handdator

Visa fullständig version : Ont i skenbenet


MacLeod
2004-03-18, 07:48
Någon som har en aning om varför jag får ont i skenbenet när jag kör powerwalk? Måste ekänna att jag är osäker på benämningen, men smärtan sitter alltså från anklarna och 20 cm uppåt (framsidan).

Efter 30 min snabb gång så känns det som att jag måste strecha ut benet genom att vika tårna nedåt.
Själva smärtan är svår att beskriva men påminner om brännande pump.

Har hört att det skulle kunna vara att jag har fel skor, vilket jag har svårt att tro. Får ont i alla skor om jag öht går snabbt på väg mot något viktigt.

Spiffy
2004-03-18, 08:25
Välkommen till benhinneinflamationens underbara värld.

Ironbabe
2004-03-18, 08:56
Jag har oxå fått ont i benhinnorna efter mina powerwalks. Byta skor kan hjälpa. Stretcha även framsidan efter dina promenader!Har även använt orudis gel som är bra mot muskelvärk mm.

Dogge
2004-03-18, 10:57
Har samma problem.... men det brukar försvinna efter ett par veckor för mig.. Så jag lutar mer åt "pump" teorierna än muskelinflammation då det går över för mig. Annat är det om du kört i flera veckor och det kommit smygande......

Har du precis börjat är det bara att köra det man orkar.... :hbang: :kickass:

mikgra
2004-03-18, 14:46
Hej,

En brännande smärta låter mer som muskeln som sitter på framsidan av smalbenet. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu men jag brukar också få en brännande smärta i den om jag går fort utan uppvärmning. Känns nästan som kramp. Prova att börja gå lite långsammare först för att sedan öka takten när du blivit lite varm, brukar funka för mig iaf.

Benhinnebesvär brukar oftast yttra sig som en knivskarp smärta mer åt sidorna till (givetvis finns det variationer).

/Mikael

RealElwood
2004-03-18, 14:51
Benhinneinflammation, väldigt lättbehandlad. Gå till vårdcentralen så får du antiinflammatoriska. För mig försvann det direkt

Dogge
2004-03-18, 14:57
Originally posted by mikgra
Hej,

En brännande smärta låter mer som muskeln som sitter på framsidan av smalbenet. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu men jag brukar också få en brännande smärta i den om jag går fort utan uppvärmning. Känns nästan som kramp. Prova att börja gå lite långsammare först för att sedan öka takten när du blivit lite varm, brukar funka för mig iaf.

Benhinnebesvär brukar oftast yttra sig som en knivskarp smärta mer åt sidorna till (givetvis finns det variationer).

/Mikael

Tibialis anterior heter den....

Skönt att höra att man inte är ensam om dessa problemen....

nordland
2004-03-18, 15:21
Det är definitivt INTE benhinneinflammation. Utan precis som mikgra skriver. Jag hade samma problem under den första tiden i lumpen. Detta bruka inträffa när man gått upp i vikt ganska mycket och sedan börjar röra på sig. Muskeln blir överbelastad.

Mitt råd: Stretcha fotleden och muskeln på framsidan av skenbenet.

daja
2004-03-18, 15:37
Fick också dessa besvär under lumpen när man skulle marscha i rask takt.
Att stretcha hjälpte absolut inte för mig, men de kan ju vara olika där.
Fick Orudis-salvan och fick köra vidare. Hjälpte inte heller ett skit.
Har däremot på senare tid fått samma besvär igen, denna gång i samband med innebandy och fotboll. Vilade då en vecka och började sedan i lite lugnare tempo och ökade succesivt.
Värken kommer när musklerna/benen inte är vana vid belastningen.
Testa att vila en vecka och sedan börja med lite kortare "walks".

MacLeod
2004-03-19, 01:17
Nej, nån benhinneinflammation är det nog knappast tal om. Men tack för tipsen ang uppvärmning och salvor. Borde fungera att kanske sitta ned en stund och värma upp fötterna och eventuellt dra på lite tigersalva för värme kanske.

Har ökat ca 10 kg i vikt sen jag powerwalkade sist så visst kan det vara något sådant oxå.
Vi får se, kör en promenad imorgon och testar.