handdator

Visa fullständig version : Fattar ingenting


Tröttpåfett
2014-03-13, 21:22
Hej! Jag är ny på detta forum och söker några svar till mina frågor

Jag är en kille på 23 år, väger ca 90 kg och är nånstans kring 181-183 cm lång.

Jag brukar ha väldigt lätt för att gå ner i vikt, bestämmer jag mig en söndag att gå börja gå ner, så är jag redan på fredagen 1,5-2 kg lättare.. så har det varit nästan hela tiden.. En gång gick jag ner från 94 kg till 84 kg på en månad.

Nu däremot fattar jag ingenting av vad som händer mig, jag väger 90 kg och har massa fett på magen och brösten som jag vill bli av med. vill väga runt 78-80 kg... Så jag börjar träna och försöka äta mindre. har gjort det nu i ca 10 dagar och inte gått ner en gram. när jag väger mig står det fortfarande 90 kg. Och det sjuka nu, är att jag tränar och bränner kcal som jag ALDRIG gjort förr och äter mkt mindre.

Jag vaknar, äter en banan om ja nu väljer att äta något.. dricker en kaffe på morgonen med lite mjölk och knappt något socker. Äter en tidig och rätt så maffig lunch vid 11 typ, där den består av mkt sallad och grönsaker. Jag försöker äta så normalt som möjligt, liksom jag äter kolhydrater vid lunch o så, inte så att jag ändrar på min kost helt och hållet direkt, utan försöker äta i mindre skala... En typisk lunch kan vara 3-4 små kokpotatisar 1,5 fiskpanetter med remouladsås till.. sen kanske två knäcke mackor och sallad till.. vitkol oftast, kanske lite majs eller oliver eller jalapenos till.

Sen så tränar jag, jag går/joggar på löpbandet, brukar ha 6% lutning (ganska mkt) och ha en fart på 6,5 km/h och på detta kör jag intervall där jag ökar på farten till 11 km/h. intervallen funkar som så att jag väljer att springa i 5 minuter, då springer jag 40s vilar 20s varje minut. alternativt springer jag 2-3 minuter i sträck utan att sänka farten igen. Detta träningspass brukar resultera i ca 700-800 kcal. vilket jag är nöjd med.


Sen kommer jag hem och äter (om jag väljer att göra det) lite grönt med nötter.. som lite gröna oliver, majs, smörgåsgurka och kanske cashewnötter.. dock inte så mkt.. en liten skål typ.. eller så brukar jag äta granatäpple..

de allt!! så jag kan slå vad om att mitt intag inte överstiger 1500 kcal och jag gör av med ca 1 920 kcal om ja skulle ligga på soffan hela dagen och inte göra ett skit... till dessa 1920 ökar ja på 750 = 2670

Alltså: intag: max 1500
förbränning : 2670 (enbart räknat vilobränningen plus mitt pass, alltså inga andra rörelser som jag gör under dagen)

Jag har även läst http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 och kan säga att det inte stämmer in på mig iaf.

Jag har läst runt lite om fall liknande mitt och hittat något kring kortisol??? kan det vara problemet? jag har fan ingen aning, men som det står på länken, att så länge man bränner mer än vad man äter så ska man gå ned i vikt (vilket jag oxå alltid trott, tills nu) stämmer inte med mig iaf...


Lördag och söndag är vilodagar för mig, iaf ur träningsperspektiv, men jobbar gör jag dock...

Kan någon nu förklara för mig varför jag nu inte går ner i vikt? Jag har som sagt alltid haft lätt för att göra det, men nu när jag t.o.m kämpar mer, så gör jag inte det.

Heddaway
2014-03-13, 21:32
Tips: Börja träna styrketräning och räkna alla kalorier. Remouladsås beroende på vilket märke kan innehålla 300/350 kcal per 100 g, tex, och nötter innehåller mycket kcal.

- börja käka stadig frukost
- vet inte hur länge du springer men 800 kcal på intervallträning? låter mycket?

innan du drar slutsatsen att det är fel på din ämnesomsättning eller något i den stilen.

