handdator

Visa fullständig version : DU nådde 1 miljon! Vad gör du nu?


sotala
2014-03-16, 10:28
Hejhej!
Min ambition i livet, förutom att bli ett stenhårt muskelberg, är att bli miljonär såsom många andra! Vägen till 1a miljonen, den jobbiga, vet jag hur jag ska uppnå. Men man säger ju "efter den första millen kommer bara fler snabbt".. .Vad gör man när man väl nått första millen? Daytrading, hederlig aktiebesparning eller vad bör man göra egentligen för att få cashen att växa snabbt?

Har du gjort ngt lr vet hur man gör kr har en plan? Please sheare :)

Fastigheter är uteslutet, likaså starta eget.



Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Stoltz
2014-03-16, 10:50
Hejhej!

Fastigheter är uteslutet, likaså starta eget.


Köp trisslotter mellan muskelbergsbyggandet.

Bubblan84
2014-03-16, 10:53
Köp trisslotter mellan muskelbergsbyggandet.

Det är ju inte direkt EV+ :)
Jag hade läst på om aktier och fonder.

eiri
2014-03-16, 11:05
ger den till min mamma

Exdiaq
2014-03-16, 11:12
Plantera. Vattna. Framgång.

MentalogisT
2014-03-16, 11:12
Aktier is the name of the game.

thomast
2014-03-16, 11:29
Fortsätt med det du gjorde fram till första miljonen. Svensson är i dagsläget miljonär, satsa på något roligare som dollarmiljonär istället.

hidden
2014-03-16, 11:41
Obligationer :D

sotala
2014-03-16, 12:28
Värt att tillägga kanske. Min plan just nu är att bli utvecklingsingenjör/designing.( jag vill helt enkelt vara med att skapa ngt samtidigt som jag trivd med att styra och ställs med visst ansvar såklart, ev uppfinna ngn pjäs och sälja dyrt lr rentav öppna eget om jag nu kommer på ngt fiffigt under mina studieår. Dvs utveckla, tillverka ngnstans och sälja via eget AB. Det kanske rentav är bäst att sälja en bra ide?) lr dylikt på 180 hp + ngn vidareutb tex ngn form av ledarskap/projektledare kurs. Dvs 4 år kke totalt. Leder detta till chefsjobb lr är det civilingenjör som gäller för toppjobben?

Min bakgrund är aningen krokig och besvärlig vilket sporrar min motivation i taket! Så den finns i vart fall. Jag är 24 strax. Dvs jag är ca 30 som färskutbildad om det nu spelar någon roll.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-03-16, 12:31
Och ja.. trading guiden exempelvis ligger här bredvid mig så jag gör ju vad jag jan. Dvs lär mig så mkt jag kan. Kunskap är makt, makt är framgång!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Olegh
2014-03-16, 12:39
Jag får ett ganska naivt intryck.

Är det pengar som lockar allra mest så skulle jag faktiskt avråda från ingenjörsspåret. Ska man dra in den feta degen ska man jobba närmare pengarna som räknenisse, typ inom finans. Alternativt, som du är inne på själv, är entreprenörsspåret. Chansen att lyckas, oavsett hur pass målmedveten man är, är dock väldigt liten. Tänk stort men samtidigt smått.

tossefar
2014-03-16, 13:01
En miljon är för lite för att prata om ändrade strategier. Att du är 30 är du är färdig i skolan spelar ingen större roll. Att vara 30 år och nyexad är mycket bättre än att vara 30 år och outbildad...

