handdator

Visa fullständig version : Egen förvaring och möjligtvis pastörisering


Juxta
2014-03-14, 10:47
Jag söker Kolos samlade kunskap.
Köpte för ett tag sen Urtekrams basilika spread, men är nu sugen på att göra egna liknande saker. Men jag är nyfiken på hur konserveringsprocessen görs, och hur man skulle kunna göra det som enskild person.

Här är en länk till den nämnda produkten: http://www.urtekram.dk/no_cache/produktdetaljerfoedevarer01/prodcat/marmelad_honung_noetkraem_jordnoetssmoer/2841/sandwich_spread_basilika_eko_180_g/

Att göra denna röra själv är ju inte så svårt, men att få den att hålla ett tag utan att mögla ger andra utmaningar. Som ni ser så är det inga konserveringsmedel i, men den är pastöriserad. Försöker jag leta fram information om pastörisering hittar jag mest info om komjölk, vilket är mindre intressant.
Kan det vara så att dom värmer upp den snabbt, sen på med locket och snabbt fryser den?
Dock fortfarande, hur kan man pastörisera en sådan här röra?

Tips, förslag, anekdoter mottages tacksamt!

Juxta
2014-03-14, 10:51
Här hittade jag ett halvintressant PDF-dokument: http://www.eldrimner.com/core/files/forts%20H%E5llbara%20b%E4rpdrodukter%2012-13%20mars%202007.pdf

SKulle vara skönt att hitta en billig maskin som gör mycket jobb åt en.

Alfers
2014-03-14, 12:56
Mycket av hemligheten i att den håller ligger i att det är mycket fett i. Många produkter, som tex pesto, håller jättelänge om man ser till att ytan är täckt av olja
Citronen och saltet gör även sitt
"E 330 - Citronsyra (antioxidationsmedel)
FUNKTION
Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning"
(Från äkta varas hemsida)

Här är lite intressant läsning
http://www.spisa.nu/3.20283/varufakta/om-varmekonservering-konserveringstid/
Hermetisk inkokning (hemkonservering) ger varor mycket lång hållbarhet, föutsatt rätt tillagning och att locket håller tätt. Man har testat hemkonserverat älgkött som var över 40 år gammalt och det var helt ok både smak- och hygnmässigt. Genom upphettning och förhindrande av lufttillförsel dör microorganismerna och inga nya kan komma åt varan. I början av 1900-talet var hermetisk burkkonservering vanlig i hemmen, men sen tog frystekniken över. Man kan burkkonservera det mesta och är idealiskt för svamp i synnerhet för kantareller. Kött och fisk får mjuk konsistens och något unken smak. Djupfrysning är därvid bättre. Speciella burkar med gummiring och lock bör används. Burk med vara och tillslutet lock hettas upp i vattenbad 80-100°C, tas ur vattnet och kyls så snabbt som möjligt med stängt lock varvid undertrycket suger fast locket (=hermetiskt). Till nöds kan burk med tättslutande skruvlock användas, men bör då inte förvaras en längre tid på grund av att risken för luftinsläpp är stor.

Alfers
2014-03-14, 13:08
Kan det vara så att dom värmer upp den snabbt, sen på med locket och snabbt fryser den?
Dock fortfarande, hur kan man pastörisera en sådan här röra?

Tips, förslag, anekdoter mottages tacksamt!
Vill minnas att jag har sett på något discoveryprogram att dom kör burkarna genom ånga för att pastörisera när det är industriell tillverkning.

Jag har kokat ganska mycket grejer, ketchup och liknande tomatsåser och mycket olika sylter, (experimenterat en del med eget pektin som det stod om i pdf'n också) och jag brukar bara diska burkarna ordentligt och sen se till att det jag häller i är tillräkligt varmt, på med lock, vänder och sen står dom framme och svalnar en timme eller så innan jag ställer in dom i kylen (mest för att jag ändå ska ha dom där när jag har öppnat dom)
Jag skulle dock tro att din produkt tappar för mycket smak om man kokar den så hade satsat på vattenbad.

Jan Hedhs bok "sylt och marmelad" är din bibel, finns allt från sellerimarmelad med valnötter och kokosmarmelad till vanlig jordgubbssylt. Massa info om sterilisering, sockerhalter, redskap osv.

Juxta
2014-03-14, 13:40
Grymma svar Alfers!!

Jag ska beställa Jan Hedhs bok som du tipsade om.
Det låter som att hermetisk inkokning är det smidigaste för tillfället, iallafall det enklaste utan maskiner.

Ska kolla upp hur pass smidigt och bra det är att tillsätta citronsyra på egen hand.

Alfers
2014-03-14, 13:52
Rotade lite i hyllan (snart 200 kokböcker!) Kolla även in boken årets smaker.
Där säger dom att 30 minuter i 77 gradigt vatten fixar det mesta. Dom tipsar även om att lägga lite tidningspapper i botten om man inte har något galler eller liknande att lägga i botten.
Finns en del roliga grejer i den också. Marmelan med apelsin, russin och whiskey, kastanjepure, relish av jalapeno och majs, auberginchutney med valnötter osv efter bara att ha bläddrat lite i slutet.

Edit: nu blev man ju sugen som fasen på att koka sylt och röror *drool**gah!*

Juxta
2014-03-14, 13:55
Hur ställer du dig till botulism? Nu tror jag risken är ganska liten men fan va ledsen man skulle bli om man klantat sig så pass att man råkar ut för det.
Då måste man värma maten i 121grader i minst 20min.

Kastanjepure lät för övrigt ruskigt gott!! Recept på det?

Alfers
2014-03-14, 18:26
Hur ställer du dig till botulism? Nu tror jag risken är ganska liten men fan va ledsen man skulle bli om man klantat sig så pass att man råkar ut för det.
Då måste man värma maten i 121grader i minst 20min.

Kastanjepure lät för övrigt ruskigt gott!! Recept på det?

Har beställt en sous vide cirkulator så vi kan ju sammanfatta det med inte alls.

1kg kastanjer eller 600g färdigförvällda frysta eller vakuumförpackade.
Finrivet skal och saft från en citron
1 vaniljstång, delad på längden
400g strösocker
4 msk whiskey eller rom

Om du har färska kastanjer, skär en skåra i dom, koka 5 minuter och skala sedan.
Lägg kastanjerna i en kastrull och täck precis med vatten, koka med lock 20 minuter.
Ta upp hälften av kastanjerna och kör till en slät massa i en matberedare, häll tillbaka.
Ha i citronen, vaniljstång och socker. Värm upp försiktigt tills sockret har löst sig och puren börjar tjockna.
Lyft upp och skrapa ur vaniljstången, lägg i skrapet tillsammans med whiskey eller rom, koka ytterligare 5-10 minuter till en slät pure. Häll upp på burkar.

Ska passa till yoghurt, maränger och grädde eller vaniljglass.