handdator

Visa fullständig version : Lågt blodvärde


Väduren82
2014-03-13, 12:02
Några tips på hur man får normalt blodvärde ? Min är 110 just nu och tänker på och ta järntabletter men hur lång tid ska man ens ta de ?

O_Wao
2014-03-13, 12:26
Järntabletter eller dricka Blutsaft, ät järnrik mat. Att höja järnvärdet tar tid, så räkna med ett par månader.

jenni
2014-03-13, 13:14
Några tips på hur man får normalt blodvärde ? Min är 110 just nu och tänker på och ta järntabletter men hur lång tid ska man ens ta de ?

Järntabletter hjälper faktiskt inte så bra och brukar ha biverkningar, om din läkare tycker att du är i behov att höja ditt värde snabbt kan du få dropp, då mår du bättre redan efter en timme och får knappt några biverkningar förutom att du blir jättepigg. Det är inte allt läkare som är sugna på att ordinera detta men om du tar upp det och försöker stå på dig, tala om att du inte klarar biverkningarna så kanske du får det :) kostar dock runt 1200kr per spruta sen får du hjälp med att sätta dropp hos en sjuksköterska men helt värt det om man har järnbrist som påverkar ens mående

Väduren82
2014-03-13, 18:03
Jag brukade ta järntabletter förr och det hjälpte mig ,vågar inte ta sprutor

Joe Hardgainer
2014-03-13, 18:09
Du har väl ingen uttalad järnbristanemi, så 1 tablett/dag och nya prover om 8-12 veckor. Gissar på Duroferon 100mg ?

Väduren82
2014-03-13, 18:39
Jag brukade ha lågt förr och tabletter hjälpte så de sa till mig att jag hade lågt blodvärde igen säkert pga mens ,har det var 24dag .

nissepelle
2014-03-13, 20:31
Det är inte säkert att din anemi beror på järnbrist. Du bör gå till läkare och ta prov på järn och transferrin för att utesluta järnbrist.

Alkro
2014-03-13, 22:50
Järntabletter hjälper faktiskt inte så bra och brukar ha biverkningar, om din läkare tycker att du är i behov att höja ditt värde snabbt kan du få dropp, då mår du bättre redan efter en timme och får knappt några biverkningar förutom att du blir jättepigg. Det är inte allt läkare som är sugna på att ordinera detta men om du tar upp det och försöker stå på dig, tala om att du inte klarar biverkningarna så kanske du får det :) kostar dock runt 1200kr per spruta sen får du hjälp med att sätta dropp hos en sjuksköterska men helt värt det om man har järnbrist som påverkar ens mående

Om du syftar på intravenöst järn så tar det i princip lika lång tid att få effekt som med järntabletter. Det är syntesen av nytt hemoglobin som tar tid, inte upptaget.

Det finns dessutom biverkningar för intravenöst järn, risken för allergiska reaktioner är hyffsat stor.

mela
2014-03-13, 23:02
Jag hade 110 förut, har höjt mitt genom att äta järnrik mat (blodpudding, kött, broccoli, spenat) i samband med apelsinjuice och undviker mejeriprodukter och koffein i närheten av intag av järnet. Nu går mitt hb sakta men säkert uppåt och jag slipper förstörd mage som jag får av järntabletter.

cero
2014-03-13, 23:14
Några tips på hur man får normalt blodvärde ? Min är 110 just nu och tänker på och ta järntabletter men hur lång tid ska man ens ta de ?

Var har du testat ditt blodvärde?

filmjölk
2014-03-14, 01:15
Mela skrev klockrena tips! Testa det, och räcker inte det kan du ta tillskott.

Använd en gjutjärnspanna och inte teflon när du steker mat med. Ett tips till är att det kan vara så att om det har hänt nyligen att du fått lågt, är att du kan vara gravid. Så köp ett gravtest med.

Tolkia
2014-03-14, 07:01
Eftersom ingen har påpekat det tidigare, och eftersom detta är Kolozzeum där många trixar mycket med maten, så är det ju också viktigt att man äter tillräckligt. Långvariga bantningsprojekt/"deffar" etc. brukar inte alltid vara så bra för Hb:t, ffa om man är tjej.

Väduren82
2014-03-14, 08:04
Tog provet på vårdcentralen för jag kände mig hängig och yr som jag brukar alltid göra vid lågt blodvärde , och jag är inte gravid heh . Kan prova med spenat och broccoli men blodpudding är skitäckligt . Men är det typ farligt att gå runt med lågt blodvärde tex om jag inte hade gått och tagit nån prov.

nissepelle
2014-03-14, 08:58
Tog provet på vårdcentralen för jag kände mig hängig och yr som jag brukar alltid göra vid lågt blodvärde , och jag är inte gravid heh . Kan prova med spenat och broccoli men blodpudding är skitäckligt . Men är det typ farligt att gå runt med lågt blodvärde tex om jag inte hade gått och tagit nån prov.