Yes
2014-03-16, 13:13
En schysst bostadsrätt på ett attraktivt läge hade inte varit fel. Då behövs inte så mycket lån, man kan hålla en hög amorteringstakt och värdet kommer förmodligen öka på bra.

xodd
2014-03-16, 13:17
Skaffa ett arbete där du kan sätta av ett bra kapital varje månad, låt säga 10k/månad. Sparada dessa i diverse olika fonder/aktier/obligationer, whatever floats your boat. Fortsätt spara dom där 10k/månad forever and ever och du kommer tillslut ha en skaplig buffert.

sotala
2014-03-16, 13:20
Ekonomer i alla former växer typ på träd? Stor konkurrans tänker jag samtidigt som det är skittråkigt o räkna från kl7-16 dagarna i ända år efter år..ingenjörer ligger väl i topplönerna? Iaf enligt länken. http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=7B6C1F64C4608139C25609854A1BBCFA. sonny4?cid=25991131&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile %26amp%3barticleId%3d3104768

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Sarco
2014-03-16, 13:37
Ingen utbildning garanterar någonting alls. Men det kan vara en förutsättning, framför allt om du vill göra karriär som tjänsteman.

Chefsjobb är en fråga om lämplighet och erfarenhet, inte utbildning. Du börjar väldigt sällan som chef utan tidigare ledarskapserfarenhet och goda resultat.

Tipset är att du väljer en utbildning där du tror att du kommer att gilla jobbet. Inte myten om jobbet, utan jobbet i sig. Sen kommer du att få veta en hel del under din utbildning.

Olegh
2014-03-16, 13:47
Att bli "rik" på lönearbete är dock väldigt få förunnat. Några som faktiskt kan nå dit är de som jobbar med finans.

Jag håller med Sarco här ovan också.

The_RobRoy
2014-03-16, 13:51
Läs finansmatte flytta till london, jobba hårt, eller så utvecklar du en mobilapp

sotala
2014-03-16, 14:05
Att bli rik på lönearbete går, om man inte vill ha en rolig fritid och gärna spenderar 10-20 på sparande. Vägen till första millen är ungefär som xodd nämnde. Jag vill ju ha det riktigt bra ställt vid 40års ålder tänker jag medans jag ff är "ung". Jag tänker att jag vill utbilda mig till ngt som är eftertraktat i "toppjobben". Givetvis så glider man ju inte in på bananskal till chefsposition utan erfarenhet krävs precis som sarco säger. Men samtidigt så kommer erfarenheter från en bra utbildning och arbete. Så en skjuts ifrån "rätt" utbildning vore bra.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-03-16, 14:06
Ursäkta noob fråga..men.. innehåller en 5 årig civibg. En master utb?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Vitkål
2014-03-16, 14:14
För mig är det viktigaste att jag inte fallit för konsumtionssamhället. Jag äger i stort sett ingenting och vill knappt ha något. Enda nöjet jag lägger pengar på är kaffe, snus och alkohol som kostar mig ungefär 2 000 spänn i månaden. Tillkommer någon långresa under året också men det unnar jag mig.

En fetare lön hade hjälpt men tack vare mina låga utgifter är jag miljonär vid 28, även om jag skulle fortsätta tjäna lika kasst. (Är 21 i dagsläget).

The_RobRoy
2014-03-16, 14:15
Missuppfattade tråden lite. Du säger fastigheter uteslutet. Det är nog det vanligaste sättet att få 1m att bli 10

Abbs
2014-03-16, 14:22
Ursäkta noob fråga..men.. innehåller en 5 årig civibg. En master utb?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Antar att du menar civilingenjör, och ja, du läser en Master. Högskoleingenjör kan jämföras med engelska Bachelor of Engineering och civilingenjör med MEng, s.k Master in Engineering.

andyone
2014-03-16, 14:23
Missuppfattade tråden lite. Du säger fastigheter uteslutet. Det är nog det vanligaste sättet att få 1m att bli 10
Utveckla gärna!

sotala
2014-03-16, 15:18
The robroy: anledningen till att jag skrev "fastigheter och starta eget uteslutet" är främst gör att i det fallet skulle tråden troligtvis bombas med just dem åsikterna. Har du något mer konkret så skriv gärna hur du lyckas med din 1-10 mille ökning :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-03-16, 15:22
Antar att du menar civilingenjör, och ja, du läser en Master. Högskoleingenjör kan jämföras med engelska Bachelor of Engineering och civilingenjör med MEng, s.k Master in Engineering.

