handdator

Visa fullständig version : Nu gjorde jag det igen, fuskmål på två hamburgare...


bonuspater
2014-03-12, 18:43
Såhär tänker jag när jag äter skitmat: "Även om jag vid dagens slut ligger på ett kaloriunderskott så har jag ätit sådan skitmat som kommer sätta sig som fett på ställen på kroppen man inte önskar det ska sätta sig på."

Ligger det någon sanning i det?

Totalt intag idag:
Frukostsmoothie 250 g kvarg, 1 dl havregryn, 1 skopa vassle, 1 dl mjölk
509 kcal, 11 g fett, 47 g kol, 64 g prot
Lunch på 200 g lax, 200 g broccoli och 1 skopa vassle
510 kcal, 45 g fett, 12 g kol, 61 g prot

Och nu mördarmiddag: 350 g nötfärs (12 % fett) med massa kryddor, 2 st frallor som bröd, 50 g cheddarost (30 % fett), ketschup och dressing...
1 000+ kcal?

*spy*

King Grub
2014-03-12, 18:45
Nej det stämmer inte. Och nötfärs, bröd och ost är bra mat, inte dålig.

Jontalinen
2014-03-12, 18:47
Blir ju ändå bara straxt över 2000 kalorier. Kroppen lagrar knappast fett på underskott.

bonuspater
2014-03-12, 18:50
Fan vad jag är dum i huvudet ibland.

R Scarpa27
2014-03-12, 19:13
inte vidare mkt mat och vad är det för fel på burgare? äter det flertal ggr i veckan...

bröd, kött, ost & dressing ganska bbra kombo (kolhydrater, protein, fett osv.)

det här verkar ju mest som ännu en person med problem och psyke tråd.

vill du få det bekräftat att du inte ska må dåligt över at äta...så visst..
sluta noja mat är bra för kroppen och du ligger ju på underskott och skulle kunna äta mer.

R Scarpa27
2014-03-12, 19:16
Fan vad jag är dum i huvudet ibland.

sluta upp med hjärnspöken och tänk skitmat?
skitmat är sådant som finns 0 näring i, m.m.
& mkt handlar ju om helheten av kosten generellt.

Jeml
2014-03-12, 19:34
helvete.

vet inte om jag skulle ätit något imorgon. hamburgare omvandlas direkt till 5kg fett/hamburgare.

blir nog ingen mat för dig resten av veckan. kanske någon proteinshake....

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-03-12, 19:37
alltså både hamburgare och pizza är ganska bra mat, om man inte dränker skiten i feta såser.

vesuvoi=bröd, skinka, tomatsås, ost. kanon!

hamburgare=bröd, kött, (ost), (ketcup), dressing) bbq sås, grönsaker. kanon!


:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2014-03-12, 19:40
alltså både hamburgare och pizza är ganska bra mat, om man inte dränker skiten i feta såser.

vesuvoi=bröd, skinka, tomatsås, ost. kanon!

hamburgare=bröd, kött, (ost), (ketcup), dressing) bbq sås, grönsaker. kanon!


:thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

precis!
bara att media speglar upp det som skräpmat (pga vissa restauranger som gör allt med skitråvaror)

Jontalinen
2014-03-12, 20:02
precis!
bara att media speglar upp det som skräpmat (pga vissa restauranger som gör allt med skitråvaror)

De personer som tar kostråd från media är väl oftast människor som försöker gå ner i vikt, eftersom pizza och hamburgare (spec med pommes frites) är ganska energitätt blir väl dessa rätter en måltavla.

För en kontorsarbetande kvinna i femtioårsåldern som inte tränar är det knappast motiverat att trycka en pizza sett till kalorimängden.

R Scarpa27
2014-03-12, 20:20
De personer som tar kostråd från media är väl oftast människor som försöker gå ner i vikt, eftersom pizza och hamburgare (spec med pommes frites) är ganska energitätt blir väl dessa rätter en måltavla.

För en kontorsarbetande kvinna i femtioårsåldern som inte tränar är det knappast motiverat att trycka en pizza sett till kalorimängden.

beroende på hur hon äter över en hel dag =).
en hemmagjord pizza är som vilken mat som helst annars.

pommes är det inga fel på (hemmagjort) inte ens köpe pommes är skräp... bra oljor, potatis & inte alls mkt fett och hyffsat låga kalorier per 100g. (garants, felix m.m)

men att äta pizza varje dag blir nog inte nyttigt, man ska variera kosten då blir det enklast att få i sig allt kroppen behöver.

allt är ju som sagt utifrån situationen.
sen finns det ju småkillarna som säger jag äter massvis pizza hamburgare godis men går endå inte upp i vikt....

sanningen är de skippar frukost, lunch och sen trycker en pizza och käkar godis på kvällen men hamnar på underskott och trötthet.

bonuspater
2014-03-12, 20:23
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

Jeml
2014-03-12, 20:25
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

drack du upp det?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

lillmesen
2014-03-12, 20:30
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

det är väl bra att fettet hamnade i stekpannan och inte i lilla magen din? :devil:

jonkii
2014-03-12, 20:34
Jaja nu får vi lugna oss lite kanske, säga att Pizza och pommes är bra mat, då får man vara försiktig. Hemmagjord är en sak beroende på vad man använder för ingredienser/olja.

