handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. marklyft form!


AntonHA
2014-03-14, 19:55
Jag har tränat i lite mer än ett år och jag har först nu märkt att jag haft röven typ i samma höjd som ryggen innan jag lyft. Det ser ut som att jag gör stiff legged förutom att jag böjer pyttelite på benen. Jag har också märkt att jag typ lutar mig bakåt för att bli rak istället för att trycka fram rumpan. Körde 150kg x 4 reps med den sämre (antar jag?) tekniken. Med den nya körde jag typ 135-140 x 4 reps. Det tog dock galet mycket i magen. Den andra tekniken är den som man bör använda va? Kan jag komma upp i högre vikter senare om jag lär mig att göra rätt?

stahlberg
2014-03-14, 22:40
Det hade varit bra att lite film här (filmad från fördelaktig vinkel).

alphahanen2
2014-03-14, 22:42
Det hade varit bra att lite film här (filmad från fördelaktig vinkel).

*snett bakifrån.. *rolleyes*

alphahanen2
2014-03-14, 22:45
Skulle tippa på att den senare du nämnde är den "rätta". Den första du beskrev låter ganska jobbig, så skulle tekniken sitta borde du ju kunna få upp betydligt mer. Men släng upp en film! :)

stahlberg
2014-03-14, 22:46
Alpha... : Ha-ha, kanske det. Det är ju upp till var och en! Dessutom är det inte säkert att det är jag som ska bedöma lyftet, då är det väl bäst att filma från sidan, så slipper han mina långrandiga kommentarer.

stahlberg
2014-03-14, 22:50
Problemet är att det låter så, men det är svårt att bedöma tekniken om man inte ser lyftet (inte illa menat, men det finns de - ingen nämnd - som har svårt att bedöma tekniken även om de ser lyftet. Men det är lättare då).

alphahanen2
2014-03-14, 22:55
Jo jag hajar att det är betydligt mycket lättare att bedöma om man ser det på film. Ville mest bara ge han ett övergripande svar då jag också lyfter ungefär som han beskrev. Har hört av många att jag lyfter "två gånger" och att jag skulle kunna få upp mycket mer vikt om jag lyckas med tekniken.

AntonHA
2014-03-14, 23:09
*snett bakifrån.. *rolleyes*

Då skulle ju inte fokus hamna på lyftet *rolleyes*

Men jag får slänga upp en film nästa gång jag gör marklyft. Är ett par dagar dit dock, typ tisdag.

stahlberg
2014-03-14, 23:11
Jag håller med om att tekniken med höfterna längre ner borde vara effektivare än den rumänsk-liknande stil han beskriver. Men för att riktigt bedöma tekniken måste man (eller åtminstone jag) ändå se lyftet.