handdator

Visa fullständig version : Avanza Zero


Latissimus Dorsi
2014-03-12, 18:25
Är det något att ha? Någon som har det, eller någon med erfarenhet? Kommer sätta in typ 10k från början och sen föra över 1000-2000 i månaden. Är det ens värt det?

EnJoker
2014-03-12, 18:27
Fråga hellre i börstråden.

Men ja, det är något att ha anser jag. Lägger själv en slant där varje månad.

dared
2014-03-12, 18:34
Klart det är värt att spara pengar. Avanza zero är bra och gratis. Följer index av största företagen på OMX. Finns fonder med högre avkastning, men de flesta slår ej index och majoriteten har avgifter. Du bör ha några års placeringshorizont, speciellt nu när börsen är högt Värderad. Månadsspar är en bra idé så du minskar risken att köpa in med dålig timing. Har själv AZ i portföljen och kommer nog alltid ha något liknande. Lycka till

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

bear.flowertwig
2014-03-12, 19:36
+1 på ovanstående. Inga avgifter is the way to go.

Dreas
2014-03-12, 20:02
Köper för tillfället in mig i Avanza zero för 500 i månaden. Har ökat med 10% sen jag började.

Tjejen har också AZ och det har ökat bättre än dom flesta av hennes placeringar.

stevebc
2014-03-12, 20:18
Bättre än bank. Och nästan alla andra fonder som finns.

Arf Pingvin
2014-03-12, 20:20
Storbankernas fonder som har en avgift på någon procent är ofta dolda indexfonder. De sägs att de är aktivt förvaltade men de följer i regel index precis som Avanza Zero. Varför ge dem pengar för något datorn sköter automatiskt.

På lång tidshorisont blir avgiften på någon procent tiotusentals kronor.

AZ finns att välja i PPM.

speedy83
2014-03-12, 21:03
Är ett bra val över lag. Värt att notera är väl att sist jag kollade på den för några veckor sedan stod den på topnotering all time om jag inte minns fel, så kansek inte lika grymt köpläge nu som för ett år sedan då den haft en uppgång på ca: 27% det gångna året.

Latissimus Dorsi
2015-02-03, 00:12
Bump?

Andy.da.wohoo
2015-02-03, 00:25
Fick du inte svar på din fråga? Tyckte det verkade övertygande.

Latissimus Dorsi
2015-02-03, 00:39
Fick du inte svar på din fråga? Tyckte det verkade övertygande.

Tänkte mer om något förändrats :D

Fenyl
2015-02-03, 00:53
Hur fungerar Avanza zero och fonder? Jag har ingen koll, men har varit nyfiken ett bra tag. Vad är ett bra tillvägagångssätt att lära sig om hur det funkar? Vad bör man tänka på vid långtidssparande genom fonder?

ceejay
2015-02-03, 01:20
Didner gerge jao.

ceejay
2015-02-03, 01:21
Hur fungerar Avanza zero och fonder? Jag har ingen koll, men har varit nyfiken ett bra tag. Vad är ett bra tillvägagångssätt att lära sig om hur det funkar? Vad bör man tänka på vid långtidssparande genom fonder?

Att värdet kan halveras. Men på en sikt över 5-10 år så spelar det ingen roll. Det är svårt att förutse nedgångar.

d1anny2
2015-02-03, 07:10
Egentligen bättre att du läser en sammansatt artikel på kompetent sida såsom rikatillsammans.se istället för att grunda din uppfattning och inställning på forumposter.
Men ja avanza zero är bra. Inget har ändrats sedan senast någon frågade 😊

Arf Pingvin
2015-02-03, 09:35
Tänkte mer om något förändrats :D

En indexfond följer fortfarande index. Billigare än gratis hittar du inte. Det är svårt över tid att slå index. Månadssparar du så sprider du insättningarna över tid, ibland är börsen högt värderad, ibland lägre, så i snitt blir det ganska bra. Att försöka tajma börsen är svårt.

Inget har förändrats.

