03-18, 07:58
Prova light produkter Coca cola zero, sprite zero, pepsi max
Knappt några kalorier 33cl är 1 kcal. En burk vanlig cola 33cl 139 kcal.
Dock kan det va farligt att dricka för mycket rekommenderat intag under 4.7 kg per dag

Bara att värma upp den kalla drycken till kroppstemperatur kräver mer energi än sötningsmedlet tillför, om vi snackar lightläsk i allmänhet. I cola har du dessutom koffein som ökar energi-ut ytterligare. :thumbup:

Beelz
2014-03-18, 09:05
Det var ju det jag skrev? Att han i så fall bör se över sin konsumtion av hälsoskäl? Men att det skulle vara dåligt OBEROENDE av fysisk aktivitet är ju bara bull. Tror du det blir bukfett av energidrycken och lite godis jag äter efter att ha kört stenhård spinning 60 min? I think not. :)

Hehe var lite trött när jag läste.. Nej givetvis tror jag inte det blir till bukfett :) Jag tog bara upp det som stod i rapporten. Här är den http://www.health.harvard.edu/blog/eating-too-much-added-sugar-increases-the-risk-of-dying-with-heart-disease-201402067021

BLANK
2014-03-18, 13:37
Går det att dricka en flaska om dan om man vilö bygga en slimmad vältränad kropp? Säg fight clubs leaness-nivå. Hur många sötsaker har man råd att äta per dag då

King Grub
2014-03-18, 13:50
Varför skall du dricka en glaska sockercola varje dag? Det finns vatten i kranen.

2scoop
2014-03-18, 14:00
går det att dricka en flaska om dan om man vilö bygga en slimmad vältränad kropp? Säg fight clubs leaness-nivå. Hur många sötsaker har man råd att äta per dag då

2,6

cAase
2014-03-18, 14:04
Går det att dricka en flaska om dan om man vilö bygga en slimmad vältränad kropp? Säg fight clubs leaness-nivå. Hur många sötsaker har man råd att äta per dag då

Helt och hållet omöjligt att svara på. En person som kör mycket konditionsträning kommer undan med ett större sockerintag än en soffpotatis. Om flaskan får dig att hamna på kaloriöverskott kommer du lagra fett precis som med andra makronutrienter. Om du trots läsken ligger på underskott kommer du få fettreducering. Oavsett vad är det onyttigt.

BLANK
2014-03-18, 14:11
Varför skall du dricka en glaska sockercola varje dag? Det finns vatten i kranen.

Det är så gott!

R Scarpa27
2014-03-18, 19:07
dricker själv mkt cola varje dag, gick dock över till cola zero och pepsi max för några år sedan.

AngoraIHS
2014-03-18, 19:20
Går det att dricka en flaska om dan om man vilö bygga en slimmad vältränad kropp? Säg fight clubs leaness-nivå. Hur många sötsaker har man råd att äta per dag då

Naturligtvis går det. Man har råd med hur många som helst om man också gör av med tillräckligt mycket energi.

Sheogorath
2014-03-18, 19:26
Det är så gott!

Såvida du inte kör kondition och känner att det finns ett behov av att snabbt ersätta det förlorade glykogenet skulle jag avråda dig från att dricka vanlig cola. Om du absolut vill göra det ändå tycker jag att du ska dricka hela mängden efter träning, och dricka en mindre mängd (under en liter i alla fall). Under de omständigheterna kommer colan såklart inte vara bättre än t.ex. mackor, ris eller potatis men den kommer heller inte vara "dålig-dålig" om du bara sköljer munnen med vatten ordentligt efteråt.

Men annars finns det ju lightvarianter som smakar så pass bra att det inte ska behöva vara ett alternativ. Om man som sagt inte ser en vinst med det i sin träning. Vilket jag bara kan se om man som sagt snabbt behöver ersätta förlorat glykogen, eller har svårt att gå upp i vikt och tycker det är träligt med mer mat.

behnam
2014-03-18, 19:39
Lånar tråden lite..

