handdator

Visa fullständig version : Fitness


Topaz
2004-03-18, 12:45
Som jag uppfattat det så är fitness en ganska liten tävling i sverige!?! Sen har jag sett att det finns olika sorter av fitness (body/figure, athletic och fitness). Det verkar va lite suddiga regler så jag har en del frågor.

Får man i athletic fitness göra chins o dips i vilken hastighet man vill?

Hur mkt fett ska man ha på kroppen vid tävling?

Går domarna nåt efter vikten?

Finns det fler varianter?

Vad finns det för fitnesstävlingar i sverige?

Skulle va kul o tävla nån gång i fram tiden =) :bpump:

Viveqa
2004-03-18, 14:16
hej det finns lite regler på skkf.org...
annars var det många frågor i en..
är du kille kan du bara tävla i athleticfitness som är JÄttestort, fler tävlande än i byggning.

adde
2004-03-18, 14:34
Originally posted by Topaz
Som jag uppfattat det så är fitness en ganska liten tävling i sverige!?! Sen har jag sett att det finns olika sorter av fitness (body/figure, athletic och fitness). Det verkar va lite suddiga regler så jag har en del frågor.

Får man i athletic fitness göra chins o dips i vilken hastighet man vill?

Nja, det finns ingen restriktion på hastigheten, dock så skall dommaren TYDLIGT SE att du är under parallell läget i botten och har fullt utsträckta armbågar i toppläget (dips). Samt helt raka armat och upplyft skuldra i botten och hakan över stången i toppläget (chins). Alltså så tvingas man köra relativt långsamt.

Hur mkt fett ska man ha på kroppen vid tävling?

Det finns inga bestämmelser om hur mkt eller lite fett man får/bör ha. Titta på bilder på nätet för att bilda dig en uppfattning.

Går domarna nåt efter vikten?

Nej, i AF delas de tävlande in i längdklasser. +/- 180 för herrar och +/-165 för damer. Vikten spelar såklar in, är du för liten eller för stor så döms man ned i symmetrironden. Vad som är lagom är svårt att säga, men din längd-100 brukar vara en bra början.

Finns det fler varianter?

Vad finns det för fitnesstävlingar i sverige?

Skulle va kul o tävla nån gång i fram tiden =) :bpump:


/adde

Action
2004-03-18, 14:46
Så liten är inte sporten. För tillfället handlar det i Athletic Fitness om uppemot 200 tävlande på ett år i Sverige. Lägg sen till de som förbereder sig inför en tävling om 1-2 år och alla som har tävlat och kanske har ett sabbatsår så blir det ganska så många.