handdator

Visa fullständig version : Stronglift - 1 set marklyft är felaktigt


Sneaky
2014-03-16, 22:35
Tja koloz!

Ska precis börja med SL. Tycker dock inte att Mehdis argument håller riktigt. Han menar ju på att man ökar i marklyft tack vare squatsen, vilket studier motbevisar: http://www.strengthandconditioningresearch.com/2013/09/19/squats-deadlifts/

"The researchers therefore concluded that the individual lifts are markedly different, which suggests that no cross-over effect exists between them."

"They therefore suggest that performing either the squat or the deadlift in order to improve the other lift may not be effective."


För att sammanfatta studien (med reservation för felöversättning):
Det är två separata övningar som är oberoende. Likheter återfinns men att enbart fokusera på squat kommer inte att förbättra styrkan i marklyft.
Märk dock att studien kollade på den akuta effekten vilket kan ge upphov till en felaktig bild. (Läs vidare på "limitations" för att se mer)


Ska man alltså ställa sig kritisk till hur mycket vetenskapliga belägg Mehdi har för sitt träningsprogram och kanske fundera på om det han säger är "broscience"? Hans upplägg är en bra idé men behöver möjligtvis modifieras. Att öka antalet set i marklyft till 3 och samtidigt minska antalet set i squat till fyra.

Diskutera gärna vad ni tänker och tycker.

tossefar
2014-03-17, 00:01
Jag förstår inte. Hur skulle en ökad benstyrka INTE gynna marklyften?

Ponitus
2014-03-17, 00:03
Stronglifts 5x5: Samlingstråd för de tränande massorna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071)

MtotheM
2014-03-17, 00:45
Tycker slutsatsen är väldigt konstig i artikeln, "Sticking pointen skiljer sig = ingen överföring" (inte läst riktiga artikeln). Jag har inte kunnat marka särskilt ofta det senaste året pga skada, och dom pass jag markat har jag oftast bara gått upp på en hyffsat lätt singel eller maxat på tävling. Trots detta har jag ökat ca 20kg i marken. Det jag bland annat ändrat är att böja mycket intensivare som verkligen gynnat böjen. Så att det inte har någon överförning är för mig skitsnack, men samtidigt så skulle jag definitivt marka oftare om jag kunnat. Markade ca. 3ggr/v innan skadan.

kebookebbe
2014-03-17, 00:59
Klart det ger lite men du kan inte förvänta dig bli bra i marken om det inte tränas.

filmjölk
2014-03-17, 01:35
Är man helt grön och fysiskt svag så tror jag man kan öka rejält i marklyft av att bara träna böj och stångrodd.

MtotheM
2014-03-17, 01:56
Är man helt grön och fysiskt svag så tror jag man kan öka rejält i marklyft av att bara träna böj och stångrodd.

:(

Kör i princip bara dom två sakerna (fast sälrodd och chins).

svenbanan
2014-03-17, 02:08
Fråga Louie Simmons ifall han håller med om den slutsatsen. Om jag minns rätt så körde de väl ingen särskild träning för marklyft på westside barbell utan det var fullt fokus på knäböj. Trots det så blev de ju "hyfsade" i marklyft...

Ifall ironin inte gick fram så tror jag alltså inte på den slutsatsen.

Latissimus Dorsi
2014-03-17, 02:14
För att bli bra på mark, så ska du träna mark. Men starkare ländrygg och ben är givetvis väldigt viktigt i mark, och det får man av böj. Så starkare böj över tid, innebär även starkare mark; över tid.

Tyrwing
2014-03-17, 05:07
Knäböj*
Sen så ökar man på marklyftet jäkligt bra även under perioder där marken tränas mer sällan till fördel av böj. Visserligdn tränas onte juat tekniken men styrkan är det inget fel på.

lillmesen
2014-03-17, 05:56
Är man helt grön och fysiskt svag så tror jag man kan öka rejält i marklyft av att bara träna böj och stångrodd.

+1 och stronglifts är ju "till för nybörjare"

knäböj är en tekniskt svårare övning och kräver mera övning.

Jag ångrar mig gruvligt att jag inte böjde både perfekt och ofta i min "karriärs" startpunkt

Ajemän
2014-03-17, 06:13
Hajar inte varför man ska lägga så mkt tid på att värma upp och lassa vikter på stången för att sedan bara köra 1 set?

Old Nick
2014-03-17, 06:33
Hajar inte varför man ska lägga så mkt tid på att värma upp och lassa vikter på stången för att sedan bara köra 1 set?

För att ett gristungt arbetsset marklyft är mer än tillräckligt när böjer 3 ggr i veckan. Det är många som inte ens klarar det och bara markar varannan vecka.

Stoltz
2014-03-17, 09:03
Hajar inte varför man ska lägga så mkt tid på att värma upp och lassa vikter på stången för att sedan bara köra 1 set?

Inte ens om du är världsmästare så är det något som tar lång tid. Ditt problem är inte arbetssettet, utan din egen lättja.

lillmesen
2014-03-17, 09:23
Inte ens om du är världsmästare så är det något som tar lång tid. Ditt problem är inte arbetssettet, utan din egen lättja.

exakt, känns som att snubben kör ganska långt ifrån all-out på sina set :)