Ja det kan vara farligt. Dock märker man ofta att något är fel om man har farligt låga värden, precis som du också gjorde.

Vad sa de på vårdcentralen att du skulle göra då? Och som jag sagt tidigare så finns det fler orsaker till lågt HB än dåliga järnvärden, så det kan vara bra att få det fastställt först.

Viktigt att tänka på om du ska försöka få i dig mer järn via grönsaker är att tillaga grönsakerna då det denaturerar proteinerna som binder järnet, och gör det mer tillgängligt för upptag. Om du dricker mycket te (vilket unga tjejer ganska ofta gör) så dra ner på det med.

nissepelle
2014-03-14, 08:59
Om du syftar på intravenöst järn så tar det i princip lika lång tid att få effekt som med järntabletter. Det är syntesen av nytt hemoglobin som tar tid, inte upptaget.

Det finns dessutom biverkningar för intravenöst järn, risken för allergiska reaktioner är hyffsat stor.

Vår föreläsare sa till och med att intravenöst kan det vara cancerogent.

Väduren82
2014-03-14, 10:00
Han ringde mig och ville ta nya prover han sa att min snabb sänka va normal men den andra sänkan va 50 han tyckte det va inte bra och jag är skit orolig nu , jag är pigg annars utom att jag känt mig trött lite nu måste jag vänta på att han ska ringa mig nästa vecka och berätta vad prover visar, och han tog järnprover .:confused:

mn8eii
2014-03-14, 20:34
Han ringde mig och ville ta nya prover han sa att min snabb sänka va normal men den andra sänkan va 50 han tyckte det va inte bra och jag är skit orolig nu , jag är pigg annars utom att jag känt mig trött lite nu måste jag vänta på att han ska ringa mig nästa vecka och berätta vad prover visar, och han tog järnprover .:confused:

Har du gått ner i vikt på sistone? Nattliga svettningar? Noterat blod i avföringen?

Har du några svullna eller ömma leder? Morgonstelhet som avtar framåt lunch? Diffus muskelvärk?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Väduren82
2014-03-14, 20:40
Får muskelvärk ibland och svettas ibland ,men ingen stelhet eller svullnader. Jag bantar inte heller äter normalt och väger lika har inte gått ner något. Det konstiga är att han ringde mig sen och sa att sänkan är på 17 nu och järnvärdet är normalt hur kan det vara? Han tyckte det var konstigt.

R Scarpa27
2014-03-14, 20:45
perfect stats.
men jag äter också blodpudding och paltbröd varje vecka :D
jag måtte varit dracula i mitt förra liv, gi9llar blodig mat öht.

mn8eii
2014-03-14, 20:59
Får muskelvärk ibland och svettas ibland ,men ingen stelhet eller svullnader. Jag bantar inte heller äter normalt och väger lika har inte gått ner något. Det konstiga är att han ringde mig sen och sa att sänkan är på 17 nu och järnvärdet är normalt hur kan det vara? Han tyckte det var konstigt.

Okej, men då ringer det åtminstone inga alarmklockor hos mig.

Nu är ju ditt blodvärde inte överdrivet låt men eftersom du verkar ha symtom på det så hade jag personligen velat driva utredningen vidare med en fullständig blodstatus och järnstatus samt TSH och T4 för thyroidea. och ev. också b12 och folat lite beroende på vad blodstatusen visade.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Väduren82
2014-03-14, 21:10
Han tog alla de proverna imorse och allt var normalt , börjar tro att doktorn kanske är lite knäpp

filmjölk
2014-03-14, 23:03
Han tog alla de proverna imorse och allt var normalt , börjar tro att doktorn kanske är lite knäpp

Ta ett graviditetsprov.

Tolkia
2014-03-15, 01:41
Det finns ungefär en miljon anledningar till förhöjd SR/sänka. Den släpar dessutom efter en hel del, varför man kan ha sänkestegring även ett tag efter att det som orsakade den har försvunnit. Det KAN vara så att något inte är som det skall, men det kan också vara något banalt.

Väduren82
2014-03-15, 10:20
Jag är förvirrad av allt , först va prover inte bra och jag vet inte om mens påverkar vad prover ska visa för de tog nya prover när jag inte hade mens och allt va normalt. Allt är skumt .

filmjölk
2014-03-15, 17:28
Jag är förvirrad av allt , först va prover inte bra och jag vet inte om mens påverkar vad prover ska visa för de tog nya prover när jag inte hade mens och allt va normalt. Allt är skumt .

Har du riklig mens kan det ge en rejäl skillnad på provet, det är inte onaturligt eller skumt, utan fullkomligt normalt. Din sänka kan också bli hög under mens, då du är extra mottaglig för infektioner och blir påverkad av mensen. Nu känner jag mig lite fånig när jag som man ger menstips :) . Ät mer mat under mensen, gärna blodbildande mat, mycket animalier, (helst blodpudding om det går ner) och ät/drick även lite extra c-vitamin, apelsinjuice till frukost, en skål bär till efterätt efter lunchen tex. C-vitaminet kompletterar järnet och gör det lättare för kroppen att ta upp järnet.