Så jag kan alltså plocka på en master på ex 180hp designing. utb. ? skillnad på detta kontra en ordinär civing.utb? Hur tänker man på arbetsmarknaden rent generellt på en 180+vidareutb + master kontra ex civing.utb?


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

4623
2014-03-16, 15:24
Nej det kan du inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Masterexamen_(svensk_examen)

filmjölk
2014-03-16, 15:34
Min morbror är miljonär (tror han tom. har två), det är väl inte unikt eller så, men sättet han har blivit det på är minst sagt häpnadsväckande. Sin snålhet.

Han kan ingenting om aktier eller affärer, och jobbar som busschaufför. Vad han gjort är att vara sjukligt snål. bo så billigt som möjligt (dvs flytta aldrig hemifrån förrän dina föräldrar dör, då skaffar du en billig etta), strunta i att ha egen bil, köp utgångna varor svart ifrån ICA-personalen när de skall slänga om du måste handla själv, annars försöker du att bli bjuden så mycket som möjligt. Hälsa på folk vid middagstid är ett hett tips.

Johanss0n
2014-03-16, 15:42
Svensson är i dagsläget miljonär, satsa på något roligare som dollarmiljonär istället.

Nej svensson har max 20k, att svensson har en maxbelånad villa som han hoppas ska vara värd en miljon mer än lånet han aldrig amorterat på när han säljer den gör honom inte till miljonär. Precis som att jag inte är miljonär för att jag går omkring med en oskrapad trisslott i fickan.

tossefar
2014-03-16, 16:24
Nej svensson har max 20k, att svensson har en maxbelånad villa som han hoppas ska vara värd en miljon mer än lånet han aldrig amorterat på när han säljer den gör honom inte till miljonär. Precis som att jag inte är miljonär för att jag går omkring med en oskrapad trisslott i fickan.

Nej. En villa är fortfarande en tillgång värderad till miljoner oavsett om den säljs eller inte. En försäljning av villan flyttar bara dina tillgångar från en fastighet till likvida medel. En trisslott har inget värde oskrapad.

Att amortera ett lån varken ökar eller minskar din nettoförmögenhet, så jag förstår inte vad din poäng är där.

Alfers
2014-03-16, 16:44
Min morbror är miljonär (tror han tom. har två), det är väl inte unikt eller så, men sättet han har blivit det på är minst sagt häpnadsväckande. Sin snålhet.

Han kan ingenting om aktier eller affärer, och jobbar som busschaufför. Vad han gjort är att vara sjukligt snål. bo så billigt som möjligt (dvs flytta aldrig hemifrån förrän dina föräldrar dör, då skaffar du en billig etta), strunta i att ha egen bil, köp utgångna varor svart ifrån ICA-personalen när de skall slänga om du måste handla själv, annars försöker du att bli bjuden så mycket som möjligt. Hälsa på folk vid middagstid är ett hett tips.

Det är så här man får göra. En gammal arbetskompis levde efter att man ändå aldrig kan bli rik så det är inte lönt att spara. Jag sa att det är ju bara att jobba 200% och bo i en husvagn och leva på gröt.

Att plugga sig till ett fint jobb för att bli rik är nog fel väg. Ska man nå långt måste man ha drivet, älska utmaningar och så vidare.
Jag är hantverkare och träffar en hel del rikt folk, dom som är riktigt rika gör alla möjliga sorters affärer för att dom älskar att göra en bra affär, pengarna är bara en bonus.
(Funny story, står hemma hos en multimiljonär och ska jobba på hans balkong och han försöker kränga sin avlidna mammas gamla bil till mig)
Dom som bara är intresserade av pengar har fastigheter.

Olegh
2014-03-16, 16:45
Men sen då, när man sitter där med sin grötskål och två miljoner på banken? Är man rik och lycklig då?

jenni
2014-03-16, 16:46
1 miljon ?!
Gör ingenting utan lever precis som nu, det där är tyvärr inte så mycket pengar

Bubblan84
2014-03-16, 16:49
Han frågar hur man förvaltar pengarna för att på bästa sätt få dom att växa. Har man en mille kan den snabbt bli fem mille om man vet hur man ska behandla stålarna. Har man noll spänn tar det jävligt länge innan det kan bli några fem mille.

