handdator

Visa fullständig version : Från Styrka till Volym


tankoovich
2014-03-17, 12:48
Tjabba!

Har nu kört stronglifts i snart 4 månader och målet är nära. Hade tänkt mig 4 månader för att bygga en grundstyrka och sedan börjat med ett mer volyminriktat upplägg.
För tillfället ser statsen ut såhär:

Kroppsvikt: 73,8kg
Längd: 178cm

Knäböj: 110 kg | 5x5
Bänk: 77,5 kg | 5x5
Marklyft: 145 kg | 1x5
Stångrodd: 55 kg | 5x5
Militärpress: 47,5 kg | 5x5

Har även sista veckan på hockeyn nu så efter det kommer jag kunna vara på gymmet mer än 3 dagar i veckan.

Så behöver alltså tips och råd på hur jag ska lägga upp det nu!
Fokus ska ligga på muskelmassa och få fram lite volym!




Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Jeml
2014-03-17, 13:32
hur många dagar i veckan vill du köra?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-03-17, 14:12
Jag antar att du kommer få samma tips och råd som alla andra som frågar om tips och råd för att få större muskler ;)

BobaFett
2014-03-17, 16:22
Tjabba!

Har nu kört stronglifts i snart 4 månader och målet är nära. Hade tänkt mig 4 månader för att bygga en grundstyrka och sedan börjat med ett mer volyminriktat upplägg.
För tillfället ser statsen ut såhär:

Kroppsvikt: 73,8kg
Längd: 178cm

Knäböj: 110 kg | 5x5
Bänk: 77,5 kg | 5x5
Marklyft: 145 kg | 1x5
Stångrodd: 55 kg | 5x5
Militärpress: 47,5 kg | 5x5

Har även sista veckan på hockeyn nu så efter det kommer jag kunna vara på gymmet mer än 3 dagar i veckan.

Så behöver alltså tips och råd på hur jag ska lägga upp det nu!
Fokus ska ligga på muskelmassa och få fram lite volym!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Kör på som du gjort hittills och se till att öka de där siffrorna åtminstone 30%

Lägg till ett dropset till failure efter varje övning. 4 veckor med dropset och 2-4 veckor utan o.s.v.

Kanske kan byta ut övningarna som inte passar till dropset såsom knäböj, mark och axelpress till motsvarande övningar. T.ex. benpress, latsdrag och sidolyft hantlar.

Du kör alltså dina marklyft som du ska men efteråt gör du ett dropset på latsdragen i stället för marklyft eftersom det kan bli lite påfrestande och skaderisk etc.

tankoovich
2014-03-17, 16:38
Kör på som du gjort hittills och se till att öka de där siffrorna åtminstone 30%

Lägg till ett dropset till failure efter varje övning. 4 veckor med dropset och 2-4 veckor utan o.s.v.

Kanske kan byta ut övningarna som inte passar till dropset såsom knäböj, mark och axelpress till motsvarande övningar. T.ex. benpress, latsdrag och sidolyft hantlar.

Du kör alltså dina marklyft som du ska men efteråt gör du ett dropset på latsdragen i stället för marklyft eftersom det kan bli lite påfrestande och skaderisk etc.

okej, och exakt vad betyder dropset?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

BobaFett
2014-03-17, 16:43
okej, och exakt vad betyder dropset?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Börja på en vikt som du orkar 6 repetitioner på och gör så många du kan. Sen tar du bort 20% av vikten och kör så många du orkar. Därefter tar du bort lite till och kör så många du orkar.

Droppa vikten 3 gånger och du ska alltså köra tills du är slut.

PureWhey
2014-03-17, 17:17
Att köra dropset osvosv tror jag är helt onödigt för nybörjare, förstår inte poängen. Finns fortf massa plats för att öka vikterna med "vanlig" träning.

Skickat ifrån böjracket

tankoovich
2014-03-17, 17:55
Att köra dropset osvosv tror jag är helt onödigt för nybörjare, förstår inte poängen. Finns fortf massa plats för att öka vikterna med "vanlig" träning.

Skickat ifrån böjracket

Men om jag nu vill öka lite mer i volym och dessutom isolera muskler som helt stått still sedan jag började .. vad ska jag göra?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

BobaFett
2014-03-17, 18:20
Att köra dropset osvosv tror jag är helt onödigt för nybörjare, förstår inte poängen. Finns fortf massa plats för att öka vikterna med "vanlig" träning.

Skickat ifrån böjracket

Han ville ha något mer volyminriktat. Tror att köra som han gjort och lägga till dropsets vissa perioder kan vara en bra kombination. Provat själv med bra resultat.

PureWhey
2014-03-17, 18:49
Han ville ha något mer volyminriktat. Tror att köra som han gjort och lägga till dropsets vissa perioder kan vara en bra kombination. Provat själv med bra resultat.

Han har kört stronglifts i 4 månader, hur länge har du tränat?

Skickat ifrån böjracket

tankoovich
2014-03-17, 22:34
Han har kört stronglifts i 4 månader, hur länge har du tränat?

Skickat ifrån böjracket

Det beror på hur man ser det
Är hockeyspelare i grunden och några års elitsatsning där har gett mig många timmar på gymmet. Med något slags upplägg vi fick från nån gammal räv inom gymvärlden.
I sommras låg fokus på friidrott och styrketräning då jag ledsnat lite på hockeyn.. blev endå en säsong till men kan väl som slutsats säga att jag tränat till och från på gym några år. Var väl som starkast vid 16 års ålder då jag vägde 85kg. Idag 18år och 74kg.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

tankoovich
2014-03-18, 08:32
hur många dagar i veckan vill du köra?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5 dagar i veckan på.gymmet ska jag nog kunna få in :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

tankoovich
2014-03-18, 08:35
Jag antar att du kommer få samma tips och råd som alla andra som frågar om tips och råd för att få större muskler ;)

Jomen där var du allt rolig, jag vet mycket väl att man inte bara får större muskler över en natt. Men efter vad jag låst från kunniga människor här på kolo borde jag få större utveckling med ett annat upplägg än SL då det främst är sammansatt för att bygga en bra grundstyrka.


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

tankoovich
2014-03-18, 08:38
Han ville ha något mer volyminriktat. Tror att köra som han gjort och lägga till dropsets vissa perioder kan vara en bra kombination. Provat själv med bra resultat.

Du menar alltså att jag direkt efter knäböjen ska köra dropset i benpressen med samma vikt som jag körde knäböjen i ? Sen stegra mig nedåt 3-4 steg?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Jeml
2014-03-18, 09:09
jag skulle köra,

över
under
över
under
vila
helkropp
vila

eller

push
pull
legs
vila
över
under

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2