Fortsätt gärna med att äta lite mer även ett par dagar efter mens, din kropp behöver det för att kunna återhämta sig snabbare.

Väduren82
2014-03-15, 17:50
Har du riklig mens kan det ge en rejäl skillnad på provet, det är inte onaturligt eller skumt, utan fullkomligt normalt. Din sänka kan också bli hög under mens, då du är extra mottaglig för infektioner och blir påverkad av mensen. Nu känner jag mig lite fånig när jag som man ger menstips :) . Ät mer mat under mensen, gärna blodbildande mat, mycket animalier, (helst blodpudding om det går ner) och ät/drick även lite extra c-vitamin, apelsinjuice till frukost, en skål bär till efterätt efter lunchen tex. C-vitaminet kompletterar järnet och gör det lättare för kroppen att ta upp järnet.

Fortsätt gärna med att äta lite mer även ett par dagar efter mens, din kropp behöver det för att kunna återhämta sig snabbare.

heheh tack för tipset.

nissepelle
2014-03-17, 19:58
Får muskelvärk ibland och svettas ibland ,men ingen stelhet eller svullnader. Jag bantar inte heller äter normalt och väger lika har inte gått ner något. Det konstiga är att han ringde mig sen och sa att sänkan är på 17 nu och järnvärdet är normalt hur kan det vara? Han tyckte det var konstigt.

Du borde fråga efter värden på p-bilirubin, p-LD och p-haptoglobin. Detta har att göra med nedbrytningen av röda blodkroppar. Ifall dessa värden är normala kan ditt låga hb ha att göra med syntesproblem.

Om du känner längs med käkbenet på undersidan, fram till hakan, hittar du några typ knölar eller kulor då?


Vad jag TROR, är att du äter för lite vilket som tolkia säger inte är helt ovanligt bland tränande tjejer. På det så har du kanske nyligen varit förkyld eller så vilket inte är konstigt i dessa tider, och det har gett en förhöjd sänka. Men det kan också vara helt andra saker, därför jag frågar det jag skrev överst. :)

Tolkia
2014-03-17, 21:46
Jag tycker att det börjar gå över styr om vi skall låtsas hålla på med malignitetsdiagnostik över internet. TS får rannsaka sig själv angående de vanliga misstagen (inte äta tillräckligt, inte äta/vila tillräckligt i förhållande till träningsmängden, inte äta något som innehåller rimligt mycket järn etc.) samt gå till en läkare som är en fysisk person och ser henne. Ni som frågar detaljerat efter alarmsymptom (kom här också ihåg att de flesta vuxna människor som haft ett antal banala luftvägsinfektioner har tillräckligt stora lymfkörtlar under käken för att man skall kunna känna dem), vad har ni egentligen tänkt göra om TS skulle bejaka allt det ni frågar efter?

Joe Hardgainer
2014-03-17, 22:20
Jag tycker att det börjar gå över styr om vi skall låtsas hålla på med malignitetsdiagnostik över internet. TS får rannsaka sig själv angående de vanliga misstagen (inte äta tillräckligt, inte äta/vila tillräckligt i förhållande till träningsmängden, inte äta något som innehåller rimligt mycket järn etc.) samt gå till en läkare som är en fysisk person och ser henne. Ni som frågar detaljerat efter alarmsymptom (kom här också ihåg att de flesta vuxna människor som haft ett antal banala luftvägsinfektioner har tillräckligt stora lymfkörtlar under käken för att man skall kunna känna dem), vad har ni egentligen tänkt göra om TS skulle bejaka allt det ni frågar efter?

Akut Remiss och Helkropps-CT!! ;> . Vem vet , TS kanske sitter och blöder ihjäl i skrivande stund.

Nej men den här tråden börjar likna nåt du ser på Nedoktor. Folk ska börja komma med input på en person dom överhuvudtaget inte har en aning om rent medicinskt. Om TS verkligen är orolig är det nog bäst om hon som tidigare nämnts uppsöker sin vårdcentral och ta det därifrån. Inte via ett träningsforum.

mn8eii
2014-03-20, 21:10
Vad har ni egentligen tänkt göra om TS skulle bejaka allt det ni frågar efter?
Tja, vad sägs om att rådge TS att uppsöka sin HC och berätta samma sak?


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

beckman88
2014-03-21, 09:46
Är trådskaparen kvinna? 110 är inget att oroa sig över om det är vid ett enstaka tillfälle. Det kan som sagt innan bero på många saker, och kan variera beroende olika faktorer. Din sänka är 17? även detta är inget värde att oroa sig över. Har läst igenom tråden och kan inte hitta dessa "Farliga värden". Är du orolig så ring din vårdcentral.
/ Sjuksköterska