Macroman
2015-02-03, 09:57
Är det något att ha? Någon som har det, eller någon med erfarenhet? Kommer sätta in typ 10k från början och sen föra över 1000-2000 i månaden. Är det ens värt det?

Det är den bästa sparformen skulle jag säga. Gratis fond som följer aktieindex. 90 % av fonderna som tar betalt slår inte index dvs Avanza zero. Jag har det mesta av mitt sparande i denna fond. Nordnet har också en likadan gratisfond numera.

xodd
2015-02-03, 11:05
Egentligen bättre att du läser en sammansatt artikel på kompetent sida såsom rikatillsammans.se istället för att grunda din uppfattning och inställning på forumposter.
Men ja avanza zero är bra. Inget har ändrats sedan senast någon frågade 😊

Rikatillsammans, är det inte han som skriver om sin #pengamaskin samt bedriver någon form av ponziescheme genom att försöka få folk att investera i träd i något afrikanskt land? :smash:

jenni
2015-02-03, 19:45
Det är väl ett relativt passivt sparande?

d1anny2
2015-02-03, 20:44
Rikatillsammans, är det inte han som skriver om sin #pengamaskin samt bedriver någon form av ponziescheme genom att försöka få folk att investera i träd i något afrikanskt land? :smash:
Javisst är det han. Men att han väljer att se löjlig ut med safarihatt på foto motsäger inte det faktum att han är bra påläst. Många människor är inte det utan förlitar sig på att andra vet bättre, eller "orkar" inte bry sig. Våga läs en text, skippa inte till nästa bild.

Som sagt är där ett par sakliga presentationer av fonder samt sparalternativ.

PS. "pengamaskin" är ett fånigt begrepp, utan tvekan. DS.

d1anny2
2015-02-03, 20:49
Det är väl ett relativt passivt sparande?
Kan rentav vara jättepassivt. Om man sitter still å dessutom inte behöver pengarna. Växer i runda slängar 10-15% per år. Närmar mig mitt första år som fondsparare å är nöjd med utvecklingen. Trots mina känslor å kunskapsbrist.

jenni
2015-02-03, 21:29
Kan rentav vara jättepassivt. Om man sitter still å dessutom inte behöver pengarna. Växer i runda slängar 10-15% per år. Närmar mig mitt första år som fondsparare å är nöjd med utvecklingen. Trots mina känslor å kunskapsbrist.

Ser du alltid till att sälja de som ger dåligt resultat i månadsslutet ?

C.E.J.
2015-02-04, 14:16
Kan rentav vara jättepassivt. Om man sitter still å dessutom inte behöver pengarna. Växer i runda slängar 10-15% per år. Närmar mig mitt första år som fondsparare å är nöjd med utvecklingen. Trots mina känslor å kunskapsbrist.

Typ 9% senaste 20 åren.


Ser du alltid till att sälja de som ger dåligt resultat i månadsslutet ?

"De"? Det är ju bara en fond som diskuteras här. Och vadå månadsvis?? *gah!*

Raschmus
2015-02-04, 14:48
Vad ni än gör så följ inte mitt råd att avvakta med att köpa tills det blir billigare. Har missat/förlorat ca 30% uppgång för att invänta köp vid en rejäl sättning.


Själv inväntar jag fortfarande nedgång och lär få vänta ett bra tag till.

d1anny2
2015-02-04, 20:05
Ser du alltid till att sälja de som ger dåligt resultat i månadsslutet ?
Nej. Insett att kurvan ålar sig uppför. Men i samband med att börsen förra året sjönk som en tegelsten sålde jag av en del. Var ännu färskare i sparandet då, och valde att försöka undvika djupaste dalen. Gick hyfsat, men skulle inte göra det igen. Bökigt med timing.

Har man väldigt lite erfarenhet av något gör man ibland bäst i att pröva sig fram. Räcker inte alltid med goda råd. Är avanza zero å några till som innehåller merparten kronor. Har sedan flera fonder med mindre summor som jag kollar stigningen på över tid. Går det reko hamnar där fler kronor.