Dennis93
2014-03-16, 16:51
Men sen då, när man sitter där med sin grötskål och två miljoner på banken? Är man rik och lycklig då?

+1. Känns helt konstigt att toksnåla 10tals år bara för att samla på sig pengar. Lev lite för fan! Jag tänkar i alla fall inte snåla bort mina bästa år för att sen sitta gammal och grå och känna mig nöjd över mina miljoner.

Missförstå mig inte, självklart ska man ha en buffert, men nån måtta får de ju vara, så känner jag iaf.

Men för att återgå till frågan om man nu redan har de pengarna. Jag skulle köpt en fräsch bostad, men utöver det? Köper man mer fastigheter och hyr ut eller aktier. Tycker aktier är så knepigt, som att man måste vara så sjukt insatt för att kunna göra bra placeringar, känns lättare å bara köra typ Avanza zero :D Och går man till banker vill de ju bara kränga sina egna fonder med höga avgifter som inte verkar gå så mycket bättre än tex Avanza zero.

Tomas W
2014-03-16, 16:53
Men sen då, när man sitter där med sin grötskål och två miljoner på banken? Är man rik och lycklig då?

Man har antagligen nått ett av sina livsmål då så borde vara lycklig över det, folk blir glada av olika anledningar.

Olegh
2014-03-16, 17:18
Man har antagligen nått ett av sina livsmål då så borde vara lycklig över det, folk blir glada av olika anledningar.

Kan det vara ett giltigt mål i sig, bara att samla ihop pengarna, så är världen mer skruvad än jag har trott..

Det jag försöker mana till, mer eller mindre subtilt, är något slags medvetet balanserande mellan att investera i "nuet" och att investera i framtiden. Alla uppoffringar man gör idag, gör man utan vetskap om man får igen det i framtiden.

sotala
2014-03-16, 17:21
Nej det kan du inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Masterexamen_(svensk_examen)
Tror jag formulerade det lite fel. Alltså. Om jag först läser högskolexamen, kan jag sedan läsa till en 2 årig master dvs 5år totalt.?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-03-16, 17:25
Men sen då, när man sitter där med sin grötskål och två miljoner på banken? Är man rik och lycklig då?

Då har jag i varje fall råd till några hundra kilo högrev o en jävla massa proteinpulver ^^=lycka ;)





1 miljon ?!
Gör ingenting utan lever precis som nu, det där är tyvärr inte så mycket pengar
Exakt. Därav frågan!






Han frågar hur man förvaltar pengarna för att på bästa sätt få dom att växa. Har man en mille kan den snabbt bli fem mille om man vet hur man ska behandla stålarna. Har man noll spänn tar det jävligt länge innan det kan bli några fem mille.

+1

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

The_RobRoy
2014-03-16, 17:40
Utveckla gärna!

The robroy: anledningen till att jag skrev "fastigheter och starta eget uteslutet" är främst gör att i det fallet skulle tråden troligtvis bombas med just dem åsikterna. Har du något mer konkret så skriv gärna hur du lyckas med din 1-10 mille ökning :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Har inget speciellt konkret eller super-tips. Bara gammal hederlig hävstång som jobbar åt en. Du köper en fastighet för 5 msek med 1 msek kontant, sedan hyr du ut den så den täcker alla kostnader och ger dig några % avkastning per år.

Så det du behöver hitta är en marknad där sannolikheten att priserna går upp är stor, samt att hyresmarknaden är sådan att du kan täcka dina kostnader. Sen är det bara luta sig tillbaka och vänta på att den stiger till 6 msek. Sedan säljer du, realiserar 2msek. Börjar om på nytt, denna gång med 2 lägenheter, 5 msek styck. Vänta tills båda dessa gått upp till 6 msek. Rinse and repeat och du har strax 10 miljoner. Kräver dock en bostadsmarknad som över hela investeringsperioden stiger upp ~80-100%. Kan ta rätt många år.. ..så har de flesta gjort som jag stött på. Sen kan man såklart renovera, hitta riktiga kap till lägenheter, osv osv för att öka avkastningen.

sotala
2014-03-16, 17:52
+1. Känns helt konstigt att toksnåla 10tals år bara för att samla på sig pengar. Lev lite för fan!

