handdator

Visa fullständig version : Råd om kost för bulk


Lenahanden
2014-03-14, 12:47
Hejsan . Det hade varit kul att få höra vad ni brukar äta under en dag under bulken . Jag äter gröt med bär och jordnötssmör till frukost och en skopa protein sen till lunch typ spaghetti och köttfärssås sen mellanmål ett par mackor med keso och innan träning så tar jag en gainer sen efter träning så käkar jag något lagat som potatis och lax med sås typ sen till kvällsmat så tar jag lite kvarg och lite nötter . Är det här ett bra schema för bulking?

Jeml
2014-03-14, 12:54
(FRUKOST)
500g kvarg
start flingor (100-150g)

eller

3dl havregryn (100-120g)
1dl protein
mjölk/mandelmjölk
någon macka/kokt ägg

(LUNCH)
1 kycklingfile
2dl ris (okokt)
(grönsaker)
sweet chili sås

(KVÄLLSMAT)
lagad mat, vad som helst.
1-3 portioner, ca 1000-1500kcal.

+eventuellt något mellanmål emellan måltiderna. mackor, glass, bullar, ägg, proteinshake t.ex..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2014-03-14, 13:01
Kosten är inte det viktiga under bulken, förutsatt att du i grunden äter vettigt, vilket det låter som du TS faktiskt tänkt göra.

Vanlig mat i lagom mängd fixar biffen, för du behöver ej jaga protein på samma sätt som under deff om du nu har ett energibehov på åtminstone 3000 kcal.

Jag som har ett ganska högt energibehov äter väl egentligen samma som under deff, men fokus ligger på kolhydrater istället för protein. Inte rädd för snabba kolhydrater, vare sig det är bakverk eller godis, men dessa äts oftast med närhet till träningen för att få ta del av dess fördelar.

Så ingen kvarg eller bigass köttbitar för min del, heller inget proteinpulver eller gainer utan äter hellre min mat :) Självfallet inget fel på dessa energikällor, utan bara av högst personliga skäl jag helt enkelt bara äter "vad jag vill" i matväg.

Lenahanden
2014-03-14, 13:03
Äter du din middag som "kvällsmat" då eller?

Jeml
2014-03-14, 13:26
Äter du din middag som "kvällsmat" då eller?

om du menar mig så ja, eventuellt blir det något litet efteråt om jag är hungrig. oftast blir det något snack då som godis eller så.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mikaelj
2014-03-14, 13:29
Tränar du hårt nog för att förtjäna ditt energiöverskott?

Reaper123
2014-03-14, 13:50
Tränar du hårt nog för att förtjäna ditt energiöverskott?Exakt här dom flesta gör misstaget, dom fokuserar på att överäta och tror att "träna tungt" räcker...

Jag är en av dessa och helvete vilken skillnad det blev när jag faktiskt la om fokus och gjorde allt i min makt för att just "förtjäna mitt energiöverskott" på gymmet! :thumbup:

Lenahanden
2014-03-14, 14:01
Jag kör 4 gånger i veckan med tunga pass alltså kör jag tungt 8-12 reps x3 set så mycket jag orkar

tigerofsweden
2014-03-14, 14:15
Vadå, räcker det inte med att träna tungt? Hur förtjänar man sitt överskott annars? :)

Reaper123
2014-03-14, 14:24
Vadå, räcker det inte med att träna tungt? Hur förtjänar man sitt överskott annars? :)antar detta var en motfråga på mitt "träna tungt"-användande och det jag menade var att bara gå till gymmet och tro att man tar i räcker. Fokus bör vara på att ta i mer och mer för varje pass, sk träning med progression.

tigerofsweden
2014-03-14, 14:32
antar detta var en motfråga på mitt "träna tungt"-användande och det jag menade var att bara gå till gymmet och tro att man tar i räcker. Fokus bör vara på att ta i mer och mer för varje pass, sk träning med progression.

