handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp med att optimera min bänk


Dundercoolaola
2014-03-13, 22:38
Hej!

Som så många nykomlingar i gymmet så känner jag att bänk är en spännande övning som jag vill bli stark i så jag på frågan "hur mycke bänkaru då?" kan svara med en siffra som jag slipper känna mig generad över, ungefär.

I nuläget går jag till gymmet tre gånger i veckan. Ben, push och pull, det är mitt upplägg. Endast en av dessa dagar kör jag bänk, vilket jag till en början tyckte kändes lagom mycket, baserat på inget alls egentligen. Just nu bänkar jag en gång efter schemat nedan, denna cykel avser bara bänk en gång i veckan.

"Träningsprogram för dig som vill ÖKA!

Hur ska jag då lägga upp programmet för att öka i styrka? Här kommer ett exempel på ett program som har gett mig avsevärda ökningar. I exemplet nedan har jag utgått från att ditt max för en repetition är 100 kg. Men du kan självfallet räkna om dessa vikter för att passa ditt eget maxresultat med hjälp av procentsatsen.

Vecka 1: 6 set med 5 reps på 70% av max=70kg
Vecka 2: 6 set med 5 reps på 75% av max=75kg
Vecka 3: 6 set med 3 reps på 75% av max=75kg
Vecka 4: 6 set med 3 reps på 80% av max=80kg
Vecka 5: 6 set med 2 reps på 80% av max=80kg
Vecka 6: 6 set med 2 reps på 85% av max=85kg
Vecka 7: Maxlyft

Med stor sannolikhet har du efter dessa sju veckor ökat din maxvikt. Veckan efter kan du därför börja om denna cykel, men nu beräknad på din nya maxvikt. "

Efter att ha läst lite ytterligare om bänkpressen så har jag märkt att många tycker att det är optimalt att bänka två gånger i veckan, vissa förespråkar tom tre gånger i veckan för nybörjare.

Så, vad jag nu vill göra är att klämma in ett extra bänkpass om möjligt och nödvändigt, i mitt befintliga schema, någonstans under mina tre gymdagar. Kanske är det så att jag måste lägga till en fjärde dag, vilket jag gärna skulle göra för att vara uppriktig.

Mitt nuvarande schema nedan:

Dag 1, Ben (vanligen måndag)

Knäböj 4x6-8
Utfallssteg 3x12
legextensions (Enbens) 3x12
Legcurls 3x12
Vadpress 2x16
Legraises 3xfailure
Cablecrunches 2xfailure

Dag 2, Push (Onsdag)

Bänkpress 4x8
Incline hantelpress 3x8
Chestflies 3x10
Armhävningar: Vanliga 2xfailure. "handpromenadarmhävningar" 2xFailure
Tricepsextensions 2xFailure
Sidolyft 3x12
Fällkniven 3xFailure

Dag 3, Pull ( Fredag)

Marklyft 4x6-8
Chins 4x failure
Skivstångsrodd 3x10
Bicepscurls 2x10
Sup.chins (stege)
Baksida axlar 3x16 ( Dragmaskinen, dra nedåt)
Greppträning 2x1 min. Häng i en pullupbar
Sidocrunch 2x20. Mage.


Om det överhuvudtaget är nödvändigt eller möjligt/optimalt, var någonstans i detta schema kan jag klämma in en extra bänkpress?

Om nödvändigt men inte möjligt att lägga in i mitt befintliga schema. Bör jag lägga till en fjärde dag? I sådana fall när, söndag?

Om "Ja" på frågan angående att lägga till ytterligare en dag, vad mer än bröst kan jag köra på denna dag och hur mycket ska jag lyfta vad gäller % av min maxvikt, sets och reps?

Jag vet inte vad mitt max är just nu, aldrig riktigt testat. Testade 95 kg för ca två månader sedan och kände att det förmodligen är riktigt nära mitt max, så när jag påbörjade denna sju-veckors-cykel utgick jag ifrån att mitt max var just 95 kg, förhoppningsvis ökat lite då jag är inne på vecka 5 nu.

Tack på förhand

delizh
2014-03-13, 23:29
Vet inte om det har någon direkt betydelse på vilken dag du lägger in en till bänk dag.
Jag bänkar 4ggr/veckan, varannan dag och kör enbart bänk. 2 bröst övningar per bänk pass. Det kan vara bänk o flyes, bänk o hantelbänk, snedbänk o dips.. Detta har funkat super för mig!

NiklasAlm
2014-03-13, 23:57
95 kg som nybörjare :confused: livet är bra orättvist ibland...

Vyckzy
2014-03-14, 00:03
95 kg som nybörjare :confused: livet är bra orättvist ibland...

Han har hängt på kolo i 2 år nu han är väl inte en nybörjare

NiklasAlm
2014-03-14, 00:12
läs rubriken på trådstarten

BobaFett
2014-03-14, 00:22
Du kan köra underkropp/överkropp och köra 2 dagar träning och en vila. Då kör du bänk 2-3 ggr/vecka. Samt att du kör allt annat lika ofta som bänken vilket kommer att betyda att du ökar lika bra i allt annat också, inte bara bänken.

Sen så kan du skippa alla andra bröstövingar och köra fler set bänk i stället. Kanske variera med lutande bänk varannat pass.

Dundercoolaola
2014-03-14, 09:33
Jag tackar för svaren hittills. Jag skulle alltså vela fortsätta på mitt befintliga schema men lägga till ett till bänk-moment/addera ännu en dag.

I nuläget är bänkpressen på min andra dag, onsdag. Tränar som sagt Mån, onsdag och fredag. Känns på något vis inte optimalt att lägga in den på fredagen med tanke på vad jag i övrigt tränar där och i och med att det redan är två dagar efter, men det kanske är nog med tid att återhämta sig.

Jag funderar på om det skulle vara lämplig att lägga in ett 4e pass på söndag med fokus på bröst, triceps och mage(?). Finns garanterat bättre kombination av muskelgrupper att träna tillsammans på denna dag, om så är fallet, upplys mig gärna.

Söndag känns som en bra dag av två anledningar. 1. Det var fyra dagar sedan jag tränade bröst sist, så återhämtningstiden bör vara nog. 2. Dagen efter söndag, dvs. måndag har jag ben-dag där jag inte använder mina bröst, så ur återhämtnings-perspektiv känns söndag optimalt.

delizh
2014-03-14, 09:45
Du kan köra böj å bänk på måndagen och mark på onsdag, sedan bänk igen på fredag?

lanzal
2014-03-14, 17:38
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sixten.HirvisBench&hl=sv
Kör hirvis bänkschema, det är ett åttaveckorsprogram, bänk 2 dagar i veckan.