handdator

Visa fullständig version : Effekt av periodisk fasta på styrketränande mäns kroppssammansättning


King Grub
2014-03-16, 23:08
Hunter-gatherers of the late Palaeolithic era would often undergo periods of plentiful food (feast) whilst there was an abundance of supplies, as well as periods of food shortage (famine) often due to drought conditions, failure to kill during a hunt, as well as illness. This trend would result in a series of feast-famine or “fasting” practices. Fasting, as with many health and exercise related concepts, has found its way from ancient practice into modern society, with one of the most recent forms of the fasting diet being that of intermittent fasting (IF). Some of the proposed benefits from IF are; improved health, improved insulin response, hormonal response and substrate utilisation, as well as improved body composition. The purpose of this literature review was to examine the proposed health benefits of fasting, the physiological and metabolic pathways affected by fasting, as well as its effect on body composition changes. Findings: Many animal studies have shown intermittent fasting to increase life span, stress relief, insulin sensitivity and improve CVD by reducing blood pressure and heart rate; however the research in human subjects is not conclusive. Metabolic improvements from intermittent fasting are also inconclusive from the current literature in human subjects and as a result there is also a lack of research around intermittent fasting and body composition. Some studies have found no improvements in body composition in relation to intermittent fasting. However, the studies that have found improvements in body composition haven’t addressed the variable of energy intake

The effects of intermittent fasting on body composition in resistance trained males: A review of the literature. European Journal of Sport Studies, 1 . ISSN 2282-5673.

https://researcharchive.wintec.ac.nz/securesite/cgi/users/login?target=http%3A%2F%2Fresearcharchive.wintec.a c.nz%2F3005%2F2%2F%255C%255Cds1.prod%255Cdfs%255CS taffHome%24%255Csplcm%255CDocuments%255CResearch%2 520Milestones%255Csupplement_to_volume_1june_2013_ Johnson_M.pdf

sockerfar
2014-03-16, 23:49
The effects of intermittent fasting on body composition in resistance trained males: A review of the literature. European Journal of Sport Studies, 1 . ISSN 2282-5673.

https://researcharchive.wintec.ac.nz/securesite/cgi/users/login?target=http%3A%2F%2Fresearcharchive.wintec.a c.nz%2F3005%2F2%2F%255C%255Cds1.prod%255Cdfs%255CS taffHome%24%255Csplcm%255CDocuments%255CResearch%2 520Milestones%255Csupplement_to_volume_1june_2013_ Johnson_M.pdf

Låter lovande. Får jag passa på att ställa några frågor som rör ämnet?

1. Är makronutrienter viktiga/viktigare vid IF/LG upplägg? Eller är det energin som avgör olika resultat?

T.ex så förespråkar man i leangains att man ska cycla kolhydrater och något slags LCHF-tänk på off dagar. Att man äter ett stor mängd kolhydrater och lite fett på träningsdagar med kaloriöverskott förstår jag, då man vill minimera att energin lagras som kroppsfett. Men vad är syftet är äta mycket fett och lite kolhydrater på vilodagar?

2. "Jeml" och jag pratade om att kroppen inte är någon on/off maskin, så hur ska man "hinna" lura kroppen att den för fett istället för kolhydrater på en off dag?

Det borde väl vara över ett dygn, kanske t.om en vecka som är intressant?


3. Till hur stor del kan en nybörjare bränna fett och lägga på sig muskelmassa samtidigt? alias slowbuk

Toby Asp
2014-03-17, 10:18
Låter lovande. Får jag passa på att ställa några frågor som rör ämnet?

1. Är makronutrienter viktiga/viktigare vid IF/LG upplägg? Eller är det energin som avgör olika resultat?

T.ex så förespråkar man i leangains att man ska cycla kolhydrater och något slags LCHF-tänk på off dagar. Att man äter ett stor mängd kolhydrater och lite fett på träningsdagar med kaloriöverskott förstår jag, då man vill minimera att energin lagras som kroppsfett. Men vad är syftet är äta mycket fett och lite kolhydrater på vilodagar?

2. "Jeml" och jag pratade om att kroppen inte är någon on/off maskin, så hur ska man "hinna" lura kroppen att den för fett istället för kolhydrater på en off dag?

Det borde väl vara över ett dygn, kanske t.om en vecka som är intressant?


3. Till hur stor del kan en nybörjare bränna fett och lägga på sig muskelmassa samtidigt? alias slowbuk

1. Jag skulle tippa att det är för att få i sig mer fett eftersom man äter så lite av det på träningsdagarna. Fett är ju viktigt.

2. Lura? Om man inte ligger på överskott på vilodagarna så är det väl inga problem?

3. Vad jag vet kan man inte bilda en massa och "bränna" en annan samtidigt. Det krävs energiöverskott för att skapa massa. Över en tidsperiod (tex dygn) kommer du däremot med största sannolikhet att ligga på överskott ibland och underskott ibland. Så under den tidsperioden är det fullt möjligt att tappa fett och öka muskelmassa. Hur mycket måste vara väldigt individuellt.