handdator

Visa fullständig version : Börja tävla i Bänken?


RobbeliRobban
2004-03-18, 11:17
Är lite sugen att i framtiden tävla i bänk, eftersom den övningen börjar gå väldigt bra, fast vill inte riktigt försöka än, vill upp på lite större vikter först, samt träna tävlingsstrikt. Men, hur går det till rent praktiskt, behövs licens?,( vart får man tag i sådan) vad är kvalgränserna till olika tävlingar om man väger 95 (kan nog få bort 5-6kg)? Vem kontrollerar så att man klarar kvalgränser?

Tack på förhand.

emmzan
2004-03-18, 11:36
Börja inte fundera på att banta bort massa kilon det första du gör.

Licens är ett krav, och det får man via en SL-klubb.

Viktklasser, rekort osv kan du hitta här:
http://www.styrkelyft.info/

Serietävlingarna har vad jag vet inga kvalgränser. Serietävling 2 i bänk går i början av april och tävling 3 i början av september om jag minns rätt.

Klo
2004-03-18, 11:45
För å va med i SM skulle man alltså behöva väga ca 70kg :em:

emmzan
2004-03-18, 11:55
Originally posted by Klo
För å va med i SM skulle man alltså behöva väga ca 70kg :em:

Ja, men hur många sporter brukar man kunna börja med att köra SM?

Jense
2004-03-18, 13:10
emmzan: SM i Tankeläsning behöver man inte kvala till.


Mellan 140-180-200kg ngt på sltävlingar tog en i mängden bara o kolla.

kval till sm är 180 enligt styrkelyft.se

RobbeliRobban
2004-03-18, 13:12
Tusen tack!

Vir
2004-03-18, 13:24
Lycka till! :thumbup:

Klo
2004-03-18, 13:35
Originally posted by emmzan


Ja, men hur många sporter brukar man kunna börja med att köra SM?

Jojo självklart, menade nog mest att man inte är så bra på att maxa. Får väll träna mer på det :bpump:

FinnPower
2004-03-18, 16:54
Jag tror att det är väldigt viktigt att man bara har roligt i den första tävlingen man gör. Ha inget stenhårt krav på dig själv och banta inte ner dig till klassen under, för då tappar du automatiskt styrka, känner dig svag på tävlingen och då är risken stor att man inte tycker att det är kul, och kanske aldrig tävlar igen...

Tipset är alltså: Ät ordentligt före så att du har krafterna kvar, strunta i hur motståndet ser ut i din viktklass, kör på bara och kör ditt eget race.

Lycka till :)

Allan
2004-03-18, 18:49
Börja med att ta kontakt med en klubb. Att representera sig själv brukar inte vara så praktiskt.

allan

mr_ping2
2004-03-18, 19:11
Robbelirobban: Om du bor på västra sidan av Göteborg föreslår jag GKK där jag tävlar.... (slottskogsvallen).

Pris c:a 2800 eller nåt med licens och 1 års gymkort.
Vad lyfter du vanligt i bänk utan riktiga regler ?

RobbeliRobban
2004-03-18, 20:19
Originally posted by mr_ping2
Robbelirobban: Om du bor på västra sidan av Göteborg föreslår jag GKK där jag tävlar.... (slottskogsvallen).

Pris c:a 2800 eller nåt med licens och 1 års gymkort.
Vad lyfter du vanligt i bänk utan riktiga regler ?

Jag bor i Tuve, men har svårt att träna någon annanstans än där jag bor eftersom nästan jämt när jag kör behöver jag barnvakt, så det skall ta så kort tid som möjligt (därför tar jag bort resvägstid etc), regellös pressar jag 155, utan bänktröja (har aldrig pressat med tröja), fast stoppet blir lite kort(inte alls). Har testat med längre stopp c:a 2sek, då ligger jag på 147,5. Så jag vet att vikterna behöver upp rejält (fast det går bra, ökar mina 5*5 varenda pass. Får hålla igen medvetet)

Styrkebyggare
2004-03-18, 20:49
robbelirobban: Bra! Då knallar du över till Stigs Center nån kväll - GSK håller till överst i den byggnad McDonalds hade restaurang i förut.