Den var riktad till er båda, och den var uppriktig även om liknande kommentarer kan ses som lite spydiga :) Jag är genuint nyfiken!
Jo ett vettigt träningsupplägg där man över tid kan lägga mer vikt på stången är säkert det absolut viktigaste!

nippman
2014-03-14, 14:53
Hej, jag måste bara fråga.
hur många kcal tror ni detta är på ett ungefär? jag vet att du reaper är bra på att uppskatta sådant.

frukost: en baguette med smör, ost, skinka och sallad
lunch: broccoli, kycklingfajitasröra, bönsallad
middag: 4 pannbiffar, couscous, rotsaker, kesotsatsiki.
kvällsmål: caseinfluff, 1 banan, 4 bitar mörkchoklad, 2 hällakakor med smör och ost, en liten näve mandlar.

om du utgår från att lunch och middag är "normal" stora potioner för en normal person.

jag har slutat väga min mat / räkna kalorier, då det konstigt nog ledde mig till ett mycket rubbat ät-beteende.

sockerfar
2014-03-14, 14:58
Sålänge styrkan ökar och man äter helt ok
Så behöver man väl knappt bry sig?

Om man tappar förre veckans vikt på gymmet och är "seg" är det väl annat?


Håller ni med?

Jeml
2014-03-14, 15:00
Sålänge styrkan ökar och man äter helt ok
Så behöver man väl knappt bry sig?

Om man tappar förre veckans vikt på gymmet och är "seg" är det väl annat?


Håller ni med?

man måste ju gå upp för att bli större dock. man kan inte få en grym fysik genom att väga 70kg på 190cm. då måste man gå upp i vikt.

dock är långsam viktuppgång att rekommendera. ~1kg i månaden. sen gör det ju inget om man skulle stå still ett tag som en "paus".

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tigerofsweden
2014-03-14, 15:08
Sålänge styrkan ökar och man äter helt ok
Så behöver man väl knappt bry sig?

Om man tappar förre veckans vikt på gymmet och är "seg" är det väl annat?


Håller ni med?

Vad menar du med "tappa förra veckans vikt"?

Om du syftar på att man är lite klenare än föregående vecka så jo, man kan ha off-dagar även på enorma kaloriöverskott, även om det kanske?! är färre dagar än någon med mindre överskott

tankoovich
2014-03-14, 15:48
Jag hade generellt sett en ganska låg startvikt men har lyckats bulka ett gäng kilo på bara några månader utan att öka synlig bf, ser ingen skillnad på innan efter bilder vad gäller kroppsfettet. Så det skiljer sig nog från person till person Hur mycket man lagrar, kan det ha med gener och göra?

Dock går man väl snabbt upp om man haft ett lågt intag tidigare, börjar lagra glykogen och massa vatten.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

tigerofsweden
2014-03-14, 15:50
Jag hade generellt sett en ganska låg startvikt men har lyckats bulka ett gäng kilo på bara några månader utan att öka synlig bf, ser ingen skillnad på innan efter bilder vad gäller kroppsfettet. Så det skiljer sig nog från person till person Hur mycket man lagrar, kan det ha med gener och göra?

Dock går man väl snabbt upp om man haft ett lågt intag tidigare, börjar lagra glykogen och massa vatten.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk


Absolut, har man alltid varit smal så har man bättre förutsättningar vid viktuppgång

sockerfar
2014-03-14, 16:00
man måste ju gå upp för att bli större dock. man kan inte få en grym fysik genom att väga 70kg på 190cm. då måste man gå upp i vikt.

dock är långsam viktuppgång att rekommendera. ~1kg i månaden. sen gör det ju inget om man skulle stå still ett tag som en "paus".

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej precis, bara man inte går ner i vikt är det ju chill med paus och slow-bulk. Försöker köra så nu :)

Känns bra att inte stressa något och låta det ta åren men ha roligt på resan dit

Jeml
2014-03-14, 16:06
Nej precis, bara man inte går ner i vikt är det ju chill med paus och slow-bulk. Försöker köra så nu :)

Känns bra att inte stressa något och låta det ta åren men ha roligt på resan dit

det låter vettigt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mantikor
2014-03-14, 17:22
Hej, jag måste bara fråga.
hur många kcal tror ni detta är på ett ungefär? jag vet att du reaper är bra på att uppskatta sådant.

frukost: en baguette med smör, ost, skinka och sallad
lunch: broccoli, kycklingfajitasröra, bönsallad
middag: 4 pannbiffar, couscous, rotsaker, kesotsatsiki.
kvällsmål: caseinfluff, 1 banan, 4 bitar mörkchoklad, 2 hällakakor med smör och ost, en liten näve mandlar.

om du utgår från att lunch och middag är "normal" stora potioner för en normal person.

jag har slutat väga min mat / räkna kalorier, då det konstigt nog ledde mig till ett mycket rubbat ät-beteende.

Omöjligt att svara på