handdator

Visa fullständig version : Träna axlar+bröst samtidigt?


Zeritho
2014-03-12, 22:39
Hej

Jag brukar träna axlar+bröst samtidigt var tredje dag, jag brukar alltid börja med hantelpress och sedan militärpress. På hantelpress så har jag ökat väldigt mycket de senaste 6 månaderna men på militärpress är jag kvar på nästan samma nivå.
Det konstiga är dock att mina axlar har blivit mycket större fast inte starkare:confused:

Bör jag fortsätta som jag gör nu/ börja med militärpress först och sedan hantelpress/ eller bör dela upp axlar och bröst på 2 olika dagar?

OM MIG
20 årig kille
Gymmat i 16 månader
Har gått upp ca 1 kilo varje månad (var benrangel då jag började)
Min prioritet med gymmet är att bygga muskler

Tack i förhand:)

ShippEn
2014-03-12, 22:53
Om jag har förstått rätt så kör du blandat med axel och bröstövningar under passet och delar inte upp det, så att du först kör klart bröstövningarna och sedan går på axelövningarna.

Om du gör det så rekommenderar jag starkt att du kör 1 muskelgrupp i taget under passet.

Testa annars på andra axelövningar, jag själv föredrar inte militärpress då jag har svårt att trycka ut det sista på just den övningen. Variera och hitta dem övningarna du känner att du får bäst kontakt med muskeln och samtidigt den övningen där du verkligen kan pusha dig själv till max.

monsa123
2014-03-12, 22:55
Jag kör Push, pull, legs och 2 pass av varje i veckan. Mina 2 presspass ser ut såhär ungefär och fungerar perfekt.


Tisdag press bröstfokus

Bänkpress
Lutande Bänkpress
Dips
Sidolyft
Smalbänk
Pushdowns

Fredag press axelfokus:

Militärpress
Bänkpress
Flyes
Sidolyft
Pushdowns
Skullcruchers

Ajemän
2014-03-12, 22:58
Första pass prio bröst, nästa prio axel tycker jag är ett skönt upplägg.

Ex

pass 1

Bröstpressar 5 set
Axel isolation 5 set

pass 2

Axelpressar 5 set
Bröst isolation 5 set

100
2014-03-12, 23:14
Är det stora välformade axlar du vill ha, så ska du prioritera sidolyft. Främre delta får ändå så mycket stryk av bänkpress, liggande hantelpress, dips, smalbänk, osv.

Zeritho
2014-03-12, 23:21
Är det stora välformade axlar du vill ha, så ska du prioritera sidolyft. Främre delta får ändå så mycket stryk av bänkpress, liggande hantelpress, dips, smalbänk, osv.

Det är precis vad jag vill ha!

Några tipps på fler olika övningar som sidolyft än att bara stå rätt upp och göra med hantlar? :) Och bör jag börja med denna övning? Om jag vill prioritera den?

100
2014-03-12, 23:42
Det är precis vad jag vill ha!

Några tipps på fler olika övningar som sidolyft än att bara stå rätt upp och göra med hantlar? :) Och bör jag börja med denna övning? Om jag vill prioritera den?

Personligen kör jag just nu, endast 3 tunga (1-3 reps) set militärpress per axelpass, och 10 set sidolyft per axelpass, samt 5 set omvända hantelfyes för bakre delta. Dvs 6 set främre delta, och 20 set mellersta delta, samt 10 set bakre delta i veckan.

Kör sidolyft i maskin, med hantlar o kablar. Drag till hakan tar på mellersta delta också, dock är det inte så skonsamt mot axlarna att köra den övningen.
Kör massa sidolyft, många (inklusive mig) upplever bättre resultat av högreps för mellersta delta, så ligg på omkring 12-20 reps per set.