handdator

Visa fullständig version : Adrenalin som dopning? Hur vanligt?


cakehole
2014-03-12, 22:45
Hur vanligt tror ni det är att Epinefrin (adrenalin) används inom styrkesporter?

King Grub
2014-03-12, 22:49
19.

Viktor_Balck
2014-03-12, 22:59
19.

Hahaha:d

cakehole
2014-03-12, 23:00
Bara en lite fundering jag har.. Det kan ju ge en hel del på styrkeprestationen.

Det gör ju väldigt mycket på prestationen huruvida man lyckas framkalla ett adrenalinpåslag. Själv har jag blivit hotad med kniv bland annat. Och det adrenalinpåslag man får då är ju inte att leka med.

Det är svårt att stå på ett lyftarpodie och få ett liknande påslag.

cakehole
2014-03-12, 23:02
19.

Jag menar lite generellt sådär. Jag tycker mig se vissa atleter kunna framkalla ett sjuhelsikes adrenalinpåslag.

Olegh
2014-03-12, 23:02
Behöver man det då?

Tolkia
2014-03-12, 23:04
Jag tror att det är ovanligt. Det är alldeles för svårstyrt. Förmodligen bara i filmens värld folk blir enbart jättestarka utan att dessutom bli uppstressade, skakiga, takykarda och få tunnelseende.

cakehole
2014-03-12, 23:06
Jag tror att det är ovanligt. Det är alldeles för svårstyrt.

Jo, det är ju lite så jag tänker med. För mycket adrenalin och personen löper amok på tävlingen.

Viktor_Balck
2014-03-12, 23:06
Klart det förekommer, men hur fan ska man veta hur vanligt det är?

StarkaUlf
2014-03-12, 23:09
men hur fan ska man veta hur vanligt det är?

Jag vet inte.

Tolkia
2014-03-12, 23:11
Jo, det är ju lite så jag tänker med. För mycket adrenalin och personen löper amok på tävlingen.
Nej. Adrenalin är ingen "instant aggressor" (annat än på film och möjligen om personen är dement; de kan ju snedtända på i princip allt). Men personen kommer att ha så mycket vanliga, tråkiga stressymptom att han/hon presterar sämre än utan.

cakehole
2014-03-12, 23:15
Nej. Adrenalin är ingen "instant aggressor" (annat än på film och möjligen om personen är dement; de kan ju snedtända på i princip allt). Men personen kommer att ha så mycket vanliga, tråkiga stressymptom att han/hon presterar sämre än utan.

Du menar att en person vars adrenalin sprutar ur öronen kommer prestera sämre i avseende på muskelstyrkan än en person som är kolugn.

Tunnelseende kan ju vara positivt när det gäller att fokusera på en stång (eller annan valfri vikt) som ska lyftas.

cero
2014-03-12, 23:19
Klart det förekommer, men hur fan ska man veta hur vanligt det är?

cofffee

Har man kunskap i ämnet så kan man nog våga sig på en gissning.

Du menar att en person vars adrenalin sprutar ur öronen kommer prestera sämre i avseende på muskelstyrkan än en person som är kolugn.

Mycket möjligt ja. Eller ren muskelstyrka vet jag inte, men ofta är det teknik och annat inblandat. Adrenalin i rätt mängder kan vara bra, men inte alltid och det behöver inte vara så att mer är bättre.

Olegh
2014-03-12, 23:22
cofffee

Har man kunskap i ämnet så kan man nog våga sig på en gissning.

Mhm, det blir säkert bra. Har man lite kunskap om doping så kan man ju våga sig på en gissning om hur vanligt det är.

cero
2014-03-12, 23:25
Mhm, det blir säkert bra. Har man lite kunskap om doping så kan man ju våga sig på en gissning om hur vanligt det är.

En stor skopa sarkasm?

