handdator

Visa fullständig version : Deffmatsbibeln


TheRambo
2014-03-16, 17:25
Tjenare!
Jag ska snart gå in på min årliga deff och är riktigt taggad, när det kommer till matlagning är jag inte så jätteduktig. Jag vet hur man steker och alla grund saker man bör kunna! Men på mornarna när jag vaknar brukar jag alltid äta kvarg och ägg och nån kopp kaffe, men för tillfället, om jag stoppar lite kvarg i munnen kräks jag.*spy*

I denna tråd hade jag tänkt mig att folk som har en hel uppsjö av olika maträtter och matkombinationer skulle kunna dela med sig och skriva. Jag vill inte ha en massa historier eller annat som tar plats(det ska vara enkelt ;).

Inläggen ska helt enkelt bara beskriva om det är en frukost/mellanmål/middag/lunch/snacks och vad det är för måltid, om det är några speciella ingredienser kan ju det också vara bra att skriva, även dryck.

Detta vore extremt schysst ifall ni kunde dela med er eftersom det kommer bli lättillgängligt för alla. :)

HMS Laestander
2014-03-16, 17:53
Jag deffar väldigt basic. Som det ser ut nu "tjänar" jag på att vara arbetslös, då jag kan vakna lite närsomhelst och klarar mig bra efter frukost fram tills jag ska träna.

Gröt till frukost, kanske ett ägg till ibland om jag känner mig manad. Annars inte. Kör 100g havregryn ner i en tupperware-låda, ner med vatten, in i micron, ut, ner med något för att söta den (gillar inte mjölk), ibland whey, ibland lågkalorisylt, ibland vanlig sylt. Ät och håll käft. :)

Nästa mål blir mitt preworkout mål, här siktar jag på någon kolhydratskälla i rimlig mängd. Ex. någon skiva bröd, eller riskakor, glukosbaserat godis osv fungerar också. Oftast 50g riskakor dock. Ät, och håll käft :)

Efter det är det middag. Vanligtvis 250g köttfärs (½ 500g-spaket) med 100g av en kolhydratskälla. Varierar kolhydratskällan för att inte tröttna. Ibland wokgrönsaker, ibland andra grönsaker, ibland ingenting till. Steker köttfärsen, kryddar den. Kokar vad jag ska äta till. Slänger ner det i en låda, en ställer jag undan till dagen efter och en käkar jag direkt.

På kvällen 500g kvarg. Ligger jag lågt på fett och har rum slänger jag in en näve nötter eller så, självklart inom budget.

Saker som alltid är bra att ha tillgänliga: tonfisk, ägg, havregryn, färs, fisk, kyckling (om man äter det.) Det mesta är lättillagat så det är i princip bara variera i oändlighet. Vill man göra färsen lite roligare kan man köpa tacokrydda och tacosås.

Tacosås är för övrigt opti för deff. 35kcal/100g. Bra jävla sås!

jonas_u
2014-03-17, 10:45
Som ovanstående blir det mycket basic i samma anda, dvs ät och håll käft, gärna med tacosås till :)

Jag är nog inte den som skall ge några råd, då detta är min första deff men kände ändå för att skriva ner hur en dag för mig ser ut.

Träningsdag:

05:00 Frukost: 30g vassle + 200mg koffein strax inpå uppvaknade, sedan blir det 40g havregrynsgröt, 1 dl mjölk och 10-15g honung.

07:00-08:00 Efter träning: 30g vassle.

09:30 Frukost #2 på jobbet: 250g kvarg + funlight

12:00 Lunch: 200g kyckling / köttfärs / kassler med 60g okokt pasta samt 200g broccoli. Lyxar till med ketchup / tacosås på detta.

18:00 Middag hemma: Samma som ovanstående som det blir matlåda av. Annars ägg/tonfisk med någon kolhydratskälla.

22:00 Innan läggdags: 250g kvarg med funlight.

Givetvis sker det ju "avvikelser" ibland med lunch på stan med jobbet, och då beställer jag oftast fisk.