Bubblan84
2014-03-13, 21:35
Har du nyss börjat träna så kan du lägga på dig en del vätska första veckan. Brukar själv gå upp ca 2 kg första veckan jag börjar träna om jag haft ett långt uppehåll. Så du kan ju ha gått ner i fettvikt. Ge det lite tid och utvärdera sen om du måste lägga om ditt upplägg.

Tröttpåfett
2014-03-13, 21:42
Tips: Börja träna styrketräning och räkna alla kalorier. Remouladsås beroende på vilket märke kan innehålla 300/350 kcal per 100 g, tex, och nötter innehåller mycket kcal.

- börja käka stadig frukost
- vet inte hur länge du springer men 800 kcal på intervallträning? låter mycket?

innan du drar slutsatsen att det är fel på din ämnesomsättning eller något i den stilen.


jag kör i 60 minuter.. med lutning på 6 % och av dessa 60 joggar/springer jag kanske 15-20 minuter på 11km/h.. annars är det 6,5km/h.. resultatet brukar hamna mellan 700-800 kcal enligt löpbandet

lillmesen
2014-03-13, 21:48
jag kör i 60 minuter.. med lutning på 6 % och av dessa 60 joggar/springer jag kanske 15-20 minuter på 11km/h.. annars är det 6,5km/h.. resultatet brukar hamna mellan 700-800 kcal enligt löpbandet

lita aldrig på vad en maskin säger

jag instämmer även att du troligtvis binder vätska i musklerna nu när du har börjat med styrketräning

stirra dig inte blind på vågen heller, och satsa på styrketräningen :-)

hur ser en träningsvecka ut för dig? hur ser dina styrkepass ut?

mvh
lillmesen

Tröttpåfett
2014-03-13, 21:54
lita aldrig på vad en maskin säger

jag instämmer även att du troligtvis binder vätska i musklerna nu när du har börjat med styrketräning

stirra dig inte blind på vågen heller, och satsa på styrketräningen :-)

hur ser en träningsvecka ut för dig? hur ser dina styrkepass ut?

mvh
lillmesen

Okej jag köper att ja inte ska lita fullt ut på maskinen, men jag svettas som en galning och jag känner att jag sliter... det gör jag..

just nu kör jag ingen styrka alls, jag har gjort det till och från förut.. då körde jag oftast 3*10 rep, axlar bröst rygg armar osv...

körde bröst och biceps tsm, axlar triceps och rygg körde jag ensamt.. typ så.. men jag har aldrig varit en styrketräningsmänniska

Vyckzy
2014-03-13, 21:54
Börja med styrketräning bränner mer kalorier på ett styrketräningspass än att stå på löpbandet

Tröttpåfett
2014-03-13, 21:55
vad säger ni om kortisol? va är det för något, passar det in på mig?

lillmesen
2014-03-13, 22:02
vad säger ni om kortisol? va är det för något, passar det in på mig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol

sluta oroa dig och stressa dig över att kortisol sabbar din viktnedgång så får du nog garanterat lägre kortisolnivåer om det nu skulle vara det som sabbar din viktnedgång. typ

G_lund
2014-03-13, 22:04
Dude, du har tränat i tio dagar.

Väg det du äter, börja styrketräna i kombination med din konditionsträning och återkom om 2-3 månader om vägen fortfarande står på 90kg.

Alltidxx
2014-03-13, 22:13
Dude, du har tränat i tio dagar.

OloLS5kTrVs

Jontalinen
2014-03-13, 22:47
Börja med styrketräning bränner mer kalorier på ett styrketräningspass än att stå på löpbandet

Inte en chans.

BobaFett
2014-03-14, 00:36
Inte en chans.

Enligt King Grub så bränner ett hårt gympass på en timme lika mycket som 50 minuter löpning och löpning bränner mycket mer än promenader.

Sett över en 24 timmarsperiod alltså. Styrketräning har en större efterförbränning.