Förstås är det skillnad på pizza och pizza... Makros på pizza kan ju vara helt okej kanske, det är ju upp till vad man själv vill ha. Visst kan man få hela kostcirkeln på en pizza men kvalitén är varierande. Mjöl, fett, halvfabrikat av dålig kvalité. Omkring 6g salt och oftast är dom ju flottiga (gott!).

Nog tror jag det är gott om transfett i pommes, och salt förstås *drool* . Lite protein och ganska mkt fett!

R Scarpa27
2014-03-12, 20:35
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

fett är bra kroppen det med. :)
jag brukar ta allt fettet och göra groggar på, bjöd jeml på en sist han blev fettigt packad.

pater sök hjälp =) allt fettet satt ju inte i burgarn det låg ju kvar i pannan? omg...

Jeml
2014-03-12, 20:41
jag brukar ta allt fettet och göra groggar på, bjöd jeml på en sist han blev fettigt packad.


hahah :D :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Armed Dingo
2014-03-12, 22:19
Fan vad jag är dum i huvudet ibland.
:D Jag känner detsamma ibland.

Latissimus Dorsi
2014-03-12, 22:21
Lägg ner. Som att tro att man går ner 10kg av att äta en sallad. Du tänker förresten helt jävla fel, läs på lite. För din egen skull (: .

Jontalinen
2014-03-12, 22:27
beroende på hur hon äter över en hel dag =).
en hemmagjord pizza är som vilken mat som helst annars.

pommes är det inga fel på (hemmagjort) inte ens köpe pommes är skräp... bra oljor, potatis & inte alls mkt fett och hyffsat låga kalorier per 100g. (garants, felix m.m)

men att äta pizza varje dag blir nog inte nyttigt, man ska variera kosten då blir det enklast att få i sig allt kroppen behöver.

allt är ju som sagt utifrån situationen.
sen finns det ju småkillarna som säger jag äter massvis pizza hamburgare godis men går endå inte upp i vikt....

sanningen är de skippar frukost, lunch och sen trycker en pizza och käkar godis på kvällen men hamnar på underskott och trötthet.

Ja precis, tror de flesta på det här forumet vet hur det ligger till. Men pratar man "undvika pizza" i någon dagstidning är det knappast någon hembakad lågkalorivariant som åsyftas.

Alla maträtter i världen kan justeras efter behov i det egna köket.

Gober
2014-03-12, 22:59
Hamburgare är ju en väldigt bra måltid. Bra kött, bra bröd och lite ost osv=tummen upp!

F Ultra
2014-03-13, 00:48
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

Troligen är majoriteten av det som du tror är fett bara rent vatten, räcker med några få droppar olja/fett i vatten för att det ska se ut som 100% fett.

Tittar vi på SLV:s databas där de har med näringsvärde för både rå och stekt hamburgare (dock från halvfabrikat och inte av 100% rent nötfärs) så har den råa 17,3% fett medan den stekta har 22,5%

Tänker vi oss vi att proteinet inte tappas vid stekning men att det i rå är 14,7% och i stekt 16,1%, så borde det betyda att viktminskningen till största delen består av vatten då fetthalten i stekt har ökat mer procentuellt än vad proteinet har gjort.

Det stora "problemet" med hamburgare och pizza är snarare att det innehåller så mycket salt som i sin tur binder vatten vilket får folk att tro att de gått upp flera kg pga hamburgaren/pizzan när det bara är vikt som de sedan kommer att pissa av sig någon dag senare. Det är ju också lågt i fiberinnehåll så det har större chans att stanna kvar i mag-tarmkanalen (och under deff så är man ju oftast också halft förstoppad) vilket också gör att man kan få en skev bild över sin viktförändring.

Langster
2014-03-13, 08:39
Jag har deffat väldigt framgångsrikt med 4-5 hamburgare på träningsdagar (3 ggr per vecka)... Mättar bra och är gott, relativt lättlagat, inget negativt alls.

austria
2014-03-13, 09:31
Såhär tänker jag när jag äter skitmat: "Även om jag vid dagens slut ligger på ett kaloriunderskott så har jag ätit sådan skitmat som kommer sätta sig som fett på ställen på kroppen man inte önskar det ska sätta sig på."

Ligger det någon sanning i det?

Totalt intag idag:
Frukostsmoothie 250 g kvarg, 1 dl havregryn, 1 skopa vassle, 1 dl mjölk
509 kcal, 11 g fett, 47 g kol, 64 g prot
Lunch på 200 g lax, 200 g broccoli och 1 skopa vassle
510 kcal, 45 g fett, 12 g kol, 61 g prot

Och nu mördarmiddag: 350 g nötfärs (12 % fett) med massa kryddor, 2 st frallor som bröd, 50 g cheddarost (30 % fett), ketschup och dressing...
1 000+ kcal?

