handdator

Visa fullständig version : högt levervärde, lite vita blodkroppar...


Lalla
2004-03-18, 12:05
Jag var till läkaren och tog lite prover, allt såg bra ut men jag hade höga levervärden och lite vita blodkroppar. Tog fler prover som ska vara klara till veckan.

Men till saken hör att jag tränat väldigt hårt och mycket (10-20h/vecka) under lång tid (4-5år), troligtvis tränat då jag borde vilat pga. sjukdom o liknande.....egentligen aldrig vilat ordentligt (viloveckor med ca. 5-10h/träning)

Har postat lite förrut också, gick ner 30kg mellan åren 18-21. Väger idag (23år) ca 55kg 165cm o ligger på 7-8%bf med en plastkaliper mätt med tre punktsmetoden på mig själv...

Jag har sedan i nov känt mig trött, omotiverad, orolig, lättirriterad, haft svårt o sova eller sova utan störningar, har dessutom börjat svettas mycket då jag sover, har även fått en lätt brännande/molande huvudvärk i bakhuvudet.
Trodde dock att oron och det berodde på att jag flyttade 80mil för tre år sedan för att plugga, skyllt en hel del på skolan också....

Läste idag om Mattias Fredrikssons förhöjda levervärden, undrar om ni har några synpunkter på detta?
Börjar tycka att jag VERKLIGEN visar symptom på rejäl överträning/utbrändhet... :(

King Grub
2004-03-18, 12:21
Med den bakgrunden - enorma mängder träning kombinerad med självsvält - är det inte konstigt att du uppvisar symptom på inte bara överträning, utan kronisk överträning, sådan som det inte räcker att dra ner på intensiteten ett par pass och tro att det skall bli bättre, utan som kräver veckor, eller månader, av vila, kombinerad med mycket och bra mat.

Publicerat med tillstånd:

"You are overtrained when your performance level goes down because of an imbalance between (physiological, physical or biochemical) stress and recovery. While prevention should always be your aim, there will be times when overtraining will occur and you’ll need to know what to do to get back on track.
The treatment for the overtraining syndrome is rest. The longer the overtraining has occurred, the more rest required. Therefore, early detection is very important. Early overtraining is usually cured by allowing longer regeneration times between exercise bouts and in the more severe cases by restriction of training schedules until physical well-being returns to the athlete. These rest periods can be days or weeks with a graded return to full training being essential if more than a few days of rest are required for recovery. If the overtraining has only occurred for a short period of time (e.g., 3 - 4 weeks) then interrupting training for 3 - 5 days is usually sufficient rest. After this, workouts can be resumed on an alternate day basis. The intensity of the training can be maintained but the total volume must be lower. It is important that the factors that lead to overtraining be identified and corrected. Otherwise, the overtraining syndrome is likely to recur. The alternate day recovery period is continued for a few weeks and then an increase in volume is permitted. In more severe cases, the training program may have to be interrupted for weeks, and it may take months to recover. An alternate form of exercise can be substituted to help prevent the exercise withdrawal syndrome. Try to get as much sleep and relaxation as possible during this rest period. Go to bed early and catch a nap whenever you can. Make sure you increase your intake of highly nutritious foods and take an extra dose of vitamins and minerals.

There is no known cure for the chronic overtraining syndrome and various strategies for management of the subject have been proposed. Extended rest periods in excess of several weeks are required. However, light exercise is to be encouraged. It is often difficult to persuade elite athletes that light exercise may mean simply walking short distances with a slow build up over as many as three to four months to a regular light training program. However if the athlete attempts to return to full training too soon then a full relapse is almost certain to occur. There is no guarantee that an athlete may not suffer one or more relapses many months after an apparent recovery. "

skaparn
2004-03-19, 16:15
När man säger levervärden, vad är det egentligen man mätt då och vad innebär det att de är höga?

aliquis
2004-03-19, 17:59
ät mer träna mindre kanske?

(edit: hittade tråden nu, sämst svar av mig, grub hade ju postat mycket vettigare, flåt)

Sverker
2004-03-19, 20:12
Originally posted by skaparn
När man säger levervärden, vad är det egentligen man mätt då och vad innebär det att de är höga?

Vid stress eller vid olika förgiftningar som tex överdosering av läkemedel eller efter behandling med kraftiga läkemedel tar levern stryk.

Levern börjar läcka ut speciella protein ( enzymer ) i blodet. Med ett enkelt blodprov kan man lätt mäta upp halterna av dessa protein.

skaparn
2004-03-20, 20:13
Originally posted by Sverker


Vid stress eller vid olika förgiftningar som tex överdosering av läkemedel eller efter behandling med kraftiga läkemedel tar levern stryk.

Levern börjar läcka ut speciella protein ( enzymer ) i blodet. Med ett enkelt blodprov kan man lätt mäta upp halterna av dessa protein.
Tackar för svaret, det var precis det jag ville veta. Är för nyfiken för att kunna höra ett oförklarat uttryck som "höga levervärden" utan att det börjar krypa i mig.

