handdator

Visa fullständig version : Matmyter


kalutti
2014-03-17, 11:44
Vilka maträtter, ingredienser, produkter har fått stämpeln att vara "nyttiga" även fast dem egentligen inte är det. Ett exempel är olika sorters Músli. Är mjölk och knäckebröd verkligen så nyttigt som man har fått höra?

Har ni några andra exempel?

Jeml
2014-03-17, 11:46
vad är det för fel på müsli nu då :(

man kan inte lägga livsmedel i facken nyttig eller onyttig.
allt beror på helheten och vad man menar med nyttig/onyttig?

innebär nyttig att det är lite kalorier? eller att det innehåller massor med vitaminer?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2014-03-17, 11:49
ALLTING med fullkorn
Proteinbars
Mörkt bröd (alla sorter, så länge det är mörkt är det tydligen nyttigt)
Frukt
Juice
Kvarg (både naturell och smaksatt)
Nötter
Jordnötssmör

De är kanske inte onyttiga heller men inte alltid så "bra" och nyttiga som många vill få de att framstå som.

Sohlsken
2014-03-17, 11:50
Rapsolja. Vanlig rapsolja tillverkas med kemikalier och upphettning, inte alls så nyttig som man vill tro.

Haha, behöver jag ens säga "naturgodis"?

Vad mer... folk har fått för sig att vindruvor är nyttiga, men de är ju så gott som rent socker och inget mer.

Vissa hävdar att farinsocker ska vara nyttigt för att det är brunt, men det är ju bara vanligt socker med tillsatt sirap :)

Mörkt bröd (alla sorter, så länge det är mörkt är det tydligen nyttigt)

Jepp, bröd blir ju mörkt av sirap. Bakar jag bröd med rent bovete eller havre blir de ganska ljust.

Sniggel
2014-03-17, 11:56
Rapsolja. Vanlig rapsolja tillverkas med kemikalier och upphettning, inte alls så nyttig som man vill tro.


Det gör morötter också. Natriumklorid + kokning i diväteoxid, inte alls så nyttig som man vill tro.

raddum
2014-03-17, 12:02
Förklara det dåliga med rapsolja tack

raddum
2014-03-17, 12:05
Ont: tonfisk - folk tror bara det är nyttigt men tänker kanske inte på tungmetallerna

nippman
2014-03-17, 12:06
Jag har också hört att smör skall vara "nyttigare" än rapsolja, i vilken aspekt vet jag dock inte.

nippman
2014-03-17, 12:07
Ont: tonfisk - folk tror bara det är nyttigt men tänker kanske inte på tungmetallerna

då tänker du på tonfisk på burk eller gäller det även tonfisk som du köper t.ex. över disk? det är en enorm skillnad på tonfisk och tonfisk

bolacola
2014-03-17, 12:49
ALLTING med fullkorn
Proteinbars
Mörkt bröd (alla sorter, så länge det är mörkt är det tydligen nyttigt)
Frukt
Juice
Kvarg (både naturell och smaksatt)
Nötter
Jordnötssmör

De är kanske inte onyttiga heller men inte alltid så "bra" och nyttiga som många vill få de att framstå som.
Motivera varför kvarg och nötter är med på din lista

raddum
2014-03-17, 13:06
då tänker du på tonfisk på burk eller gäller det även tonfisk som du köper t.ex. över disk? det är en enorm skillnad på tonfisk och tonfisk

Vet ärligt talat inte hur det ligger till med annan tonfisk. Men definitivt på burk

Trapz
2014-03-17, 13:10
Jag tror han menar att endel människor tror att det är mycket "nyttigare" att trycka i sig en stor påse med nötter istället för typ chips/godis. Och visst det kanske är lite bättre men det är inte direkt kalorisnålt och inget man dietar på direkt. Men ett moderat intag av nötter på kanske 30-50 naturella mandlar/valnötter per dag är nog ingen större fara direkt utan kan nog anses som mer hälsosamt.

King Grub
2014-03-17, 13:23
Tonfisk på burk som säljs i Sverige innehåller inte skadliga nivåer av tungmetaller.

Dreas
2014-03-17, 13:26
Motivera varför kvarg och nötter är med på din listaKvarg = Mycket magnesium om man äter 1kg per dag.