*spy*

Frågan tycker jag mer är varför du stoppade i dig den middagen, om du nu tror att den är så farlig för dig?
Kan det vara för att du äter för lite i målen innan som gör att du tappar lite kontrollen på kvällen?

FLCL
2014-03-13, 09:39
pommes är det inga fel på (hemmagjort) inte ens köpe pommes är skräp... bra oljor, potatis & inte alls mkt fett och hyffsat låga kalorier per 100g. (garants, felix m.m)

Köpte pommes för någon vecka sedan och kollade innehållet. 5g fett per 100g, jag hade tidigare tagit för givet att det var mycket mer. Utöver det var det likt innehållet för "vanlig" potatis. Perfekt att lägga in i ugnen och "grilla", smakar riktigt bra och enkelt att göra också. Framöver kommer jag helt klart alltid ha en påse i frysen!

Johan_P
2014-03-13, 10:16
Och nu mördarmiddag: 350 g nötfärs (12 % fett) med massa kryddor, 2 st frallor som bröd, 50 g cheddarost (30 % fett), ketschup och dressing...
1 000+ kcal?

*spy*

Låter som en vanlig middag för mig på viktbalans :D

Lance Uppercut
2014-03-13, 11:51
Det bara rann fett i stekpannan när jag stekte köttet och smälte osten *spy*

Finns det fett i kött och ost? Tamefan. Stek bröden lite lätt i fettet sen så det suger åt sig skiten så blir det extra gott :eating:*flex*

R Scarpa27
2014-03-13, 19:25
Köpte pommes för någon vecka sedan och kollade innehållet. 5g fett per 100g, jag hade tidigare tagit för givet att det var mycket mer. Utöver det var det likt innehållet för "vanlig" potatis. Perfekt att lägga in i ugnen och "grilla", smakar riktigt bra och enkelt att göra också. Framöver kommer jag helt klart alltid ha en påse i frysen!

congratz =)...jo pommes har man alltid minst 1kg hemma.
då burgare med bröd och pommes äts allt för ofta :)

det var för jaekla längesedan oljorna var skit i pommes.
(finns väl säkert pissiga sorter som har det fortfarande)

Bubblan84
2014-03-13, 19:28
Åt två såna där handbörjare idag utan dåligt samvete. Deff.

exor
2014-03-14, 09:19
Mina burgare är dock inte så energisnåla, skulle tippa på 800-1.000 kcal styck. Men fan vad gott det är att trycka 4 st en fredagskväll med 1 påse pommer och en burk bea...

Bubblan84
2014-03-14, 09:40
Mina burgare är dock inte så energisnåla, skulle tippa på 800-1.000 kcal styck. Men fan vad gott det är att trycka 4 st en fredagskväll med 1 påse pommer och en burk bea...

Hur kan de bli så kaloritäta? Är det 400-grammare? :D

Jeml
2014-03-14, 10:53
Mina burgare är dock inte så energisnåla, skulle tippa på 800-1.000 kcal styck. Men fan vad gott det är att trycka 4 st en fredagskväll med 1 påse pommer och en burk bea...

låter inte så hälsosamt för dom flesta :p

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

exor
2014-03-14, 12:38
Hur kan de bli så kaloritäta? Är det 400-grammare? :D

300g tillagad vikt (70% högrev/ryggbiff, 30% fläskfärs, havregryn, bbq sås, ägg, mjölk, grädde, persilja, ströbröd & kryddor), 6 skivor cheddarost, 4 skivor bacon, 70g surdegsbröd, 40g dressing (på majonäs), 50g rostad lök, 30g karameliserad lök, 20g bbq sås, 10g senap, rödlök, gullök, tomad & sallad.

Trapz
2014-03-14, 13:20
300g tillagad vikt (70% högrev/ryggbiff, 30% fläskfärs, havregryn, bbq sås, ägg, mjölk, grädde, persilja, ströbröd & kryddor), 6 skivor cheddarost, 4 skivor bacon, 70g surdegsbröd, 40g dressing (på majonäs), 50g rostad lök, 30g karameliserad lök, 20g bbq sås, 10g senap, rödlök, gullök, tomad & sallad.

Haha verkligen overkill, men gott lär det ju vara :d

sigill
2014-03-14, 13:49
Själv sitter jag hemma deppad och är sjuk och trycker bröd och müsli :smash:
Är nog redo för träning på söndag som tur är.

R Scarpa27
2014-03-14, 19:07
Själv sitter jag hemma deppad och är sjuk och trycker bröd och müsli :smash:
Är nog redo för träning på söndag som tur är.

var sjuk i ca 7 dagar... 2 första dygnen levde jag på bröd, sen soppor, bröd & pålägg och now im back :D rejäla underskott under några dagar, feber, halsont, osv. jo glass och choklad levde jag på också :d
nu jaevlar smakar maten igen. burgare m brld och pommes som hägrar flitigt nu :D