Jag har levt tillräckligt för ett tag nu, därför vill jag satsa på framtiden för att kunna leka med dyra leksaker! Definitionen utav "Lev" förknippas med flera tusen på krogen o trycka i sig mcdonalds efteråt för unga i min ålder här lr ngt annat idiotiskt. Jag leker hellre Bear Grylls i skogen och vrålar som tarzan ; ) och det är gratis ^^)
Jag vill njuuuuuuta av livet även som den äldre biffiga hunk jag kommer vara vid 40 års åldern.
Det här med att snåla leder till tänta på ränta vilket i teorin med de rätta aktierna kan dubblas flera100%. Jag anser att det är värt. Äldrevården exempelvis, jag vill njuta i hemmet tills jag dör, inte äta gummisnoddar till lunvh o duschas 1 ggn/vecka. Lev i nuet? Get it.. men jag dör nog inte förrän 70-80 år. Och ja! Jag tänker spendera en förmögenhet på den kunskapen vi i dagsläget forskar fram. Dvs artificieella organ osv exempelvis för att förhoppningsvis leva till 150 år ;) Och det kostar lite...

Men för att återgå till frågan om man nu redan har de pengarna. Jag skulle köpt en fräsch bostad, men utöver det? Köper man mer fastigheter och hyr ut eller aktier. zero.
Har ngn ett specifikt exempel? Tex köpt lägenhet/1mille. Hyr ut lr renoverar samt säljer exempelvis. Vad får man för 1000000 i exempelvis göteborg och vad får man ut netto/månad? De känns som den marknaden är aningen kliché. Borde inte det isåfall vara bättre att ifrån grund köpa mark och framställa ett hus för en försäljning?

Köpa vid lågkonjuktur och vänta för att sälja? Vad växer mest under exemprevis 5 års tid. aktier eller fastigheter?
Bättre o köpa 2 villor/500k st på landet o hyra ut för 7k st.?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

sotala
2014-03-16, 17:59
Har inget speciellt konkret eller super-tips. Bara gammal hederlig hävstång som jobbar åt en. Du köper en fastighet för 5 msek med 1 msek kontant, sedan hyr du ut den så den täcker alla kostnader och ger dig några % avkastning per år.

Så det du behöver hitta är en marknad där sannolikheten att priserna går upp är stor, samt att hyresmarknaden är sådan att du kan täcka dina kostnader. Sen är det bara luta sig tillbaka och vänta på att den stiger till 6 msek.
Ja, låter intressant.


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Philley
2014-03-16, 18:03
Har ngn ett specifikt exempel? Tex köpt lägenhet/1mille. Hyr ut lr renoverar samt säljer exempelvis. Vad får man för 1000000 i exempelvis göteborg och vad får man ut netto/månad? De känns som den marknaden är aningen kliché. Borde inte det isåfall vara bättre att ifrån grund köpa mark och framställa ett hus för en försäljning?

Köpa vid lågkonjuktur och vänta för att sälja? Vad växer mest under exemprevis 5 års tid. aktier eller fastigheter?
Bättre o köpa 2 villor/500k st på landet o hyra ut för 7k st.?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Någon ska ju vilja hyra en avlägsen villa också vilket inte är det lättaste att hitta.

