handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag bli rörligare?


KalleTeodor
2014-03-16, 22:38
Stretcha såklart..

Problemet är att jag knappt kan sätta mig i stretchposition för att jag är så stel! Detta gäller främst underkroppen. Så hur börjar man? Jag måste bli rörligare annars kommer jag få väldigt ont snart...

Philley
2014-03-16, 23:04
Testa dynamisk stretching och i senare skede statisk stretching. Väldigt skönt att börja mjuka upp kroppen med lite gungövningar för att sedan plåga den i 30 sekunders intervaller ;)

alexander96
2014-03-16, 23:11
Testa dynamisk stretching och i senare skede statisk stretching. Väldigt skönt att börja mjuka upp kroppen med lite gungövningar för att sedan plåga den i 30 sekunders intervaller ;)


Precis som Philley säger. Sök på "MAQ" så kommer du hitta ett antal bra övningar. Många landslag och klubbar på högre nivåer kör detta som uppvärmning eller liknande för rörligheten.

Ponitus
2014-03-17, 00:02
Ta hjälp av någon som kan hålla/putta/trycka dig i rätt positioner.
På så vis kan du lättare slappna av och inte behöva spänna dig så mycket.

lillmesen
2014-03-17, 06:01
Du kan tex köra knäböj på en ganska lätt vikt och sedan pausa där din rörlighet begränsar dig (stel fotled, ljumskar, baksida lår, röv) eller i benpressen. Du kan även stretcha vader och fotled i sittande vadpress-maskinen, och baksida lår genom att göra partiella stela (Rumänska) marklyft på lätt vikt (stanna rörelsen där ryggen slutar vara rak)