Lalla
2004-03-20, 23:42
aaaah....
Inte tränat nånting på hela veckan och jag känner mig redan MYCKET piggare. :hbang: Sover bättre, mindre irriterad, mindre av alla symptom som jag skrev!
MINST en veckas total vila till innan jag börjar som smått igen, kanske med två halvtimmar på cykeln i veckan eller nått....se hur kroppen svarar....

Dethär har defenitivt fått mig o inse att livet består av så mycket mer än träning.
Ska bli skönt sen o börja som smått o träna, men jag ska aldrig mer låta livet styras av min träning, det ska ju vara ett komplement till livet.
Sen kommer jag naturligtvis att träna hårt, men med måtta, älskar ju att träna.

Hermes
2004-03-21, 12:45
Originally posted by Lalla
aaaah....
Inte tränat nånting på hela veckan och jag känner mig redan MYCKET piggare. :hbang: Sover bättre, mindre irriterad, mindre av alla symptom som jag skrev!
MINST en veckas total vila till innan jag börjar som smått igen, kanske med två halvtimmar på cykeln i veckan eller nått....se hur kroppen svarar....

Dethär har defenitivt fått mig o inse att livet består av så mycket mer än träning.
Ska bli skönt sen o börja som smått o träna, men jag ska aldrig mer låta livet styras av min träning, det ska ju vara ett komplement till livet.
Sen kommer jag naturligtvis att träna hårt, men med måtta, älskar ju att träna.

Vila längre än 1 vecka, även fast du skriver MINST så känns det som att det inte kommer bli så mycket mer. Du har tränat 4-5 år utan någon frivillig vilovecka, har höga levervärden och allt det nu var så kan du nog glatt ivf ta en månads vila från gymmet.

Lalla
2004-03-22, 19:24
Hermes > Ingen risk att jag tränar denna vecka, påbörjade en pencillinkur idag.
Har astma, så mina luftrör mår inge vidare så fort jag blir förkyld...
blir som sagt minst 10 dagar av total vila till. :thumbup:

Lalla
2005-06-12, 09:20
Liten uppdatering...om ngn är intresserad. :em:

Nu mår jag förträffligt! Alla värden är superbra, sover bra, orkar mycket, mycket mera i vardagslivet.
Jag har iof. kört ganska tufft under ca. 7-8mån och det har gett resultat. Gått från 52kg 5%BF (mätt med kaliper på mig själv) till 62kg 9-10%.
Skillnaden är att tufft nu innebär 4-5pass/veckan, inte 25h/veckan som tidigare.
Cyklingen får jag ta med lite måtta, inga 500mil i år...;)
Ska förhoppningsvis (får se hur kroppen mår o svarar) köra Västgötacupen (mtb XC) nästa år, ska testa lite i sportklassen iår...lite kortare träningar/lopp max 1-1,5h...

Jag får fortfarande vara lite uppmärksam på överträning dock, men det är bara o ta 2-3dagars vila så är man helt ok igen.
Hade ett mål att innan året vad slut väga 60kg+ med hyfsad form o det har jag redan uppnått. Nästa mål blir 65kg+ med ok form...
Någon gång skulle jag vilja kliva upp på vågen o den visar 80kg med bra form. *flex*

Nåja, hoppas alla mår lika bra som jag nu iaf.!
Såhär i efterhand förstår jag inte hur jag orkat plåga mig själv att må så dåligt så länge....o vad det tjänade till? :smash:

Grisen
2005-06-12, 11:22
Härligt Lalla, grattis!

aliquis
2005-06-12, 12:56
Instämmer med grisen, lycka till.

Sverker
2005-06-12, 13:41
Bra kämpat :thumbup:

Mats J
2005-06-15, 09:19
Känner igen mig på priken, körde stenhårt under flera år, så här i efterhand var jag nog konstant övertränad. Dessutom åt jag ganska lite, inte för lite men låg på gränsen hela tiden. Började må dåligt, exakt samma symtom som du beskrev, men forsatte att träna hårt. Tillslut gick det bara inte, kroppen ville inte träna. Fick förhöjd puls och mådde mycket dåligt efetr träning. Slutade med att jag slet av triceps för ca 1 månad sedan, så nu kommer jag att vila några veckor, och sedan lätt rehab efter det. Hittils mår jag inte det minsta bättre än trots att jag vilat ca 3 veckor :cryout:

Tricklev
2005-06-15, 11:00
Gött kämpat :thumbup:

jwzrd
2005-06-15, 11:06
Känner också igen det där. Ska väl börja träna strax igen men med fjolligt låg volym. Skönt att det gått bra för dig! :thumbup:

Lalla
2005-06-16, 20:09
Tack för alla positiva gensvar! Det värmer :bow:

jwzrd > Hoppas du kommer igen, det är inte roligt att inte kunna gå uppför trappan med matvarorna utan att måsta ta en paus pga. all mjölksyra... :(

Till alla andra, Va uppmärksam! De flesta av er har kunskapen om träning o kost för att må bra. Använd den! :thumbup: