handdator

Visa fullständig version : Knäskada


Kingly
2014-03-13, 06:40
Hej! Skummat igenom forumet lite angående just knäskador men inte hittat något som stämmer överens med mig själv så jag testar att göra en egen tråd i hopp om lite tips och hjälp.

Kön: Man
Ålder: 23
Längd och vikt. 190cm ca 95kg
Beskrivning: För ca ett år sedan (ganska exakt) så genomförde jag militärutbildning, allt gick prima tills vi skulle ut på marsch med full packning, då pajade båda knäna och jag blev sängliggandes i en vecka, sedan fick jag permission och till slut blev jag avskriven för rehabilitering.
Läkaren konstaterade att det blev en överbelastning av musklerna som håller ihop knäskålen.
Efter ca 6 - 7 månader av rehabilitering hade jag inga problem så jag slutade dumt nog med det.
Sen började jag jobba, går ca 10 timmar om dagen på jobbet, direkt på hårt stengolv. Då började svullnaderna i knäna komma tillbaka, smärtan är ganska centrerad i "knölen" precis under knäskålen, det som jag har förstått är muskelfästet för alla mindre muskler runtomkring själva knäet.

Jag har ingen större lust att börja punga ut en massa pengar på sjukgymnastik igen, och har faktiskt ingen tid för det, så jag undrar nu vad jag kan göra i gymmet/hemma för att stärka mina muskler på ett bra sätt?
Voltaren gelen hjälper till en början men till slut gör det ont ändå.
Smärtan är dock inte såpass stor så jag inte kan stå, men den är jobbig ändå!

Alla tips och hjälp är oerhört välkommen!
Tack på förhand.

beerbear
2014-03-17, 07:11
Du råkar möjligtvis inte ha fel på fötterna alt. skorna? Vet själv att jag haft fruktansvärt ont i benen och det är pga fötter samt typ av skor(dämpning, form på dem osv.)

Vissa företag skaffar riktigt bra skor till sina anställda och vissa gör det inte, stor skillnad på sko och sko när man har lite problem enl. mig.

Hoppas någon kunnig har en bättre förklaring, men ta en titt på skorna/fötter/sulor vettja.

Bryggan
2014-03-17, 08:05
Du råkar möjligtvis inte ha fel på fötterna alt. skorna? Vet själv att jag haft fruktansvärt ont i benen och det är pga fötter samt typ av skor(dämpning, form på dem osv.)

Vissa företag skaffar riktigt bra skor till sina anställda och vissa gör det inte, stor skillnad på sko och sko när man har lite problem enl. mig.

Hoppas någon kunnig har en bättre förklaring, men ta en titt på skorna/fötter/sulor vettja.+1.
Själv hann jag bara knata omkring 1,4 mil i ett par felaktiga skor innan jag var justerad i veckor pga knäna.

Kingly
2014-03-20, 22:32
Jag går runt med 2 olika par walking skor och ett par kängor.
Kanske borde ta en titt på skoval då.
Annars, har ni några tips på enkla övningar hemma eller i gymmet för att stärka musklerna i knäna?

Tack för tipsen!