Behöver man oroa sig för fruktosen när man ligger på kalori - balans/underskott?
Jag deffar för full rulle just nu fast ca varannan vecka ligger jag på kcalbalans mest för psyketsskull o det blir ofta rätt mycket godis. (Dock skummgummi-godis).

lillmesen
2014-03-18, 19:42
Lånar tråden lite..

Behöver man oroa sig för fruktosen när man ligger på kalori - balans/underskott?
Jag deffar för full rulle just nu fast ca varannan vecka ligger jag på kcalbalans mest för psyketsskull o det blir ofta rätt mycket godis. (Dock skummgummi-godis).

dricker du coca cola till frukost eller varför undrar du?

likt
2014-03-18, 19:46
dricker du coca cola till frukost eller varför undrar du?

:laugh:

Jeml
2014-03-18, 19:49
Går det att dricka en flaska om dan om man vilö bygga en slimmad vältränad kropp? Säg fight clubs leaness-nivå. Hur många sötsaker har man råd att äta per dag då

tjejer har råd med 3
killar med 5

tränar man böj 2ggr i veckan har man råd med 7.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jockejr
2014-03-18, 20:02
Brukar ta en 33cl burkcola efter träningspasset, blivit en vana. Skönt att fylla på med lite kolhydrater samt att det är så fruktansvärt gott.

mattilainen
2014-03-18, 20:12
tjejer har råd med 3
killar med 5

tränar man böj 2ggr i veckan har man råd med 7.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hört att man kan ta 7.5 om man kör på 80 % av sitt max.

Trapz
2014-03-18, 20:17
Det är så gott!

Varför slänga i dig massa sockrad läsk om du vill ha en bra kropp? Du får väl bestämma dig för vad du vill mest egentligen.
Och ja det är klart man kan dricka läsk då och då om man tränar men det känns fruktansvärt onödigt enligt mig.

Sheogorath
2014-03-18, 20:21
Lånar tråden lite..

Behöver man oroa sig för fruktosen när man ligger på kalori - balans/underskott?
Jag deffar för full rulle just nu fast ca varannan vecka ligger jag på kcalbalans mest för psyketsskull o det blir ofta rätt mycket godis. (Dock skummgummi-godis).

Förmodligen inte under de omständigheterna du beskriver, men det skadar ju inte att se om du kan fördela godiset på ett bra sätt under dagen som fortfarande känns OK för dig njutningsmässigt.

Jag har kört två veckor på balans under den här dieten och då blev det godis och/eller energidryck varje dag. Intog det antingen efter jobbet, när det gått kanske fem timmar från lunchen, eller i ett par omgångar i mindre mängd (~100 g kolhydrat per gång, kanske 25-35% socker resten glukos) efter avslutad träning.

Jag tror att det sättet att inta socker på sikt kan skilja sig helt markant från att säg sätta i sig ett halvkilo godis som efterrätt till en kolhydratladdad måltid.

BLANK
2014-03-18, 20:21
Såvida du inte kör kondition och känner att det finns ett behov av att snabbt ersätta det förlorade glykogenet skulle jag avråda dig från att dricka vanlig cola. Om du absolut vill göra det ändå tycker jag att du ska dricka hela mängden efter träning, och dricka en mindre mängd (under en liter i alla fall). Under de omständigheterna kommer colan såklart inte vara bättre än t.ex. mackor, ris eller potatis men den kommer heller inte vara "dålig-dålig" om du bara sköljer munnen med vatten ordentligt efteråt.

Men annars finns det ju lightvarianter som smakar så pass bra att det inte ska behöva vara ett alternativ. Om man som sagt inte ser en vinst med det i sin träning. Vilket jag bara kan se om man som sagt snabbt behöver ersätta förlorat glykogen, eller har svårt att gå upp i vikt och tycker det är träligt med mer mat.

Jag tränar 5 ggr per vecka, och brukar inte äta så mkt annat under dagen. Kanske två måltider och frukost. Så en cola, eller chips borde ju inte direkt lägga sig som fett direkt och hindra min träning?

behnam
2014-03-18, 20:22
dricker du coca cola till frukost eller varför undrar du?

Det hade ju nästan varit ett roligt skämt ifall jag skrev frukost och inte fruktos.
Bra läskunskaper dära.....



Jag tror att det sättet att inta socker på sikt kan skilja sig helt markant från att säg sätta i sig ett halvkilo godis som efterrätt till en kolhydratladdad måltid.

Menar du att vid större mängder under kort tid skulle kunna vara det "farliga" då? Isåfall:
Tack för din input jag ska ta detta i beaktning nästa gång...:) det känns ju nästam bättre o små äta under hela dagen än att trycka i sig allt på en gång :d jag har trott man skulle göra tvärtom...

Kischen
2014-03-18, 20:27
Dock kan det va farligt att dricka för mycket rekommenderat intag under 4.7 kg per dag

????

Sheogorath
2014-03-18, 20:27
Jag tränar 5 ggr per vecka, och brukar inte äta så mkt annat under dagen. Kanske två måltider och frukost. Så en cola, eller chips borde ju inte direkt lägga sig som fett direkt och hindra min träning?

Varför skulle det hindra din träning ens om det la sig som fett? Du går upp snabbare i muskler ju mer du går upp i vikt, typ. Vad vi talar om är hälsoeffekter av stora mängder socker. Fruktos, som socker består av till 50% tenderar att lagras in i bukhålan som så kallat visceralt fett snarare än som underhudsfett. Därför, och för att det är dåligt för tänderna, och för att det snor kalorier som du hade kunnat använda till mer näringsrika livsmedel är anledningar till att kasta ett öga på hur mycket socker man äter, och när/var/hur man äter det.

sigill
2014-03-18, 20:31
Nej jag tycker det framgick ganska tydligt varför jag undra - är du snäll o svara på min fråga istället ifall du är kapabel eller har du svårt för detta?

Kroppen prioriterar gärna förbränning av visceralt fett, och vid viktnedgång försvinner en hel del av det (om det finns). Det har konstaterats hos individer med fettlever i alla fall, även bland såna som inte tränat. I alla fall på kort sikt har högfettsdieter varit klart bäst på att minska leverfett (Browning et al., 2011).

Det är vid perioder av energiöverskott, alternativt långa perioder av balans, i kombination med lite träning som jag skulle bli mer oroad för fruktos. Under viktnedgång skulle det krävas rejält med fruktos för att det skulle bli ett problem kan jag tänka mig. Sen så spelar näringstajmingen säkert en ganska stor roll. Det är hur som helst efter hård träning som det egentligen finns något behov av att snabbt höja blodsockret, inte annars.

Jo bättre kondition en viss person har desto bättre insulinkänslighet, och sannolikt desto mindre visceralt fett generellt sätt.

sigill
2014-03-18, 20:36
Menar du att vid större mängder under kort tid skulle kunna vara det "farliga" då? Isåfall:
Tack för din input jag ska ta detta i beaktning nästa gång...:) det känns ju nästam bättre o små äta under hela dagen än att trycka i sig allt på en gång :d jag har trott man skulle göra tvärtom...

Levern har en begränsad förmåga att hantera fruktos (vilket är ett av skälen till att frukter har ganska lågt GI). För mycket på en gång kan leda till inlagring av triglycerider (fett) i levern och andra organ.

Sheogorath
2014-03-18, 20:38
Bra där, sigill. Någon med bra kondition konditionstränar ju också rimligen och den typen av energifrisättning använder visceralt fett som substrat i högre grad än när kroppen ska täcka sitt energibehov i vila. :thumbup:

behnam
2014-03-18, 20:42
Levern har en begränsad förmåga att hantera fruktos (vilket är ett av skälen till att frukter har ganska lågt GI). För mycket på en gång kan leda till inlagring av triglycerider (fett) i levern och andra organ.