Mitt tips är att skaffa kunskaper inom fastigheter/bygg och själv renovera objekt eller hyra in någon firma. Men tänk på att allt blir lättare och mer lukrativt när man själv vet vad man sysslar med.

sotala
2014-03-16, 18:05
Jag läste förövrigt på en blogg igår angående avkastning att det är inte helt orimligt med att gå 15% / år.Vad tror koloisterna?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Tomten
2014-03-16, 18:06
En miljon är för lite för att prata om ändrade strategier. Att du är 30 är du är färdig i skolan spelar ingen större roll. Att vara 30 år och nyexad är mycket bättre än att vara 30 år och outbildad...

the feels :cryout::cryout::cryout::cryout::cryout:

Olegh
2014-03-16, 18:16
Jag läste förövrigt på en blogg igår angående avkastning att det är inte helt orimligt med att gå 15% / år.Vad tror koloisterna?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Men.. *gah!* *facepalm*

Jag fixar inte det här alltså, hur kan man ha mage att prata om ingenjörsutbildningar och samla miljoner från den här utgångspunkten? Lycka till.

Johanss0n
2014-03-16, 18:30
Nej. En villa är fortfarande en tillgång värderad till miljoner oavsett om den säljs eller inte. En försäljning av villan flyttar bara dina tillgångar från en fastighet till likvida medel. En trisslott har inget värde oskrapad.

Att amortera ett lån varken ökar eller minskar din nettoförmögenhet, så jag förstår inte vad din poäng är där.

Nja det handlar ju fortfarande om spekulation, precis som med trisslotter. Att huset är värderat till xxx kr är ju rätt ointressant, vad det egentligen är värt vet du inte förrän du faktiskt säljer det. Därför kan det inte räknas till din förmögenhet eftersom det precis som den oskrapade trisslotten har ett obestämt värde(däremot är det ju givetvis en tillgång precis som din bil och din katt)
Jag trodde att de flesta var överens om att en oskrapad trisslott var värd ca 30 kr?:MrT:

sotala
2014-03-16, 18:51
Men.. *gah!* *facepalm*

Jag fixar inte det här alltså, hur kan man ha mage att prata om ingenjörsutbildningar och samla miljoner från den här utgångspunkten? Lycka till.

Haha.. vadå utgångspunkt? Jag ifrågasatte bara ett påstående?


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Unsub
2014-03-20, 04:52
Jag trodde att de flesta var överens om att en oskrapad trisslott var värd ca 30 kr?:MrT:

Jag har hört en historia om en kille som gjorde ngt skitjobb åt en gubbe för 1200 kr, tog typ en hel dag och han slet halvt ihjäl sig

Efteråt träffar han gubben som säger
"du har gjort en bra jobb och du förtjänar verkligen dom här pengarna, du kan ta pengarna och köpa 40 trisslotter med dom...eller så kan du ta just den här lotten" håller upp en trisslott

killen tog lotten.

speedy83
2014-03-20, 08:26
1 miljon ?!
Gör ingenting utan lever precis som nu, det där är tyvärr inte så mycket pengar


Av ren nyfikenhet, hur många miljoner har du jobbat/sparat ihop till själv?

Nej det är möjligt att du inte får så fint hus eller dyl för en milj idag men att säga att det inte är mycket pengar är för mig högst världsfrånvänt och indikerar att man:

1. Har jobbat till sig en satans massa pengar och tyckte att det gick ganska lätt (grattis då).
2. Är född i "rätt" familj och därav inte har en susning om pengars värde.
3. Är fullkomligt vilsen i begreppen.

Det är lätt att haspla ur sig att det inte är så mycket pengar men börjar man tänka lite mer ingående på det så inser iaf jag att det är ganska jävligt mycket pengar även idag och nej jag kommer inte från en socialbidragshem snarare tvärtom.

Men som min pappa alltid sagt, det är en sak att jobba och spara ihop sin miljon, en helt annan att låna, ärva eller vinna den.

tho123
2014-03-20, 08:33
Av ren nyfikenhet, hur många miljoner har du jobbat/sparat ihop till själv?

Nej det är möjligt att du inte får så fint hus eller dyl för en milj idag men att säga att det inte är mycket pengar är för mig högst världsfrånvänt och indikerar att man:

1. Har jobbat till sig en satans massa pengar och tyckte att det gick ganska lätt (grattis då).
2. Är född i "rätt" familj och därav inte har en susning om pengars värde.
3. Är fullkomligt vilsen i begreppen.