Har man kunskap om doping i sporter kan man säkert spekulera om hur vanligt det är ja.

cofffee

cakehole
2014-03-12, 23:26
Vissa lyftare uppskattar ju att få ett par örfilar strax innan de ska prestera. Varför är det så? Är det bara för att de helt enkelt gillar att bli örfilade. Eller är det för att försöka åstadkomma ett adrenalinpåslag?

Sniggel
2014-03-12, 23:27
Hur länge stannar en injektion adrenalin kvar i blodet?

Olegh
2014-03-12, 23:31
En stor skopa sarkasm?

Har man kunskap om doping i sporter kan man säkert spekulera om hur vanligt det är ja.

cofffee

En grävskopa. Har du missat "spekulationerna" här på kolozzeum? När börjar spekulationerna bli relevanta? Hur insatt ska man vara? Om man håller på med längdskidåkning på elitnivå t.ex., vad säger det om vad spelarna i NFL tar för godis?

Orättvis jämförelse måhända, men grundlösa spekulationer är tämligen meningslösa. Om någon faktiskt vet så skyltar man inte med det.

Trapz
2014-03-12, 23:31
Är det adrenalin som utsöndras av intensiv konditionsträning ibland?

Ibland så kan man stå och trampa på ett löpband och allt känns segt, sen helt plötsligt smäller det till, en bra låt kommer på och det känns som man flyger fram och kan klara av allt. Det kommer inte alltid men vid vissa tillfällen, skulle vara sjukt skönt att kunna få såna kickar varje gång :P

cero
2014-03-12, 23:35
En grävskopa. Har du missat "spekulationerna" här på kolozzeum? När börjar spekulationerna bli relevanta? Hur insatt ska man vara? Om man håller på med längdskidåkning på elitnivå t.ex., vad säger det om vad spelarna i NFL tar för godis?

Orättvis jämförelse måhända, men grundlösa spekulationer är tämligen meningslösa. Om någon faktiskt vet så skyltar man inte med det.

Överanalys?

TS är uppenbarligen nyfiken på vad adrenalin har för effekter. Och det finns oändligt med anekdoter kring andra typer av doping i alla världens sporter så jag ser inget problem med frågeställningen även om det inte kommer gå att luska fram en exakt procentsats.

cakehole
2014-03-12, 23:38
Är det adrenalin som utsöndras av intensiv konditionsträning ibland?

Ibland så kan man stå och trampa på ett löpband och allt känns segt, sen helt plötsligt smäller det till, en bra låt kommer på och det känns som man flyger fram och kan klara av allt. Det kommer inte alltid men vid vissa tillfällen, skulle vara sjukt skönt att kunna få såna kickar varje gång :P

Adrenalin utsöndras oavsett aktivitet. Om någon hotar dig med stryk t.ex. så kommer du förmodligen att få ett tunnelseende, samt att huvudet känns "avdomnat". Man känner sig för ett kort ögonblick som en supermänniska, med kraftigt förbättrade reflexer samt styrka. Även mörkerseendet blir bättre när kroppen utsöndrar adrenalin.

cakehole
2014-03-12, 23:41
Överanalys?

TS är uppenbarligen nyfiken på vad adrenalin har för effekter. Och det finns oändligt med anekdoter kring andra typer av doping i alla världens sporter så jag ser inget problem med frågeställningen även om det inte kommer gå att luska fram en exakt procentsats.

Nej. Jag är inte nyfiken på effekterna av adrenalin. Jag är nyfiken på hur pass utbredd användningen är inom styrkesporter..

Adrenalin har en EXTREMT kort halveringstid. Men jag undrar om testerna kan se skillnad på tillfört adrenalin kontra kroppseget.

Olegh
2014-03-12, 23:44
Överanalys?

TS är uppenbarligen nyfiken på vad adrenalin har för effekter. Och det finns oändligt med anekdoter kring andra typer av doping i alla världens sporter så jag ser inget problem med frågeställningen även om det inte kommer gå att luska fram en exakt procentsats.

Vissa frågeställningar är inte särskilt meningsfulla helt enkelt. Att vara nyfiken på vad för lustiga effekter det kan orsaka är bättre isf.

