handdator

Visa fullständig version : Gå upp flera kilo på några dagar?


SkinnySkinny
2014-03-15, 15:04
Hej!

Är det möjligt att gå upp 2-3 kg i fett på några få dagar?

Jag har gått upp ca 2,5 kilo insåg jag när jag vägde mig idag efter frukosten. Jag har ätit ganska strikt på sistone men senaste dagarna har jag ätit bröd till frukost, lite mer salt än vanligt och extra mycket kvarg, men inget direkt onyttigt vad jag kan komma på. Dock var jag bjuden på middag hos mamma och pappa igår och och då åt jag två stora ostpajbitar, sallad, lite marängsviss till efterrätt och några godisar. Har jag bara bundit vätska eller har min kropp sugit åt sig alla kalorier då jag normalt sett inte äter så här mycket?

Sheogorath
2014-03-15, 15:11
För att gå upp två kilo fett på två dagar måste du överäta drygt 15000 kalorier.

Är du anorektiker? Du låter som en anorektiker.

monsa123
2014-03-15, 15:12
1 kg fett = 7000 kcal~

SkinnySkinny
2014-03-15, 15:16
För att gå upp två kilo fett på två dagar måste du överäta drygt 15000 kalorier.

Är du anorektiker? Du låter som en anorektiker.

1 kg fett = 7000 kcal~

Ok tack. Dum fråga kanske men kan man gå upp i nåt annat än fett eller vätska? :em:

Sheogorath
2014-03-15, 15:17
Ok tack. Dum fråga kanske men kan man gå upp i nåt annat än fett eller vätska? :em:

Ja. Tarminnehåll och muskelglykogen. Om du ständigt håller på och svälter dig är det ju ganska god chans att du varken har så mycket substans i mage och tarmarna eller fyllda glykogendepåer, normalt sett.

SkinnySkinny
2014-03-15, 15:21
Ja. Tarminnehåll och muskelglykogen. Om du ständigt håller på och svälter dig är det ju ganska god chans att du varken har så mycket substans i mage och tarmarna eller fyllda glykogendepåer, normalt sett.

Mm det är ju sant. Hur många dagar brukar det ta tills det går tillbaka om du förstår hur jag menar?

Sheogorath
2014-03-15, 15:23
Mm det är ju sant. Hur många dagar brukar det ta tills det går tillbaka om du förstår hur jag menar?

Jag tänker inte stödja det där. Om du har anorexia ska du söka hjälp så att du inte gör dig själv ännu mer illa.

Bubblan84
2014-03-15, 15:31
Jag förstår inte varför man fokuserar så mycket på vikten? (Så länge man inte tävlar i en speciell viktklass då) Bara för att tex tarmarna fyllts upp med lite extra vikt så har man ju inte blivit fetare före det, underhudsfettet är ju detsamma.

Sheogorath
2014-03-15, 15:35
Jag förstår inte varför man fokuserar så mycket på vikten? (Så länge man inte tävlar i en speciell viktklass då) Bara för att tex tarmarna fyllts upp med lite extra vikt så har man ju inte blivit fetare före det, underhudsfettet är ju detsamma.

En anledning kan vara att man är sjuk. Äckelkänslor kopplade till mat, ångest över att stoppa saker i kroppen och vanföreställningar om hur kroppen ser ut och förändras.

Bubblan84
2014-03-15, 15:39
En anledning kan vara att man är sjuk. Äckelkänslor kopplade till mat, ångest över att stoppa saker i kroppen och vanföreställningar om hur kroppen ser och och förändras.

Jo, det är klart. Hemskt! Så mycket näring man går miste om i dessa fall :(

Latissimus Dorsi
2014-03-15, 15:57
För att ha gått upp 2.5 riktiga kilon på två dagar ska du ha ätit 10 pizzor i sängen utan att ha rört dig en millimeter.

Återigen, om du äter en sallad idag och råkar väga ett kilo mindre imorgon tror du att det är tack vare salladen? Försök hitta hjälp med din anorexia, det är inte hälsosamt.

Sohlsken
2014-03-15, 19:04
Snälla, sök hjälp INNAN din kropp stänger av p.g.a. att du stressar upp dig och svälter.

Din kropp behöver som absolut minimum 1400kcal om dagen för att må bra, när du går ner tillräckligt kommer den börja offra funktioner hos inre organ för att hålla hjärnan igång. Hjärnan offrar allt annat i din kropp innan den ger upp. Du får bara ett liv, och som det är nu ger du det så lite näring att det kommer att vissna och dö om du fortsätter.

Om du vill ha bekräftelse så är du fortfarande på fel ställe, detta är ett forum för hälsa och träning, inte för panik och svältdieter.

R Scarpa27
2014-03-15, 19:20
det enda svaret du vill höra är att du bundit vätska så du kan lugna din nervosistet av sjukdom...

fö fan ät och njut. 2 ostpaj bitar e ju fan inte mycket mat.

och 2,5kg så fort naw.. en vikt skifta väldigt mkt från dag till dag, och tror inte du ligger på överskott med din kost i vilket fall.

skärpning...ta tag och börja äta mer och normalt så släpper många onda tankar av sig självt, men du kan behöva hjälpi guess kontakta dietist.

Heddaway
2014-03-15, 19:26
Bara jag som tycker man borde varna/banna dessa användare som inte kan/vill ta emot hjälp? Nu har TS startat flera trådar om sin viktnojja och folk försöker febrilt hjälpa till men blir bara frustrerade.

