handdator

Visa fullständig version : Istället för godis och choklad?


Smulans283
2014-03-17, 16:14
Jag har ett problem och det är att jag älskar godis och choklad, jag är väldigt sötsugen person och har väldigt svårt att motstå sötsaker.

Jag märker att jag småäter ofta och gärna men detta är något som jag absolut vill sluta med eftersom jag nyligen bestämt mig för att börja träna på allvar. Dock vill jag träna för att må bra och vill absolut inte ha någon strikt diet, istället skulle jag gärna villa ersätta mitt godisätande med nåt annat hälsosamt.

Alla tips/erfarenheter är hjärtligt välkomna!!

Jeml
2014-03-17, 16:17
sluta bara med att småäta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4623
2014-03-17, 16:18
Jag gillar också sötsaker. Har jag hemma så äter jag tills det är slut. Lösningen är att aldrig ha något hemma.

maxor
2014-03-17, 16:19
I min erfarenhet så småäter man för att man inte får i sig tillräckligt med mat på sina måltider, så då tycker jag bara du ska äta mer mat under dina måltider, bara gör det i form av vanlig mindre kaloririk mat

Sohlsken
2014-03-17, 16:19
sluta bara med att småäta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

+1

Generellt sett är en strikt, balanserad diet ett bra hjälpmedel. Se till att du får i dig tillräckligt med protein, fett (från bra källor, ex nötter, olivolja, avokado) och kolhydrater. Om kroppen får allt den behöver brukar den inte be om mer, då är det helt och hållet psykiskt. Utöver det jag behöver brukar jag lägga till en ruta 70% choklad, det hjälper med det lilla sug som finns.

sigill
2014-03-17, 16:20
Ät mer riktig mat istället så blir du mindre sugen. Kaffe kan vara ganska aptitdämpande också.

Som desserter kan du göra fruktsallader med vaniljsås (om det inte triggar igång sötsuget). Mycket nyttigare än godis, och inte så kaloririkt så man kan äta ganska mycket.

vicarious
2014-03-17, 16:30
Frukt? Det är också socker men inte i lika stora mängder, har du tur får du kanske nån vitamin på köpet också.

Som andra säger så kan det vara dina övriga måltiders storlek eller komponering som bidrar till att du lätt blir sugen på att småäta. Annars handlar det bara om att helt enkelt låta bli. Man behöver inte ge efter för alla impulser man drabbas av. :)

Fluency
2014-03-17, 17:07
När jag gick ned i vikt körde jag i princip en stycksak/glasspinne per dag. Tränar du på allvar så finns det nog plats för något sådant. Att unna sig en enda sak varje dag fungerade fint för mig.

Heddaway
2014-03-17, 19:06
jag har bytt ut allt socker mot sötningsmedel vilket låter hemskt men jag klarar inte vanligt godis och socker i större mängder, får bara blodsockerfall o ont i tänderna.

Så ja kör på massa proteinrika bakverk, proteinfluff, smaksätter keso o kvarg m vanilj o sötning osv. Ta en titt i denna bloggen för tips:

http://www.tasty-health.se/

Sohlsken
2014-03-17, 19:09
jag har bytt ut allt socker mot sötningsmedel vilket låter hemskt men jag klarar inte vanligt godis och socker i större mängder, får bara blodsockerfall o ont i tänderna.

Så ja kör på massa proteinrika bakverk, proteinfluff, smaksätter keso o kvarg m vanilj o sötning osv. Ta en titt i denna bloggen för tips:

http://www.tasty-health.se/

Går även att ersätta socker med honung, man behöver ungefär hälften så mycket :) Jag har samma problem men gillar verkligen inte tanken på sötningsmedel, honung fungerar bra.

R Scarpa27
2014-03-17, 19:12
kör som heddaway sötningsmedel gjort flera år...
för sötnings suget blir jag aldrig av med då jag jobbar med bakverk och smakar av sockersmeter, & bakelser varje dag tnästan (därav sötningsmedel hemma så sockret inte blir överdrivet :D)

ett bra tips jag brukar köpa hem är corny free musli bars choklad! 6 bars för 19:- på coop forum och bara 20gram vardera och lite över 300 kcal per 100gram alltså flera stycken till små kcal och utan socker bra pris med.
lingon och jordgubbssylt blir det en del hemma till pannkakor och våfflor osv dock.
där kör jag helst riktiga och inga light varianter.

http://static.wabel.com/c/pf/300/42a42b50ae29bd4de85896e6c302de0d85014d841978719656 .jpg

Heddaway
2014-03-17, 19:14
Går även att ersätta socker med honung, man behöver ungefär hälften så mycket :) Jag har samma problem men gillar verkligen inte tanken på sötningsmedel, honung fungerar bra.

Finns ju Stevia som är naturligt och tex kokossocker. Personligen tycker jag honung ger för mycket smak och sen är det ofta 0 kcal man är ute efter :) Men honung är också bra.

Sohlsken
2014-03-17, 19:18
Finns ju Stevia som är naturligt och tex kokossocker. Personligen tycker jag honung ger för mycket smak och sen är det ofta 0 kcal man är ute efter :) Men honung är också bra.

Vet att jag är lite OT. Jag vet att steviablad är naturliga, men den versionen man köper i affär är jag tills vidare lite skeptisk mot, vill se studier på hur den påverkar människokroppen först :) är man ute efter kalorifria grejer är det säkert bra! :) Om det sedan visar sig att stevia som sötningsmedel är harmlöst i längden så kommer jag bli lycklig.

