handdator

Visa fullständig version : Tillaga potatis i mikro


Frantic
2014-03-12, 19:02
Är det någon här inne som brukar koka potatis i mikron? En vän berättade om det och hur smidigt och snabbt det går men han hade någon speciell bunke med lock för det. Jag antar att det inte behövs och är nyfiken på hur det går tillväga. En snabb googling gav massa spridda resultat så jag frågar helt enkelt här.

andeem
2014-03-12, 20:07
Jag brukar koka rotfrukter, broccoli och annat i djup tallrik med en annan djup tallrik som lock. Någon matsked vatten, kanske en halv dl, för ångan.

R Scarpa27
2014-03-12, 20:23
det mesta blir äckligare tillagat i micro thats it.
men med en micro kan du i princip göra allt. ja...

dock förstörs ju vissa ämnen vid viss tillagning av vissa råvaror i mikro, ångar iväg mot mars :)

andeem
2014-03-12, 20:59
Broccoli, haricot vertes, sockerärter etc blir perfekt i mikron. Generellt är det dessutom det tillagningssätt som bevarar näringen bäst.

R Scarpa27
2014-03-12, 21:13
naw men aiaf slv:s info har du här för mer säkrare källa
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/I-koket/Forlorar-mat-lagad-i-mikrovagsugn-naringsamnen/

& beskrivning..

skär potatisen eventuellt i mindre bitar om de är stora.
Lägg dem i en form och tillsätt så mycket vatten att det når ca 1cm över formens botten.
Täck formen och ställ in den i micron. Koka på högsta effekt i 7-10 min.
Salta potatisen och låt den stå övertäckt några minuter före servering.

& sen finns det ju idagens läge olika mikro men hlvts massa funktioner =) microugnar, ånga, m.m m.m

Barbastark
2014-03-12, 21:18
Du behöver inget vatten. Bara lägga råa potatisar i valfri mikro-tåligt kärl n go!

Gober
2014-03-12, 22:19
Skulle aldrig tillaga potatis i micron, denna fantastiska knöl förtjänar bättre än så :(

Däremot går det faktiskt ganska bra att "ångkoka" broccoli, morötter med mera. En vanlig matlåda, kryddor, lite vatten och in på full effekt några minuter. Blir faktiskt bra.

Frantic
2014-03-12, 22:34
Skulle aldrig tillaga potatis i micron, denna fantastiska knöl förtjänar bättre än så :(


Har du provat? Min vän sa att det blev precis som vanligt.

Frantic
2014-03-12, 22:36
Du behöver inget vatten. Bara lägga råa potatisar i valfri mikro-tåligt kärl n go!

Ska börja med att testa det där. Det lät precis lagom krävande :D

mela
2014-03-12, 22:42
Jag levde i princip på bakad potatis ifrån micro när jag pluggade 2006, funkar jättebra att baka potatis så iaf.

Gober
2014-03-12, 22:42
Har du provat? Min vän sa att det blev precis som vanligt.

Nej, men med tanke på att det faktiskt krävs lite kärlek för att koka en perfekt potatis så tror jag inte det är något för mig. Potatis ska kokas i lagom temperatur, i lagom saltat vatten, med lagom koktid beroende på potatis sort. Men det är ju bara att du testar, gillar du resultatet så sparar du ju någon minut ;-)

Ica har faktiskt delikatesspotatis som ska gå att tillaga direkt i påsen i micro.

Gober
2014-03-12, 22:43
Jag levde i princip på bakad potatis ifrån micro när jag pluggade 2006, funkar jättebra att baka potatis så iaf.

Om man gillar sumpiga potatisar utan krispigt skal.

mela
2014-03-12, 22:45
Om man gillar sumpiga potatisar utan krispigt skal.

Skalet äter du ju ändå inte så det är ju verkligen skitsamma.

Gober
2014-03-12, 22:51
Skalet äter du ju ändå inte så det är ju verkligen skitsamma.

Klart man äter skalet?!!!! Skalet är ju jättegott, om man gör det i ugnen alltså. Pensla det med örtsmör så blir det ljuvligt. Dessutom nyttigt.

Äter du inte skal på klyftpotatis?

Trapz
2014-03-12, 23:22
Har aldrig testat med vanlig potatis men bakpotatis blir grymt bra om man kör den i micron.
Ta en kniv och hugg några stick i båda sidorna innan, sen slänger du in den typ 5 min och sen vänder på den och kör 5 minuter till så är den klar att äta.

mela
2014-03-13, 00:38
Klart man äter skalet?!!!! Skalet är ju jättegott, om man gör det i ugnen alltså. Pensla det med örtsmör så blir det ljuvligt. Dessutom nyttigt.

Äter du inte skal på klyftpotatis?

På nypotatis äter jag skal men annars föredrar jag mat utan smuts i.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Gober
2014-03-13, 06:30
På nypotatis äter jag skal men annars föredrar jag mat utan smuts i.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Smuts? Ok..Finns något som heter rotsaksborste och vatten. Men smaken är som baken. Fortsätt ni ungdomar med era micromåltider :D

mela
2014-03-13, 09:01
Jag mikrar inte potatis nu :D Det var på den tiden jag spenderade typ 14h/dygn i skolan :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Gober
2014-03-13, 10:06
Jag mikrar inte potatis nu :D Det var på den tiden jag spenderade typ 14h/dygn i skolan :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Själv levde jag på microlasagne, nudlar, kakor, billigaste ärtsoppan på tub och öl när jag pluggade, så vem är jag att döma :D

Pretorian
2014-03-13, 12:53
Sötpotatis (yam) brukar jag köra i micron. Stick massa hål i den med gaffel och sen är det bara att köra.

Vanlig potatis förtjänar kokande vatten.

fluff
2014-03-13, 14:06
Själv levde jag på microlasagne, nudlar, kakor, billigaste ärtsoppan på tub och öl när jag pluggade, så vem är jag att döma :D

Förbannat underligt att man som fattig student alltid hade cash kvar till bärs i slutet på månaden. På den tiden var man kung på att prioritera. ;)

mela
2014-03-13, 19:02
Själv levde jag på microlasagne, nudlar, kakor, billigaste ärtsoppan på tub och öl när jag pluggade, så vem är jag att döma :D

Kakor!? Sån lyx?
Jag åt iofs massor av vinettaglass....
Fast mikrad potatis, en burk tonfisk, purjolök och lite smör var standardmiddag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Trapz
2014-03-13, 19:16
Haha ja när man varit riktigt lat och fattig så har jag köpt konserverad potatis på burk och en burk tonfisk och slängt i lite grönsaker, smakar skit men man blir ju mätt för stunden

Frantic
2014-03-14, 17:04
Gjorde ett försök idag och det gör jag inte om. Helvete vad tråkiga de blev.

Gober
2014-03-14, 17:37
Gjorde ett försök idag och det gör jag inte om. Helvete vad tråkiga de blev.

:cool:

Andersson1801
2014-03-15, 14:20
Jag har testat och visst det funkar bra om man inte har möjlighet att koka dem på vanligt sätt, men upplever att de smakar lite "dagen efter". Att de blir lite som när man värmer dem i matlådan dagen efter, något mer sumpiga.