Jontalinen
2014-03-14, 01:01
Enligt King Grub så bränner ett hårt gympass på en timme lika mycket som 50 minuter löpning och löpning bränner mycket mer än promenader.

Sett över en 24 timmarsperiod alltså. Styrketräning har en större efterförbränning.

Jaså? missat helt isf. Har du länk till undersökningen? vore intressant!

Zchwarzenegger
2014-03-14, 01:12
Som sagt. Ge det lite tid, fortsätt några veckor och se om problemet kvarstår. Som någon har sagt ovan kan man lägga på sig mycket vattenvikt i början.

Carcer
2014-03-14, 03:17
Sluta jojjo banta och jojjo träna.

Bryggan
2014-03-14, 07:35
Hej! Jag är ny på detta forum och söker några svar till mina frågor

Jag är en kille på 23 år, väger ca 90 kg och är nånstans kring 181-183 cm lång.

Kan någon nu förklara för mig varför jag nu inte går ner i vikt? Jag har som sagt alltid haft lätt för att göra det, men nu när jag t.o.m kämpar mer, så gör jag inte det.*BOOM* Du är nu vuxen!

Välkommen :)

Tröttpåfett
2014-03-17, 20:42
kör med en ny metod, började idag.. väjer att promenera till och från skolan ist för bil eller moppe.. ca 5,5 km dit.. så 11 km rask promenad/dag.. varav 5,5 är på morgonen innan frukost.. äter min lunch där, sedan tar jag någon frukt efter lunchen, typ 2 timmar efter.. kanske nån frukt som frukost oxå innan lunchen, men absolut kaffe innan lunch..

till detta så kör jag nu lite styrketräning på kvällen.. och äter lite kvarg efter träning med nån jordgubb till eller så.. och efter skolan och innan träningen så käkar jag lite cashew nötter och torkad majs typ... och alltid kaffe innan träning... va sägs?

lillmesen
2014-03-17, 21:27
låter väl bra att du får in 11km promenad om dagen :-) teoretiskt sätt blir det ca 3000 kcal förbränning i veckan = ca ett halvt kilo fett, i runda svängar.

Animalisk
2014-03-17, 21:41
Vad sägs om att styra upp allt ordentligt istället för att höfta till allt?

Jag tog dina personuppgifter (ålder,längd,vikt) och matade in dem i en kalkylator på matkalkyl.se (lade in aktivitetsnivå 1.55) då fick jag fram följande resultat ang ditt dagliga behov av kalorier:

Ditt basala energiintag (BMR) är 1928 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2989 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2489 kcal per dag.

Så 2500 kalorier per dag ska du stoppa i dig om du vill tappa c:a 5 hekto i veckan, detta innebär att du måste väga allt du stoppar i munnen och sväljer, gissningar och antaganden duger inte.

Se till att få i dig 2 gram protein per kroppsvikt, fördelningen fett/kolhydrater spelar ingen större roll så länge du tränar och får i dig rätt mängd protein, detta är enligt mina egna erfarenheter, självklart finns det flera andra åsikter i ämnet.

Jag satte fördelningen kolhydrater/protein/fett enligt följande 40/30/30
vilket då ser ut så här i fördelning:

Kolhydrater
249 gram kolhydrater per dag. 996 kcal kommer från kolhydrater.

Protein
187 gram protein per dag. 747 kcal kommer från protein.

Fett
83 gram fett per dag. 747 kcal kommer från fett.

Personligen har jag de senaste 9 veckorna vägt maten och käkat 2600 kcal/dag på en kroppslängd av 179 cm och startvikt på 110,4kg, nu har jag gått ner 8kg.

Man blir stark på gymmet men går ner i vikt gör man i köket.

Tänk också på att dra ner hårt på ätandet av fikabröd, godis, chips och skräpmat, du lär dig ganska snabbt vilken typ av mat som är onödigt kaloririk och vilken som man kan äta mycket av utan att slösa hela dagens kaloriintag på en måltid.

Lycka till.

nisse1976
2014-03-17, 21:57
Jaså? missat helt isf. Har du länk till undersökningen? vore intressant!

