handdator

Visa fullständig version : Fokus på styrka eller hypertrofi under deff?


Dukla
2014-03-15, 17:06
Tjäna,

Har sedan några veckor tillbaka deffat lite lätt, och funderar nu på om jag borde lägga om min träning. Har i stort sett uteslutande tränat tungt(1-5 reps/set, 3-5 min vila mellan set) under hela min träningskarriär men började nyligen(i samband med att deffen inleddes) köra mer hypertrofiorienterad träning(6-14 reps/set 1.5 min vila mellan set). Detta då jag lätt blir övertränad och kände på mig att risken för överträning såväl som skador skulle öka under deffen. Hur tycker ni jag ska göra? Är intresserad av både studier som påvisar det ena eller det andra men även personliga erfarenheter av tung respektive lätt träning under deff. Målet är självfallet att bibehålla så mycket muskelmassa och styrka som det är möjligt.

Med överträning så menar jag en period med kraftiga styrkeminskningar, nedstämdhet och ett väldigt stort sömnbehov. Brukar ordna sig med några veckor vila följt av några veckor med lättare träning. Jag har tränat i ca 10 år och upplevt fenomenet ett par tillfällen de senaste 2 åren.

King Grub
2014-03-15, 17:32
En tråd räcker.