Nötter - Inte kanske den bästa fettsammansättningen överlag och anses ofta vara nyttigt.

Att rapsolja anses dåligt gissar jag beror på att det innehåller extraktionsbensin, för det gör den va?

King Grub
2014-03-17, 13:33
Det finns dock inte ett enda fall i historien där magnesium från kost, oavsett mängd, har gett några negativa bieffekter. Det är bara vid intag av magnesiumsalter, dvs magnesium i tillskottsform, man sett toxiska effekter.

Ram Dass
2014-03-17, 13:36
Ont: tonfisk - folk tror bara det är nyttigt men tänker kanske inte på tungmetallerna

Det är inte tänkt att man ska äta burken tonfisken förvaras i.

Dreas
2014-03-17, 13:36
Det finns dock inte ett enda fall i historien där magnesium från kost, oavsett mängd, har gett några negativa bieffekter. Det är bara vid intag av magnesiumsalter, dvs magnesium i tillskottsform, man sett toxiska effekter.Då vet jag inte varför Vic... har det med.

Vet du hur det är med extraktionabensin och raps? Som jag förstått det används det för att få ut all oljaifrån en mängd fröer och annat?

King Grub
2014-03-17, 13:42
Det kan finnas rester kvar i den färdiga produkten. Vi har gränsvärden för dessa http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/Extraktionsmedel_2764_2011/F%C3%B6reskriftsf%C3%B6rslag_extraktionsmedel.pdf och mängderna får inte överskrida sådana som anses hälsofarliga.

Dreas
2014-03-17, 13:58
Det kan finnas rester kvar i den färdiga produkten. Vi har gränsvärden för dessa http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/Extraktionsmedel_2764_2011/F%C3%B6reskriftsf%C3%B6rslag_extraktionsmedel.pdf och mängderna får inte överskrida sådana som anses hälsofarliga.Tack! Har sett att gränsvärde finns, har dock inte varit säker på att det används för att få fram rapsolja.

NiklasAlm
2014-03-17, 14:36
Det är inte tänkt att man ska äta burken tonfisken förvaras i.

Är inte därför utan för att om en liten fisk får i sig tungmetaller som t.ex. kvicksilver så äter nästa fisk upp den och alla tungmetaller som finns i den lilla fisken lagras i den större fisken. Därför har rovdjur som är långt upp i näringskedjan höga halter av tungmetaller.

Dreas
2014-03-17, 14:38
Är inte därför utan för att om en liten fisk får i sig tungmetaller som t.ex. kvicksilver så äter nästa fisk upp den och alla tungmetaller som finns i den lilla fisken lagras i den större fisken. Därför har rovdjur som är långt upp i näringskedjan höga halter av tungmetaller.Som tur är innehåller inte Skipjack några större mängder som jag förstått det.

z_bumbi
2014-03-17, 14:42
Kvarg i mindre mängder är helt okey men när man börjar prata halvkilomängder så skulle jag kika på mängden kalcium så det är, precis som det mesta andra, mer en fråga om mängd än just ett specifikt livsmedel. Nötter är t ex inte heller onyttigt och skulle mycket väl kunna hamna i kategorin nyttigt i rimliga mängder men det finns ingen större mening med att äta några hekto i stöten.

XXXL
2014-03-17, 15:00
Att rapsolja anses dåligt gissar jag beror på att det innehåller extraktionsbensin, för det gör den va?

Är majsolja bättre?

Och, va fan är de för fel på mjölk nu då? Ge fan i min mjölk.

Dreas
2014-03-17, 15:00
Är majsolja bättre?Jag är fel person att fråga.

hampfuz
2014-03-17, 16:06
Kan finnas rester av kemiska lösningsmedel i alla fröoljor. Finns dock som sagt gränsvärden. Resthalten av lösningsmedel i oljan får vara högst 1 mg/kg (SLV FS 1993:17). Gränsvärdet baseras på en toxikologisk utvärdering av EU:s vetenskapliga råd.

Är man oroad kan man köpa kallpressade ekologiska oljor.

Sohlsken
2014-03-17, 16:13
Det gör morötter också. Natriumklorid + kokning i diväteoxid, inte alls så nyttig som man vill tro.

Om de inte är ekologiska :) personligen skippar jag alla rotfrukter.

Kvarg = Mycket magnesium om man äter 1kg per dag.

Nötter - Inte kanske den bästa fettsammansättningen överlag och anses ofta vara nyttigt.

Att rapsolja anses dåligt gissar jag beror på att det innehåller extraktionsbensin, för det gör den va?

1kg kvarg/dag låter lite som ett extremfall, men då kan jag absolut hålla med.

Beror det inte på vilka nötter du pratar om? Valnötter och mandlar framställs ju som rent magiska?

Kan finnas rester av kemiska lösningsmedel i alla fröoljor. Finns dock som sagt gränsvärden.

Är man oroad kan man köpa kallpressade ekologiska oljor.
^This. Organic for life! När jag väl slutar plugga, iaf...

hampfuz
2014-03-17, 16:25
För perspektiv i detta fallet är det kanske värt att notera att man troligtvis får i sig mer av sådana lösningsmedel, t.ex. hexan, via luften när man tankar sin bil än från matoljor.

likt
2014-03-17, 16:27
Om de inte är ekologiska :) personligen skippar jag alla rotfrukter.

Bara 2012 dog 129 människor i Sverige av att andas in diväteoxid. Helt sjukt hur lite det talas om förekomsten av detta i vår natur!!1

Ungkarlsliv
2014-03-17, 16:28
Kvarg = Mycket magnesium om man äter 1kg per dag.


Det är inte så att det är Kalcium du tänker på här nu?

Dreas
2014-03-17, 16:35
Det är inte så att det är Kalcium du tänker på här nu?Jo, det är troligen så.

Ungkarlsliv
2014-03-17, 16:36
Jo, det är troligen så.

Då håller jag med dig om att 1kg om dagen i det avseendet är i översta laget.

vicarious
2014-03-17, 16:52
Motivera varför kvarg och nötter är med på din lista

Kvarg är ganska rikt på kalcium och proteinet i kvarg (kasein) kan knappast ses som hälsosamt. Sök lite på forumet så kommer du hitta många diskussionstrådar om kasein, IGF-1 och kalcium. De smaksatta versionerna av kvarg är fullproppade med socker men framställs ofta som hälsosamma.

Angående nötterna så bland annat detta:

Jag tror han menar att en del människor tror att det är mycket "nyttigare" att trycka i sig en stor påse med nötter istället för typ chips/godis. Och visst det kanske är lite bättre men det är inte direkt kalorisnålt och inget man dietar på direkt. Men ett moderat intag av nötter på kanske 30-50 naturella mandlar/valnötter per dag är nog ingen större fara direkt utan kan nog anses som mer hälsosamt.

.. men även det som Dreas skriver. Sen finns det även de som äter nötter som mellanmål med motiveringen att det är "nyttigt och proteinrikt", men proteinkvalitén är inte alltid jättebra i nötter. Men man kan givetvis inte dra alla nötter över en kam, det finns bättre och sämre alternativ.

Kvarg = Mycket magnesium om man äter 1kg per dag.

Jag visste inte det var mycket magnesium i kvarg. Kalcium är väl det som oftast är på tapeten när det gäller mejeriprodukter.

Rabiat
2014-03-17, 17:23
Det gör morötter också. Natriumklorid + kokning i diväteoxid, inte alls så nyttig som man vill tro.

En gång gick jag och några andra i min UF-förening ut och gjorde en namninsamling för att minska utsläppen av diväteoxid i naturen. Sjukt många hatade vatten.

raddum
2014-03-17, 17:31
Ursäkta min ignorans där angående tonfisken. Jag trodde även svensksåld tonfisk innehöll tungmetall.

AngoraIHS
2014-03-17, 18:28
Rapsolja. Vanlig rapsolja tillverkas med kemikalier och upphettning, inte alls så nyttig som man vill tro.


Hur det tillverkas är väl inte direkt intressant när det gäller nyttigheten. Det är ju slutprodukten som är det intressanta. Har du några fakta på vad exakt det är för onyttiga saker i rapsoljan?

R Scarpa27
2014-03-17, 19:02
finns inga. helhet av kost avgör =)
all kost har sina nackdelar och fördelar.

Sohlsken
2014-03-17, 19:08
Ang. rapsolja:

Vet du hur det är med extraktionabensin och raps? Som jag förstått det används det för att få ut all oljaifrån en mängd fröer och annat?

Det kan finnas rester kvar i den färdiga produkten. Vi har gränsvärden för dessa http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/Remisser_2011/Extraktionsmedel_2764_2011/F%C3%B6reskriftsf%C3%B6rslag_extraktionsmedel.pdf och mängderna får inte överskrida sådana som anses hälsofarliga.

Det ovannämnda. Det ska hållas under gränsvärden, men det är upp till var och en att avgöra om det känns värt det :) hade mest med det för att det inte är supermat.

Sverker
2014-03-17, 19:50
Du hittar inga rester av lösningsmedel i en deodoriserad olja. Deodoriseringen tar bort olika oxidationsprodukter i oljan och på köpet följer rester av lösningsmedel med. De är opolära och har låg kokpunkt vilket gör dem lätta att avlägsna.

Dreas
2014-03-17, 19:58
Jag visste inte det var mycket magnesium i kvarg. Kalcium är väl det som oftast är på tapeten när det gäller mejeriprodukter.Jag blandade ihop kalcium och magnesium i mitt lilla huvud :)

sigill
2014-03-17, 20:01
Ursäkta min ignorans där angående tonfisken. Jag trodde även svensksåld tonfisk innehöll tungmetall.

Det är mest Skipjack som säljs i Sverige, och fiskarna fångas när de är relativt små så koncentrationen av tungmetaller är inte så hög.

raddum
2014-03-17, 20:30
Tack för klargörande.

Måste nämna bulletproof coffe också:D. Kanske inte fått fäste i Sverige, men ändå att dricka en stor klump fett är väl inte direkt något bra, oberoende av vilket fett. Men all mat är i kontext till dieten i helhet och mängder i slutändan. Det mesta kan man käka lagom av, ända jag kan tänka mig bör undvikas totalt är härdade transfetter och typ sönderstekt kött

austria
2014-03-18, 15:03
Vore kul att "gräva upp" den här tråden om tio år igen.

Helt säker på att många "onyttiga" livsmedel helt plötsligt hoppat över på "nyttig" sidan och tvärtom.

Ägg för tio år sedan hade väl hamnat på onyttig sidan, idag är jag ganska säker på att dom flesta sorterar det under nyttigt.

BobaFett
2014-03-18, 17:47
Kvarg = Mycket magnesium om man äter 1kg per dag.



Kalcium menar du. Om man får i sig för mycket kalcium så får man magnesiumbrist. Kalcium driver ut magnesium ur kroppen och tvärtom så om man äter mycket kalcium kan det motverkas genom att man äter mer magnesium.

Vet inte om det löser problemet helt men vet i alla fall att det viktigaste är att man håller en bra balans mellan magnesium och kalcium.

Ale
2014-03-18, 18:49
Kvarg är ganska rikt på kalcium och proteinet i kvarg (kasein) kan knappast ses som hälsosamt. Sök lite på forumet så kommer du hitta många diskussionstrådar om kasein, IGF-1 och kalcium. De smaksatta versionerna av kvarg är fullproppade med socker men framställs ofta som hälsosamma.

Angående nötterna så bland annat detta:



.. men även det som Dreas skriver. Sen finns det även de som äter nötter som mellanmål med motiveringen att det är "nyttigt och proteinrikt", men proteinkvalitén är inte alltid jättebra i nötter. Men man kan givetvis inte dra alla nötter över en kam, det finns bättre och sämre alternativ.


Jag visste inte det var mycket magnesium i kvarg. Kalcium är väl det som oftast är på tapeten när det gäller mejeriprodukter.

Lite relevant -» http://traningslara.se/drygt-200-kcal-extra-fran-notter-varje-dag-vad-hander/

Scratch89
2014-03-19, 06:42
bara 2012 dog 129 människor i sverige av att andas in diväteoxid. Helt sjukt hur lite det talas om förekomsten av detta i vår natur!!1

:d