Det är ifrån deffguiden misstänker jag

Sarco
2014-03-17, 22:50
kör med en ny metod, började idag.. väjer att promenera till och från skolan ist för bil eller moppe.. ca 5,5 km dit.. så 11 km rask promenad/dag.. varav 5,5 är på morgonen innan frukost.. äter min lunch där, sedan tar jag någon frukt efter lunchen, typ 2 timmar efter.. kanske nån frukt som frukost oxå innan lunchen, men absolut kaffe innan lunch..

till detta så kör jag nu lite styrketräning på kvällen.. och äter lite kvarg efter träning med nån jordgubb till eller så.. och efter skolan och innan träningen så käkar jag lite cashew nötter och torkad majs typ... och alltid kaffe innan träning... va sägs?

Cykla och gå överallt är ett starkt tips både för hälsan och för vikten. Rör dig mycket och håll koll på vad du äter. Mycket av maten som du själv nämnt är inte tokbra mat när man deffar. Panerad fisk, oliver, remouladsås, snacks, nötter... ät magert kött och fisk och grönsaker i första hand. Drick vatten (kaffe/te går också bra). Och går du inte ner så bör du börja räkna kalorierna, dvs mäta och väga maten. Ögonmåttet ljuger.

Styrketräna är bra men all träning är bra träning.

svenbanan
2014-03-17, 23:05
Enligt King Grub så bränner ett hårt gympass på en timme lika mycket som 50 minuter löpning och löpning bränner mycket mer än promenader.

Sett över en 24 timmarsperiod alltså. Styrketräning har en större efterförbränning.

Då måste man ju definiera vad som är ett hårt gympass också. Ganska stor skillnad på ifall man kör på 60% av 1RM och pressar ur sig reps i ett rasande tempo och minimerar vilan jämfört med ifall man på 90% och gör några enstaka tunga reps och vilar 2/3 av den där timmen.

Jag har förresten för mig att guddi skrivit på traningslara.se att den där efterbränningseffekten inte ska vara så hög, utan att det konceptet är överdrivet...

Latissimus Dorsi
2014-03-17, 23:09
Varför gör du det till raketforskning? Träna 3 gånger i veckan ala 90 minuter, lägg in ett 60 minuters cardiopass. Ät mellan 2000-2250 kalorier per dag, varav minst 110 gram protein. Inte svårare än så, men visst du vill väl inte gå ner 3kg i månaden utan du vill bli rippad på 6 veckor. Folk tror det finns något slags hemligt schema eller matprogram, men det finns det tyvärr inte. Svaren människor få är så basic, att de inte vill tro på dom utan de måste börja hitta på egna saker.

Tröttpåfett
2014-03-18, 21:15
Varför gör du det till raketforskning? Träna 3 gånger i veckan ala 90 minuter, lägg in ett 60 minuters cardiopass. Ät mellan 2000-2250 kalorier per dag, varav minst 110 gram protein. Inte svårare än så, men visst du vill väl inte gå ner 3kg i månaden utan du vill bli rippad på 6 veckor. Folk tror det finns något slags hemligt schema eller matprogram, men det finns det tyvärr inte. Svaren människor få är så basic, att de inte vill tro på dom utan de måste börja hitta på egna saker.

vad för träning syftar du på i 90 minuter 3 ggr i veckan.. styrka känns rätt så länge i 90 minuter? brukar köra i max en timme, styrketräning alltså

rtnn
2014-03-18, 22:12
Hej, en 24åring här. Samma 'problem' som dig, förr några år sen tappade man några kg på 10dar som du säger. Inte nu... Tog mig nån månad innan vågen var på min sida.
Vi är gamla nu :D. Kötta på o gå inte ut för hårt så du tröttnar! Viktnedgång kommer

Latissimus Dorsi
2014-03-18, 22:15
vad för träning syftar du på i 90 minuter 3 ggr i veckan.. styrka känns rätt så länge i 90 minuter? brukar köra i max en timme, styrketräning alltså

60 räcker då, sak samma :)