handdator

Visa fullständig version : Öka styrka i mark/böj/bänk


Henke
2004-03-18, 13:45
Hejsan, jag försöker som de flesta andra öka mina maxrep i mark/böj/bänk, målet är att komma upp i åtminstone 700 sammanlagt.
Jag hör läst innan att ett tungt och ett lättare pass ska vara bra för att öka maxstyrka, kommer ej ihåg vilken tråd det var, men men.

Det jag tänker mig är..
Mån: Rygg. biceps, mage (fokusering på mark)
tis: Ben (fokusering på böj)
Tors: Bröst, axlar, triceps (fokusering på bänk)
Lör: lätt böj/bänk/mark samt underarmar

Är detta ett vettigt upplägg eller ska man ta en gren i taget?
I början gick det bra med ökningar i allt men senaste året har det gått trögt, tänkte därför försöka ändra upplägget lite.

MVH

FinnPower
2004-03-18, 14:44
Om du hade tänkt köra mark på måndag är det nog ingen bra ide att köra böj på tisdag. Jag tänker främst på ryggen/korsryggen som kan bli lite sliten och det kan nån extra dag innan man känner sig i skick igen. Hur skulle det vara att lägga in bröst/axlar/triceps-passet på tisdag istället och skjuta upp benpasset nån dag?

Tanken med att köra ett tungt och ett lätt pass är ingen dum ide men du kan få svårt med att hinna återhämta dig.

Kör hårt!

Henke
2004-03-18, 15:41
Tänkte inte på det, verkar vara ett vettigare upplägg, det konstiga när jag kör snebänk hantlar är att jag får träningsvärk i bröstryggen också, det var därför jag använde det upplägget, men jag ska prova att köra som du föreslår

Tack för hjälpen
MVH Henrik

Jense
2004-03-18, 16:10
mark måndag bänk onsdag och böj fredag kanske

Player
2004-03-18, 16:44
Originally posted by Henke
Hejsan, jag försöker som de flesta andra öka mina maxrep i mark/böj/bänk, målet är att komma upp i åtminstone 700 sammanlagt.
Jag hör läst innan att ett tungt och ett lättare pass ska vara bra för att öka maxstyrka, kommer ej ihåg vilken tråd det var, men men.

Det jag tänker mig är..
Mån: Rygg. biceps, mage (fokusering på mark)
tis: Ben (fokusering på böj)
Tors: Bröst, axlar, triceps (fokusering på bänk)
Lör: lätt böj/bänk/mark samt underarmar

Är detta ett vettigt upplägg eller ska man ta en gren i taget?
I början gick det bra med ökningar i allt men senaste året har det gått trögt, tänkte därför försöka ändra upplägget lite.

MVH

Jag har blivit rekommenderad denna sida av en annan styrkelyftare, "fridebe" på bk-sportsmag forumet. Kolla upp det!
http://www.ojebyak.com/artiklar/artiklar_traning.htm

Styrkebyggare
2004-03-18, 18:52
De tipsen (länken) såg väl bra ut..:thumbup:

Det som jag tycker ger allra mest är trereppare på runt 90% av maxvikten - dvs att nöta på en vikt som ligger hyggligt nära max. Att hålla på och maxa hela tiden leder rätt fort till stagnation.

Jag brukar även köra två-tre veckor med sexreppare då och då för att få lite bättre genomblödning. Brukar i alla fall ge en liten kick efteråt.

Allan
2004-03-18, 18:57
Gå gärna in i den här tråden och grilla Börje, Olof och Lillgrabben http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20021

Det är alltså en specialtråd inför Bänk SM i Umeå

allan

Henke
2004-03-19, 08:02
Perfekt, en massa bra grejjer, ska försöka sätta in mig på detta i helgen.

Tack för all hjälp.
Mycket vänligt.

MVH Henrik