Aktiviteter utanför träningen innefattar 4-5km promenader med hund dagligen, samt MYCKET golf nu när sommaren kommer. Blir många mil i veckan! :)

I övrigt håller jag mig borta från alkoholen på helgerna under deffen. Blir istället cola-zero och lössnus :)

Bubblan84
2014-03-17, 11:06
Frukost just nu: Riskakor med ägg, kaffe och äpple/banan

Lunch/middag: Tycker att det ofta ser näringsfattigt ut för många som deffar vad gäller vitaminer, få verkar tänka på grönsakerna? Jag försöker få med så mycket grönsaker som möjligt i måltiderna, broccoli, ruccola, bladspenat, lök, vitlök, paprika, chili, morot, tomat osv osv

Äter med kött i olika fomat (biffar, färs), fisk eller kyckling. Ris eller potatis som huvudsakliga kolhydratskällor (undviker vetebaserat pga intoleranssymptom)

Efter träning: Vassle med malto

Kvällsmål: 250 g kvarg

Övriga kosttillskott: Probiotika, omega-3, D-vitamin, HMB, kreatin och ursobol (Kelp som ger Jod då jag har låg ämnesomsättning. Hjälper sköldkörteln att omvandla T4 till T3 och förbättrar då ämnesomsättningen)

Jeml
2014-03-17, 11:30
kvarg
ägg
kyckling
ris
grönsaker
sweet chili sås
kasein

detta är i princip dom ända livsmedlen jag äter på deff. förutom på refeed dagar då det blir ett "fritt" mål.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bubblan84
2014-03-17, 12:00
Vill lägga till bönor av olika slag också. Bra med näringsämnen och en helt okej källa för järn. Har gärna med lite bönor i en sallad.

TheRambo
2014-03-17, 22:38
Som ovanstående blir det mycket basic i samma anda, dvs ät och håll käft, gärna med tacosås till :)

Jag är nog inte den som skall ge några råd, då detta är min första deff men kände ändå för att skriva ner hur en dag för mig ser ut.

Träningsdag:

05:00 Frukost: 30g vassle + 200mg koffein strax inpå uppvaknade, sedan blir det 40g havregrynsgröt, 1 dl mjölk och 10-15g honung.

07:00-08:00 Efter träning: 30g vassle.

09:30 Frukost #2 på jobbet: 250g kvarg + funlight

12:00 Lunch: 200g kyckling / köttfärs / kassler med 60g okokt pasta samt 200g broccoli. Lyxar till med ketchup / tacosås på detta.

18:00 Middag hemma: Samma som ovanstående som det blir matlåda av. Annars ägg/tonfisk med någon kolhydratskälla.

22:00 Innan läggdags: 250g kvarg med funlight.

Givetvis sker det ju "avvikelser" ibland med lunch på stan med jobbet, och då beställer jag oftast fisk.

Aktiviteter utanför träningen innefattar 4-5km promenader med hund dagligen, samt MYCKET golf nu när sommaren kommer. Blir många mil i veckan! :)

I övrigt håller jag mig borta från alkoholen på helgerna under deffen. Blir istället cola-zero och lössnus :)
Kul att du skriver en hel dag! :)
men jag måste bara fråga hur du kan få med dig alla dessa mål? måste ju vara ett jävla släpandes. ska prova detta att gå upp kl 5 på morgonen!

AndreasBastard
2014-03-17, 22:45
Potatis för bövelen!

Relativt kalorisnåla och mättar bra. Tråkiga att koka, men trevliga att äta.

jonas_u
2014-03-18, 08:45
Kul att du skriver en hel dag! :)
men jag måste bara fråga hur du kan få med dig alla dessa mål? måste ju vara ett jävla släpandes. ska prova detta att gå upp kl 5 på morgonen!


Kvarg handlar jag och har i kylskåpet på jobbet. Willys ligger nästan brevid :)
Annars är det vassle (på träningsdagar) och matlåda som hänger med i ryggsäcken, så dagligt släpande blir det, men inget som är direkt jobbigt.

Tränade alltid efter jobbet förr, men måste säga morgonträning ftw! Pigg och laddad i en tom lokal är fint det! :)

z_bumbi
2014-03-18, 09:26
Skaffa en bra kokbok och så har du lärt dig något på köpet, att äta god mat i lagom stora portioner funkar minst lika bra som att äta äcklig mat.

mTOK
2014-03-18, 10:05
Hur gör ni med sås???