Kika gärna in hos www.gsk.nu och anmäl ditt intresse i gästboken.

emmzan
2004-03-18, 20:59
Licensen kostar ca 200:-.

mr_ping2
2004-03-18, 23:48
Fast GSK behöver inga fler medlemmar, hehe :)
Du får väl lösa en volvo o dra till vallen :)

Hur gammal e du ?

RobbeliRobban
2004-03-19, 09:27
Originally posted by mr_ping2
Fast GSK behöver inga fler medlemmar, hehe :)
Du får väl lösa en volvo o dra till vallen :)

Hur gammal e du ?

Jag är 25, men börja på klubb och satsa "på riktigt" får vänta ett tag, tills jag har mer tid att lägga på träning. Funderar starkt på att lösa licens, och testa vingarna 2005.

Styrkebyggare
2004-03-19, 10:01
För att kunna tävla måste man tillhöra en klubb. Däremot så måste man inte vara särskilt aktiv inom klubben - vi har t.o.m. några medlemmar som bor i kiruna som skall tävla för oss under året.

Serietävlingar arrangeras runt om i landet och man kan tävla vart man vill i Sverige så länge tävlingen arrangeras av en ssf-ansluten klubb.

Årsavgiften för GSK är 950:- för 2004, och då ingår licens och samtliga startavgifter till de tävlingar man vill delta i. Plus en suverän support och coachning till att utveckla lyftandet såklart ;)

RobbeliRobban
2004-03-19, 10:10
Originally posted by Styrkebyggare
För att kunna tävla måste man tillhöra en klubb. Däremot så måste man inte vara särskilt aktiv inom klubben - vi har t.o.m. några medlemmar som bor i kiruna som skall tävla för oss under året.

Serietävlingar arrangeras runt om i landet och man kan tävla vart man vill i Sverige så länge tävlingen arrangeras av en ssf-ansluten klubb.

Årsavgiften för GSK är 950:- för 2004, och då ingår licens och samtliga startavgifter till de tävlingar man vill delta i. Plus en suverän support och coachning till att utveckla lyftandet såklart ;)

Kul, får nog ta och pallra mig ner till GSK, även om man inte tränar på klubben ifråga, kan man ändå få hjälp med tex träningsprogram, tekniktips etc?

mr_ping2
2004-03-19, 12:06
Du kan säkert bli stödmedlem eller nåt... men vaddå, vill du ändå satsa kan du väl lika väl bli medlem där ?

Det är jävligt roligt att gå till ett ställe och lyfta med andra seriösa... alla coachar en och ställer upp. Fast på GKK har vi ju den legendariske Kenneth Mattsson :)

emmzan
2004-03-19, 15:36
Originally posted by RobbeliRobban


Kul, får nog ta och pallra mig ner till GSK, även om man inte tränar på klubben ifråga, kan man ändå få hjälp med tex träningsprogram, tekniktips etc?

Är det en vettig klubb borde det inte vara några problem. Kan finnas massa anledningar att man inte tränar på den klubb man tävlar för.

RobbeliRobban
2004-03-19, 16:16
Emmzan: Du verkar ju kunna det här...tävlar du själv?

emmzan
2004-03-19, 16:39
Originally posted by RobbeliRobban
Emmzan: Du verkar ju kunna det här...tävlar du själv?

Inte ännu!
Men bor i uppsala och är medlem & får hjälp på följande gym:
- ASK (eskilstuna)
- UTK (uppsala)
- Atomic (uppsala)

Min tävlingslicens är dock på ASK. Inte tävlat ännu, får se om det blir av.

Fantomen
2004-11-11, 22:04
Varför inte åka till stenkullen & Lerums Ak? :bpump:

mr_ping2
2004-11-12, 08:58
Fantomen: Är det mattias eller ?

Fantomen
2004-11-12, 22:50
Stämmer, herr pling!
Träna lite femmor på 140kg i klossbänk, Kan ju tävla lite inbördes nästa år! :smash:

mr_ping2
2004-11-13, 12:58
Ivarsson alltså ?

Ska faktiskt åka in och träna lite med kloss nu för första gången i mitt liv :)

mr_ping2
2004-11-13, 21:17
... det sket sig, nån hade meckat en allvarlig och tatt bort plattorna!

Får la sy ihop ett par jeans eller va det nu var jens sa...