handdator

Visa fullständig version : Sista fettförbränning runt magen


Woldax
2014-03-13, 20:05
Så en gång i tiden var jag överviktig men har tränat ner mig själv till cirka 74kg. Jag är 18 år och ungefär 180cm lång. Har förbränt fett i princip över hela kroppen, men har en del kvar på magen som vägrar försvinna. Tänkte köra igång och motionera mer och hade tänkt mig följande schema:

Måndag: 1h Simning
Tisdag: 1h Jogging
Onsdag: Vilodag
Torsdag: 1h Simning
Fredag: 1h Simning
Lördag: 1h Jogging
Söndag: 1h Promenad

Vad gäller mat så äter jag ungefär vad jag förbränner stillasittande på en dag (cirka 1800 kcal) så borde ha ett underskott på 5-600 kcal om dagen. Jag ser till att få i mig stora mängder protein. Mitt mål är verkligen inte att bygga muskler, vill bara få bort det sista fettet och bli smal. Kommer mitt upplägg funka eller måste jag verkligen slänga in styrketräning också? Anledningen till att jag kör på simning + jogging är helt enkelt att det är de enda träningsformerna jag tycker om. Här är några bilder (visserligen precis efter middag men ah...)

http://imgur.com/4xAPQ9s

http://imgur.com/w1aNQYz

Tror ni att 4-5 kilos viktminskning genom jogging + simning och en bra diet skulle kunna fixa det eller krävs det mer? :)

King Grub
2014-03-13, 20:09
Det är styrketräning som är A och O för att förlora fett och inte muskler vid en viktnedgång. Konditionsträning ökar inte fettförbränningen. Styrketräning + energiunderskott + högt proteinintag = vinnande recept. Konditionsträning är bara ett sätt att öka energiförbrukningen och påverkar inte kroppsfettet annat än det eventuellt påverkar energibalansen, och det motverkar inte muskelförlust vilket styrketräning gör.

Woldax
2014-03-13, 20:18
Okej, har du lust att ge tips på styrketräning jag skulle kunna köra då och hur ofta? Som student med eget boende är ett gymkort tyvärr rätt uteslutet så jag skulle i så fall behöva övningar man kan göra i hemmet :)

Scratch89
2014-03-14, 12:51
Hur kan du inte ha råd med ett gymkort som student?