handdator

Visa fullständig version : Behöver råd om återhämtning med mera!


MooLIN
2014-03-13, 20:48
Hej allihop!

Min huvudsysselsättning är motocross, men tränar också thaiboxning och cykling som styrke/konditionskomplement så det blir ganska mycket träning i veckorna. Problemet är att jag dyker in i orkeslösa perioder med jämna mellanrum. Jag känner inte att min återhämtning är tillräckligt bra och behöver allmänna kostråd och kanske hjälp med upplägg. Jag tycker att jag sköter kosten rätt bra men inte jättebra då jag jobbar heltid som kranbilschaufför.

En vanlig vecka för mig ser ut ungefär så här:
Måndag - Motocrossträning.
Tisdag - Motocrossträning efter jobbet och Thaiboxning på kvällen.
Onsdag - Cykling efter jobbet och MMA fysträning på kvällen.
Torsdag - Thaiboxning.
Fredag - Vila.
Lördag och Söndag - Motocrossträning.

Min kost ser ungefär ut såhär:
Frukost - Arlas naturella lättyoghurt med Pauluns musli, havreknäckebröd med skinka och ett glas mjölk.
Lunch - Oftast indisk mat, innehåller bland annat vitlök, ris, kyckling, broccoli, gullök, blomkål, morötter, ingefära, purjolök och ibland nötter.
Mellanmål innan träning - Samma som frukosten.
Middag - Hemlagad husmanskost eller wokrätter.

Jag dricker alltid proteinshakes efter all aktivitet, även återhämtningstabletter som innehåller aminosyror, bcaa med mera.

Sömnen försöker jag hålla runt 8 timmar.

Hoppas det finns någon som kan försöka hjälpa mig komma på en lösning.

R Scarpa27
2014-03-13, 21:05
gäller ju iaf att äta mycket för så mkt aktivitet, och hela arbetsdagar på det.
sen att träna för mycket kan ju som sagt trötta ut kroppen, och göra att träningen generellt blir tråkig, men det känner du bäst själv.

kanske mindre träning? som är = mer återhämtning ganska enkelt, allt handlar inte om mat och sömn över ett dygn...

Vyckzy
2014-03-13, 23:16
ZMA är bra för återhämtning

jonkii
2014-03-13, 23:50
Protein + aminosyror vid samma tillfälle blir lite overkill. Jag tycker du tillsammans med proteinshaken kan ta snabba kolhydrater (t.ex. malto eller banan) efter träning, framförallt de dagar du har dubbla pass. Glykogenresyntes, bra för immunförsvaret, insulinpåslag..

MooLIN
2014-03-14, 11:33
Okej, tack för era svar! Om jag vill kunna fortsätta och minimera vilan hur bör man gå tillväga då? Jag tänker att elitidrottare verkar orka träna och visst dom kan sin grej, men vad kan man som heltidsanställd göra för att få Bästa Möjliga återhämtning? Fick jag välja skulle jag vilja köra cross 3-4 ggr i veckan, thaiboxning 2-3 ggr och cykling 2-3 ggr men tiden räcker inte till. Allt är så roligt!

Alltså, allmänt mer grönsaker och snabba kolhydrater efter träning?

King Grub
2014-03-14, 11:36
Du kan inte ersätta tillräcklig vila med mat.

Commando1980
2014-03-14, 13:07
Hej allihop!

Min huvudsysselsättning är motocross, men tränar också thaiboxning och cykling som styrke/konditionskomplement så det blir ganska mycket träning i veckorna. Problemet är att jag dyker in i orkeslösa perioder med jämna mellanrum. Jag känner inte att min återhämtning är tillräckligt bra och behöver allmänna kostråd och kanske hjälp med upplägg. Jag tycker att jag sköter kosten rätt bra men inte jättebra då jag jobbar heltid som kranbilschaufför.

En vanlig vecka för mig ser ut ungefär så här:
Måndag - Motocrossträning.
Tisdag - Motocrossträning efter jobbet och Thaiboxning på kvällen.
Onsdag - Cykling efter jobbet och MMA fysträning på kvällen.
Torsdag - Thaiboxning.
Fredag - Vila.
Lördag och Söndag - Motocrossträning.

Min kost ser ungefär ut såhär:
Frukost - Arlas naturella lättyoghurt med Pauluns musli, havreknäckebröd med skinka och ett glas mjölk.
Lunch - Oftast indisk mat, innehåller bland annat vitlök, ris, kyckling, broccoli, gullök, blomkål, morötter, ingefära, purjolök och ibland nötter.
Mellanmål innan träning - Samma som frukosten.
Middag - Hemlagad husmanskost eller wokrätter.

Jag dricker alltid proteinshakes efter all aktivitet, även återhämtningstabletter som innehåller aminosyror, bcaa med mera.

Sömnen försöker jag hålla runt 8 timmar.

Hoppas det finns någon som kan försöka hjälpa mig komma på en lösning.

Pröva att dubblera ytterligare en dag i veckan så att du får två hela vilodagar.