Jag klarar inte äta något som blir tortt som fan, men den lyckas jag heller aldrig med en deff!!!

Jeml
2014-03-18, 10:44
jag äter sås på deff..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bandid0
2014-03-18, 11:11
Jag tycker Seafood & fish från santa maria är en fantastisk stapelkrydda som är god till såväl torsk som lax. Torsken är stapelvara för mig och god att tillaga.

Stek 2-3 torskfiléer i lite smör, krydda med seafood & fish efter smak (jag kryddar mycket rikligt, så att hela torsken får färg). Koka 100g ris. Till det köper jag färdig salladspåse på ica, minns inte vad den heter men de flesta funkar nog. Häller lite vinäger över salladen när den är redo för servering (häller man för tidigt blir den blöt och mjuk), strör på salt. Jättegott!

Knepet för att lyckas med en deff är att tillaga maten med omsorg. Inga torra okryddade kycklingfiléer i ugnen!

ducedo
2014-03-18, 12:17
Frukost tycker jag är svårast då jag närmast är uppvuxen på smörgåsar och sedan gått över till PF. Planerar nu att experimentera med havregrynsgröt varpå jag skummade forumet och hittade följande tips på tillbehör:

- Kanel
- Russin (i botten för värme)
- Honung
- Kvarg
- Äpple
- Päron
- Banan
- Mjölk
- Proteinpulver
- Sylt (lågkalori)
- Bär (hallon, blåbär, smultron, jordgubb)

Köttfärssås är smidigt eftersom man kan använda allt kylen har att erbjuda (majs, rivna morötter, lök, paprika, vitlök, etc) och på så vis variera både smak och konsistens. Går även att variera kolhydratkällan kraftigt från olika pastasorter till ris, tacoskal och bröd beroende på preferenser och kaloribudget.

Ett annat tips är en stekt köttbit med mycket stekt svamp, citronjuice och sallad.

När det kommer till klassisk deffmat så är kyckling med grönsaker vanligt förekommande i mitt hem. Ostronsås är kanske inte det bästa men gör mycket för smaken och eftersom det handlar om så små mängder så är det en bra kompromiss.

http://www.stefannilsson.com/wp-content/uploads/SMN_4320-20131204-1416161.jpg

mTOK
2014-03-18, 13:54
Hur fungerar ostronsås som man brukar ha i thaimat??
Är det ok under deff?

DPahkamaa
2014-03-18, 14:52
Hur fungerar ostronsås som man brukar ha i thaimat??
Är det ok under deff?


Näringsvärde/100g

Energi:110 kcal / 460 KJ
Protein:1,2 g
Kolhydrater:25 g
Fett:1 g

http://www.santamariaworld.com/produkter/thaimat/#!/oyster-sauce/

Om det passar din kcal-budget så kör.

AEB
2014-03-18, 16:16
Hur gör ni med sås???

Jag klarar inte äta något som blir tortt som fan, men den lyckas jag heller aldrig med en deff!!!
jag käkar alltid 1gram/kilo kroppsvikt. Det ända jag brukar göra är att höja proteinet och sänka kolhydraterna. Brukar köra någon dressing gjord på rapsolja eller färdig bea, brukar alltid vara gjort på rapsolja, annars kan man ju göra en saftig currysås på margarin. Inte nog med att man får i sig bra fetter så tycker jag inte maten smakar tort ifall man har någon nice dressing till.

al3ks
2014-03-18, 16:16
Hur fungerar ostronsås som man brukar ha i thaimat??
Är det ok under deff?

Smakar skit enligt mig i större mängder. Hade alltså inte använt det som substitut för sweet chilisås..

WiXiAN
2014-03-18, 16:30
Deffat ett tag nu men såhär har det sett ut nästan varje dag.


Mål1:
3ägg
3g omega-3

Mål2:
Fiberhavregryn 80g
2ägg

Mål3:
150g Nötfärs 10%
Råris 50g okokt
200g Haricots verts

Mål4:
180g Kycklingfilé
50g Råris okokt
200g Haricots verts

Mål5:
125g Laxfilé
500g potatis

Mål6:
500g kvarg 0,3%

Övrigt:
20g Bcaa
5g Kreatin


Och nej jag har inte tröttnat.