SkinnySkinny
2014-03-15, 22:56
För att ha gått upp 2.5 riktiga kilon på två dagar ska du ha ätit 10 pizzor i sängen utan att ha rört dig en millimeter.

Återigen, om du äter en sallad idag och råkar väga ett kilo mindre imorgon tror du att det är tack vare salladen? Försök hitta hjälp med din anorexia, det är inte hälsosamt.

Ok. Känns bättre när jag tänker hur många kalorier jag måste äta för att gå upp i vikt.

SkinnySkinny
2014-03-15, 23:02
Snälla, sök hjälp INNAN din kropp stänger av p.g.a. att du stressar upp dig och svälter.

Din kropp behöver som absolut minimum 1400kcal om dagen för att må bra, när du går ner tillräckligt kommer den börja offra funktioner hos inre organ för att hålla hjärnan igång. Hjärnan offrar allt annat i din kropp innan den ger upp. Du får bara ett liv, och som det är nu ger du det så lite näring att det kommer att vissna och dö om du fortsätter.

Om du vill ha bekräftelse så är du fortfarande på fel ställe, detta är ett forum för hälsa och träning, inte för panik och svältdieter.

det enda svaret du vill höra är att du bundit vätska så du kan lugna din nervosistet av sjukdom...

fö fan ät och njut. 2 ostpaj bitar e ju fan inte mycket mat.

och 2,5kg så fort naw.. en vikt skifta väldigt mkt från dag till dag, och tror inte du ligger på överskott med din kost i vilket fall.

skärpning...ta tag och börja äta mer och normalt så släpper många onda tankar av sig självt, men du kan behöva hjälpi guess kontakta dietist.

Bara jag som tycker man borde varna/banna dessa användare som inte kan/vill ta emot hjälp? Nu har TS startat flera trådar om sin viktnojja och folk försöker febrilt hjälpa till men blir bara frustrerade.

Jag äter 1500-2000 kalorier per dag nu så fysiskt är det ingen fara. Hade en skitkväll och åt choklad nyss tom. Psykiskt mår jag inte bra alls, men det kommer inte göra att jag dör.

Latissimus Dorsi
2014-03-16, 03:44
Men allvarligt talat, kan du läsa det vi skriver. För din egen skull.

Gober
2014-03-16, 08:06
Tror det är bättre att inte svara i TS trådar då hon bara vill ha bekräftelse om att hon inte lagt på sig fett och uppenbarligen är helt oemottaglig för de tips hon får om att söka hjälp.

Diomedea exulans
2014-03-16, 08:15
Bara jag som tycker man borde varna/banna dessa användare som inte kan/vill ta emot hjälp? Nu har TS startat flera trådar om sin viktnojja och folk försöker febrilt hjälpa till men blir bara frustrerade.

Vet inte riktigt, känns som att det är bättre att de hänger här än sticker till pro-ana-forumen.

Järngrisen
2014-03-16, 08:17
Bara jag som tycker man borde varna/banna dessa användare som inte kan/vill ta emot hjälp? Nu har TS startat flera trådar om sin viktnojja och folk försöker febrilt hjälpa till men blir bara frustrerade.

Ja det hoppas jag. Att det bara är du dvs.
Tänk om, tänk rätt.

Ozziking
2014-03-16, 09:25
Tror det är bättre att inte svara i TS trådar då hon bara vill ha bekräftelse om att hon inte lagt på sig fett och uppenbarligen är helt oemottaglig för de tips hon får om att söka hjälp.

typ som jag innan, bättre nu dock.

personligen tycker jag att repetera saker tills man förstår är "skönt" men som ni gjorde med mig har ni redan svarat på hennes frågor.

Ts-gå tillbaka till dinna förra trådar och läs vad de har skrivit. Det hjälpte mig och jag har startat ett flertal ( säkert femtio? ) trådar om typ samma saker.. *screwy*

likt
2014-03-16, 09:36
Man kanske skulle ha en klistrad du-är-anorektiskt-kontakta-sjukvården-tråd som man kan skicka folk till...

sigill
2014-03-16, 09:39
Jag äter 1500-2000 kalorier per dag nu så fysiskt är det ingen fara.

Det där är inget argument alls. Finns de med starka anorektiska tendenser som äter 3000-4000 kcal men som motionerar extremt mycket eller kräks upp mat.

likt
2014-03-16, 11:04
Det där är inget argument alls. Finns de med starka anorektiska tendenser som äter 3000-4000 kcal men som motionerar extremt mycket eller kräks upp mat.

+1 Och oavsett kaloriintag är det såklart en varningsklocka om man har mycket ångest kring sitt ätande.

Heddaway
2014-03-16, 11:31
Ja det hoppas jag. Att det bara är du dvs.
Tänk om, tänk rätt.

Efter 5 år av ätstörningar upp och ner(nu är dem bra dock) så vet jag att man lyssnar sällan på personer om det inte är under tvång. Man söker bekräftelse på att man äter för lite och enligt en själv gör "något rätt".

Men visst, vi får hoppas hon och alla andra tar åt sig av all frustration och råd här inne, för deras skull.

Ozziking
2014-03-16, 12:33
+1 Och oavsett kaloriintag är det såklart en varningsklocka om man har mycket ångest kring sitt ätande.

this :)

När jag kom igång med ätandet och kunde börja träna så släppte ångesten mer. endorfiner ftw ( gav mig " Lycka " så jag inte kände depression kring mat etc )