Tack... Känns som jag ska tackla det på ett vettigare sätt nästa gång....jag vägrar dock o få dåligt samvete för mina 450g skummgodis jag åt precis det var ju så j*vla gott :d *facepalm*

BLANK
2014-03-18, 20:58
Varför skulle det hindra din träning ens om det la sig som fett? Du går upp snabbare i muskler ju mer du går upp i vikt, typ. Vad vi talar om är hälsoeffekter av stora mängder socker. Fruktos, som socker består av till 50% tenderar att lagras in i bukhålan som så kallat visceralt fett snarare än som underhudsfett. Därför, och för att det är dåligt för tänderna, och för att det snor kalorier som du hade kunnat använda till mer näringsrika livsmedel är anledningar till att kasta ett öga på hur mycket socker man äter, och när/var/hur man äter det.


För att jag har redan fett runt magene eftersom man inte kan se mina abs än och att mina muskelseparationer runt brösten axlarna/bicepsen inte är synliga. Varför skulle jag vilja kasta i mig mer överskottfett?

sigill
2014-03-18, 21:01
Tack... Känns som jag ska tackla det på ett vettigare sätt nästa gång....jag vägrar dock o få dåligt samvete för mina 450g skummgodis jag åt precis det var ju så j*vla gott :d *facepalm*

Ett alternativ är ju att äta godiset under träningen (särskilt om det är ganska intensiv träning). Då bör adrenalinutsöndringen räcka för att fruktosen ska bli en ickefråga.

behnam
2014-03-18, 21:08
Ett alternativ är ju att äta godiset under träningen (särskilt om det är ganska intensiv träning). Då bör adrenalinutsöndringen räcka för att fruktosen ska bli en ickefråga.

Hahaha ja det låter som en bra söndag: knäböj och godis! Du är bra rolig du...:)

Smulans283
2014-03-18, 21:19
Försöker gå ner i vikt och undviker därför cola, innan drack jag ganska mycket. Om jag vid något tillfälle "är tvungen"/unnar mig att dricka det, vad ska jag då välja? Zero, light eller Pepsi light? Blir så klart ett glas eller så, inte mer.

Vyckzy
2014-03-18, 21:23
Försöker gå ner i vikt och undviker därför cola, innan drack jag ganska mycket. Om jag vid något tillfälle "är tvungen"/unnar mig att dricka det, vad ska jag då välja? Zero, light eller Pepsi light? Blir så klart ett glas eller så, inte mer.

Att dricka Zero, eller pepsi är som att dricka vatten varför ta ett glas unna dig en flaska

sigill
2014-03-18, 21:23
Försöker gå ner i vikt och undviker därför cola, innan drack jag ganska mycket. Om jag vid något tillfälle "är tvungen"/unnar mig att dricka det, vad ska jag då välja? Zero, light eller Pepsi light? Blir så klart ett glas eller så, inte mer.

De flesta (alla?) sorters lightläsk ger inga nettokalorier då de innehåller endast några få kcal per dl. Det krävs helt enkelt mer energi för kroppen att värma upp vätskan till kroppstemperatur än vad läsken ger. Dessutom innehåller Coladrycker koffein som höjer energiförbrukningen.

Det finns dock lightcider och liknande som innehåller 10 kcal/dl har jag sett. Där någonstans går nog gränsen för om det blir nettokalorier eller inte (och det beror förstås på hur kall läsken är).

Trapz
2014-03-18, 21:24
Försöker gå ner i vikt och undviker därför cola, innan drack jag ganska mycket. Om jag vid något tillfälle "är tvungen"/unnar mig att dricka det, vad ska jag då välja? Zero, light eller Pepsi light? Blir så klart ett glas eller så, inte mer.

Skämtar du?
Välj vilken du vill som du tycker är godast.
Och hör och häpna du kan dricka hela 2 glas om du vill, det ger dig lika mycket kcal som 1 glas.

Vyckzy
2014-03-18, 21:29
????

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

Liter, inte riktigt 4,7 men beroende på vad du väger.

Livsmedelsverket vet inte om det är farligt men det är bara nån misslyckad pro socker studie som ansett att det är farligt medans andra forskare sagt att det inte finns något samband mellan aspartam och något farligt