R Scarpa27
2014-03-17, 19:25
Vet att jag är lite OT. Jag vet att steviablad är naturliga, men den versionen man köper i affär är jag tills vidare lite skeptisk mot, vill se studier på hur den påverkar människokroppen först :) är man ute efter kalorifria grejer är det säkert bra! :) Om det sedan visar sig att stevia som sötningsmedel är harmlöst i längden så kommer jag bli lycklig.

aspartam och stevia ser jag ingen fara med. använt över 10 år, och finns inga studier som visar fara ännu.

nya studier, fakta,, produkter osv kommer ju alltid.
går inte tänka för mkt heller då man kan bli skadad av annat än sötningsmedel och socker.

Sohlsken
2014-03-17, 19:33
aspartam och stevia ser jag ingen fara med. använt över 10 år, och finns inga studier som visar fara ännu.

nya studier, fakta,, produkter osv kommer ju alltid.
går inte tänka för mkt heller då man kan bli skadad av annat än sötningsmedel och socker.

En snabb sökning höll med. Varför har jag för mig att aspartam ska vara hälsovådligt i längden (jo, just det, för att rykten cirkulerar på nätet). Dock vet jag av erfarenhet att min kropp inte gillar aspartam och sukralos :) men stevia är spännande.

Heddaway
2014-03-17, 19:43
En snabb sökning höll med. Varför har jag för mig att aspartam ska vara hälsovådligt i längden (jo, just det, för att rykten cirkulerar på nätet). Dock vet jag av erfarenhet att min kropp inte gillar aspartam och sukralos :) men stevia är spännande.

De flesta vet ju vad socker och fett i stora mängder gör med kroppen också och det har vi vetat i några år nu :D Så sockerälskaren i mig är riktigt glad över substitut ;)

R Scarpa27
2014-03-17, 20:38
En snabb sökning höll med. Varför har jag för mig att aspartam ska vara hälsovådligt i längden (jo, just det, för att rykten cirkulerar på nätet). Dock vet jag av erfarenhet att min kropp inte gillar aspartam och sukralos :) men stevia är spännande.

hur reagerar din kropp på aspartam jämfört med socker då? menar du?

Akada
2014-03-17, 20:52
Koffein, nikotin, frisk luft, datorspel, träning.

Ungkarlsliv
2014-03-17, 20:59
Proteinbollar på havregryn, hasselnötssmör, stevia, kakao, dadlar, chokladproteinpulver och kokosflingor slinker ner när mitt godis och choklad begär blir för stort. Det finns många olika recept på nötsmörschokladbollar på nätet att söka fram.

R Scarpa27
2014-03-17, 21:26
Proteinbollar på havregryn, hasselnötssmör, stevia, kakao, dadlar, chokladproteinpulver och kokosflingor slinker ner när mitt godis och choklad begär blir för stort. Det finns många olika recept på nötsmörschokladbollar på nätet att söka fram.

det där är mycket gott och varor jag äter ofta. att ha dadlar i chokladbollar e också mkt gott.

Sohlsken
2014-03-18, 10:14
hur reagerar din kropp på aspartam jämfört med socker då? menar du?

Jag blir hungrig på ett obehagligt sätt jämfört med normalt, det är den bästa förklaring jag kan ge. Jämför självfallet inte med socker, det är långt värre på många sätt :)

Smulans283
2014-04-14, 11:43
Hej, tack för alla råd! :) Ja, kanske det bästa är att börja med större portioner då. Problemet är bara det att jag inte kan äta så mycket på en gång. Men jag ska försöka börja med det och hålla mej till 1 godsak per dag... det måste man ju få unna sig!

mela
2014-04-14, 11:46
Jag gör "sorbet" på frysta bär, sötströ och lite mjölk. Det fungerar väldigt bra mot sötsug, men då är jag en glassmänniska också.

lillmesen
2014-04-14, 12:11
kvarg + bär

kassein med chokladsmak, mjölk och kakao

Smulans283
2014-05-13, 11:48
Vad tror ni om nötter? Det har jag hört ska funka för att hindra sötbegäret.

lillmesen
2014-05-13, 11:50
Vad tror ni om nötter? Det har jag hört ska funka för att hindra sötbegäret.

är dock rätt kaloritätt, man smäller i sig 100gram hur lätt som helst -> 550 kcal bara där :(

nippman
2014-05-13, 12:38
släng i dig ett rått broccolihuvud (hela) och ät sötsaker efter det om du kan!

Jeml
2014-05-13, 12:42
Ät sötsaker när det finns plats för det eller skapa plats. Annars avstå :)

Finns många goda proteinbars men det är ju ofta inte så mycket bättre än vanligt godis.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

nippman
2014-05-13, 12:57
varför är dom inte det? eller vadå bättre?

försöker inte vara dryg, jag undrar genuint varför det inte skulle vara bättre än godis? pga. det härdade fettet som baren oftast "doppas" i för att inte kladda eller vad?

Sohlsken
2014-05-13, 13:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411&page=188 Här finns massvis med saker man kan äta istället :) om du orkar göra dem rekommenderar jag mina proteinbars.

Jeml
2014-05-13, 13:01
Det är ungefär lika mycket socker i dom oftast som i godis. (Om man inte köper sockerfria, men då blir dom ofta äckligare).
Samt ungefär lika mycket kalorier. Så vad tjänar man på proteinbar? Liiite mindre kcal men på bekostnad av smak.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

nippman
2014-05-13, 13:03
ajt, hade ingen aning om att dom innehåll så mkt socker ( har aldrig käkat en bar i hela mitt liv) men nu vet jag så då behöver jag inte göra det heller :)

tack tack !

vicarious
2014-05-13, 13:29
ajt, hade ingen aning om att dom innehåll så mkt socker ( har aldrig käkat en bar i hela mitt liv) men nu vet jag så då behöver jag inte göra det heller :)

tack tack !

Proteinberikat godis.

Woody R
2014-05-13, 13:40
Ha aldrig några godsaker hemma så kan du inte småäta.