Det är lätt att haspla ur sig att det inte är så mycket pengar men börjar man tänka lite mer ingående på det så inser iaf jag att det är ganska jävligt mycket pengar även idag och nej jag kommer inte från en socialbidragshem snarare tvärtom.

Men som min pappa alltid sagt, det är en sak att jobba och spara ihop sin miljon, en helt annan att låna, ärva eller vinna den.

Jag håller med er båda.

Självklart är 1 miljon mycket pengar och det tar ett jävla tag om man ska bara jobba och spara för att få ihop dessa slantar.
Men 1 miljon försvinner fort om man ska köpa bostad m.m. (Antar att det är det hon/han menar, att man kanske får en lägre månadskostnad pga mindre lån osv. men påverkar inte vardagen så jävla mycket som folk verkar tro så fort man är god för 1 miljon)

ONT: Aktier osv fungerar självklart om man är DUKTIG, Jag själv har aldrig gått in i det seriöst. Har satsat småpengar för skojs skull.
Eget företag lönar sig om man har en bra idé och är beredd att slita arslet av sig. Det jag kommit längst på är fastigheter.

Jeml
2014-03-20, 09:11
du lär spela bort miljonen ganska snabbt om du försöker dig på daytrading för första gången när du tjänat ihop den :D

jag skulle ha placerat pengarna i aktier under tiden du samlar ihop till miljonen, och omplacera aktivt. sen är det ju bara att fortsätta.

har själv det som mål :) att skrapa ihop en mille.
såsmåningom dra in tillräckligt på trading för att kunna leva på det om jag vill.

tycker inte trading guiden är särskilt bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

filmjölk
2014-03-20, 10:44
Men sen då, när man sitter där med sin grötskål och två miljoner på banken? Är man rik och lycklig då?

Nej. Rika som blivit rika på det sättet är ju tragiska. (imo)

Jag har en annan rik släkting (Han är rik, men jag tvivlar rätt rejält på den summan han påstår att han har), han lever på ett helt annat sätt som verkar kanske lite ytligt (men roligt). Hälften så gammal rysk fru som shoppar loss och plastikopererar sig, restaurangmiddagar, Lexus med personliga nummerplåtar, etc.

Han har inte blivit rik genom att spara, han har blivit rik genom ekonomisk brottslighet.

Rikard Jansson
2014-03-20, 11:15
Skulle köpt ett hus och byggt en egen gymlokal.

Arf Pingvin
2014-03-20, 11:43
Skulle köpt ett hus och byggt en egen gymlokal.

Var hittar du ett hus för en miljon? Du ska låna resten? Låna idag då och tjäna pengar när huset ökar i värde.

Rikard Jansson
2014-03-20, 11:47
Var hittar du ett hus för en miljon? Du ska låna resten? Låna idag då och tjäna pengar när huset ökar i värde.

Man kan få rätt fina hus häromkring för 400 k.

Arf Pingvin
2014-03-20, 11:54
Ja det är klart. Marknaden ser inte likadan ut överallt. Här ligger lägenhetspriser på 1/3 av Sthlm och i Boden som ligger ~3 mil bort är priset 1/4 av vårt pris :)

Men köper man ett hus för 400k så kan man inte renovera det, man får aldrig igen pengarna. Men tänker man bo kvar så visst. Det är billigt i förstaläget :)

Philley
2014-03-20, 13:10
Nej. Rika som blivit rika på det sättet är ju tragiska. (imo)

Jag har en annan rik släkting (Han är rik, men jag tvivlar rätt rejält på den summan han påstår att han har), han lever på ett helt annat sätt som verkar kanske lite ytligt (men roligt). Hälften så gammal rysk fru som shoppar loss och plastikopererar sig, restaurangmiddagar, Lexus med personliga nummerplåtar, etc.

Han har inte blivit rik genom att spara, han har blivit rik genom ekonomisk brottslighet.

Detta är nog vanligare än man tror, iaf i Sverige med vårt skattesystem.