Viktor_Balck
2014-03-13, 00:31
cofffee

Har man kunskap i ämnet så kan man nog våga sig på en gissning.



Gissa då chefen, jag tror iaf det kan vara typ 19 som grub var inne på.

Vad innebär "kunskap i ämnet"? Kunskap i ämnet hur vanligt adrenalin är bland styrkelyftare, rätt specifik kunskap isåfall. Som mest har man väl lite koll,på de man tränar med och kanske ett par till, är detta tillräcklig "kunskap" enligt dig? Blir mest att man spekulerar.

cero
2014-03-13, 00:53
Gissa då chefen, jag tror iaf det kan vara typ 19 som grub var inne på.

Vad innebär "kunskap i ämnet"? Kunskap i ämnet hur vanligt adrenalin är bland styrkelyftare, rätt specifik kunskap isåfall. Som mest har man väl lite koll,på de man tränar med och kanske ett par till, är detta tillräcklig "kunskap" enligt dig? Blir mest att man spekulerar.

Jag har ingen aning.

Men som sagt, finns mycket anekdoter på internet och på andra ställen kring doping på elitnivå så varför inte? Och om det nu ger något så lär det ju användas i fler sporter än bara styrkelyft.

Nej. Jag är inte nyfiken på effekterna av adrenalin. Jag är nyfiken på hur pass utbredd användningen är inom styrkesporter..

Du verkar ju inte ens ha koll på om det är prestationshöjande eller inte? Börja med att reda ut det. Kanske är detta något som redan är beprövat och stämplat som totalt värdelöst bland idrottsmän?

cakehole
2014-03-13, 01:27
Och om det nu ger något så lär det ju användas i fler sporter än bara styrkelyft.

Du verkar ju inte ens ha koll på om det är prestationshöjande eller inte? Börja med att reda ut det. Kanske är detta något som redan är beprövat och stämplat som totalt värdelöst bland idrottsmän?

Jag skrev styrkesporter, vilket innefattar bland annat styrkelyft, strongman, tyngdlyftning m.m.. Läs på om adrenalins verkningsmekanism, så förstår du varför den är ett ypperligt val i dessa sporter. Ta strongman t.ex.. Måste vara extremt jobbigt att ladda om till varje gren. Därför finns det nog en del som använder Epinefrin för att kunna gå på högvarv när det är dags.

Det adrenalin som du injecerar går snabbt ur kroppen. Och på grund av det lämpar det sig endast till kortvariga prestationer.

Adrenalin ÄR prestationshöjande punk slut. Finns liksom inget mer att tillägga där.

Tricklew
2014-03-13, 01:39
Det är inte allt rosor och grönt, du kan lätt uppleva dig extremt slö efter att adrenalinet lämnar, och det är kanske ingen höjdare att uppleva det efter 1-2 grenar om du ska göra 6 på samma dag.

Lite kort läsning, vilket säkerligen delvis förklarar varför vissa kampsportare ser så bra ut under träning, men aldrig lyckas sätta ihop det under tävling.



It is common for an individual to experience auditory exclusion or sensitivity. It is also common for individuals to experience an increased pain tolerance, loss of color vision, short term memory loss, decreased fine motor skills, decreased communication skills, or decreased coordination.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tachypsychia

cero
2014-03-13, 01:41
Adrenalin ÄR prestationshöjande punk slut. Finns liksom inget mer att tillägga där.

Uppenbarligen fanns det ju mer att tillägga om du läser Tolkias inlägg?

Arne Persson
2014-03-13, 07:35
Får man stora trapz av adrenalin?

z_bumbi
2014-03-13, 08:24
Vissa lyftare uppskattar ju att få ett par örfilar strax innan de ska prestera. Varför är det så? Är det bara för att de helt enkelt gillar att bli örfilade. Eller är det för att försöka åstadkomma ett adrenalinpåslag?

Ja, tyvärr har de ändrat reglerna så man får inte längre göra det offentligt.