Minimjölk
2014-03-20, 13:26
1.000.000 är en jämn och fin siffra men inte mycket mer än så. Det är en magisk gräns då man går från tusental till miljontal men i verkligheten är det troligtvis ingen skillnad om du har strax under eller strax över miljonen i tillgångar. Lika lite som att passera 100kg i bänkpress skulle revolutionera din värld. Kul siffra såklart.
Att ha 1miljon i tillgångar kan ju även te sig väldigt olika beroende på vad de är bundna i och hur man tjänat och sparat ihop dessa. De flesta som idag har en miljon eller mer i tillgångar har dem bundna i sin bostad de bor i och har fått ihop dessa främst genom bra fastighetsaffärer där priserna gått upp efter inköp. En fastighet som du själv bor i kan dock inte ses som en investering per se då den lika gärna kan gå ned och att den inte genererar inkomst til ldig så länge du bor där utan det är först vid en eventuell flytt som du kan realisera en vinst. Planerar du att bo kvar är det således ointressant om den är värd 1kr eller 10 miljarder.

Att istället jobba och spara ihop en miljon som man investerar i lämpliga konton/fonder/aktier etc gör ju att du har en helt annan tillgång/rörlighet på dessa pengar. Aktier har dessutom fördelen att de följer inflation och baseras på företags värde, dvs, andra människor jobbar kontinuerligt för att dina pengar skall växa. :)


Om en miljon är mycket pengar eller ej beror väldigt mycket på din livssituation och dina behov. Är du skuldfri singel utan planer påå familj och bor i en lgh utan behov av bil etc och har pengarna tillgängliga på ett konto eller liknande så skulle jag vilja säga att det är mycket pengar.

Om du däremot har en familj med flera barn, flera bilar, hus och alla kostnader dessa medför så är 1miljon inte så fasligt mycket pengar.

En definition som ofta används inom ekonomiskt oberoende är ju ang hur länge de pengar man har skulle räcka för en bibehållen livsstil.

Jag har genom ett gediget tidigt sparande satt mig själv i ett bra utgångsläge som gör att jag idag kan "slösa" rätt mycket pengar med gott samvete och ändå spara undan en rejäl hacka.

Om du vill bli rik så gäller det alltså att konsekvent leva under sina tillgångar men med tiden kommer dina tillgångar ge dig billigare levnadskostnad (amortering etc) alternativ högre intäkter (avkastning) och detta gör att du på sikt kommer få det mycket enklare ekonomiskt. Det gäller dock att komma in i denna positiva spiral tidigt och inte göra tvärtom. Dvs belåna och unna sig så att man månatligen får högre och högre utgifter och mindre marginal för sparande. Det fina i kråksången är att detta gäller oavsett om du idag är god för 1 krona eller flera miljoner.

Ajemän
2014-03-20, 16:03
Ska man bli rik ska man antingen skita i att plugga öht och bara lägga den tiden på egenstudier, röka braj och kläcka bra affärsidéer
Alterntivt läsa ekonomi och satsa 100% på finansvärlden. Gärna en kombo.

Ingenjörsutbildningar och dyl är kanon för att bli högavlönad, men det är verkligen inte samma sak, och jag tror detta är slöseri med tid om man vill bli rik på riktigt...

Tänk på att alla rika (bortsett från artister och dyl) har en sak gemensamt - de älskar att jobba, och jobba är något man måste vara beredd att göra.


Men jag är ju inte rik och vill inte bli, så vad vet jag :)

Pirko
2014-03-21, 19:25
Högre lön = större buffert att betala av lån

Att man inte skulle kunna leva ett rikt liv med enbart hög lön är bullshit. Många jag känner har varken enormt sparande eller miljoner på kontot, däremot har dom en bra lön som ger dom chansen att bo fint (räknas iofs som sparande) och ha schyssta saker (enbart slöseri).

Men mitt tips är att investera i fastighet. Även om priserna i Stockholm redan nått ett väldigt högt värde tror jag att på sikt så finns det fortfarande pengar att tjäna, speciellt i mindre utvecklade delar av staden (tänk infrastruktur). Ett plus i kanten med denna metod är att du får ett relativt schysst boende på köpet, då du går in med 1mkr.