Macroman
2015-02-05, 10:17
Det är väl ett relativt passivt sparande?

Kan rentav vara jättepassivt. Om man sitter still å dessutom inte behöver pengarna. Växer i runda slängar 10-15% per år. Närmar mig mitt första år som fondsparare å är nöjd med utvecklingen. Trots mina känslor å kunskapsbrist.

Svenska börsen har i snitt gått upp 7-8 %/år sedan den startades dvs mer än 100 år sen typ. Glöm inte att börsen kan gå ner också. Mellan 2000-2002 så gick börsen ner ungefär 60 % vilket som ni förstår innebär att den måste gå upp mer än 100 % för att nå toppnivån igen. Börsen har gått extremt bra de senaste tre åren och har gått upp ungefär 75 %. Årets uppgång oräknad.

Att försöka tajma sina köp och försäljningar kan man nog glömma. När inte ens proffs med miljonlöner klarar det så är det inte sannolikt att amatörer gör det heller.

Köp och behåll under lång tid är mitt råd.

Simel
2015-02-05, 13:34
Placerade en "beställning till marknaden" i går på avanza om 25 000 till AZ. Vet inte varför jag backade ur dock. Men funderar på att göra det igen, och sedan lägga in några tusen varje månad. Var lite orolig för att man hört att börsen svänger mycket nu för tiden

Fredszky
2015-02-05, 13:47
Placerade en "beställning till marknaden" i går på avanza om 25 000 till AZ. Vet inte varför jag backade ur dock. Men funderar på att göra det igen, och sedan lägga in några tusen varje månad. Var lite orolig för att man hört att börsen svänger mycket nu för tiden

https://img0.etsystatic.com/037/0/6238195/il_570xN.595378064_sofz.jpg

Snobbe
2015-02-05, 14:52
Jag började ett avanza zero sparande precis, börjar med en 500 hundring i månaden. Men det ger ju inget i slutändan riktigt. Finns det bra ställen att läsa på o lära sig om detta mer? Jag fattar att lite erfarenhet måste man skaffa själv men så man inte kastar bort alla pengar.

Macroman
2015-02-05, 15:05
Jag började ett avanza zero sparande precis, börjar med en 500 hundring i månaden. Men det ger ju inget i slutändan riktigt. Finns det bra ställen att läsa på o lära sig om detta mer? Jag fattar att lite erfarenhet måste man skaffa själv men så man inte kastar bort alla pengar.

Plöj den här boken så fångar du det mesta.

http://www.bokus.com/bok/9789172322493/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-reviderad-och-uppdaterad-2011/

leo1
2015-04-20, 18:32
Jahapp, jag närmar mig 40 år med stormsteg och ska börja spara pengar för första gången någonsin utan att det ska gå till resor. Den här gången vill jag köpa mig en bostadsrätt.

Planen är att jobba och spara i 2 år sedan antingen köpa en bostadsrätt eller bara sitta med pengarna för att det är så skönt och innebär frihet för mig.

Jag kommer kunna lägga undan 10 000:- i månaden under 20 månader och har tänkt öppna ett isk-konto och köpa Avanza Zero. Känner mig liiite osäker bara för den har gått upp 82% under 5 år men det får vara så.

Tror ni på min plan?

Exdiaq
2015-04-20, 18:43
Jahapp, jag närmar mig 40 år med stormsteg och ska börja spara pengar för första gången någonsin utan att det ska gå till resor. Den här gången vill jag köpa mig en bostadsrätt.

Planen är att jobba och spara i 2 år sedan antingen köpa en bostadsrätt eller bara sitta med pengarna för att det är så skönt och innebär frihet för mig.

Jag kommer kunna lägga undan 10 000:- i månaden under 20 månader och har tänkt öppna ett isk-konto och köpa Avanza Zero. Känner mig liiite osäker bara för den har gått upp 82% under 5 år men det får vara så.

Tror ni på min plan?

Spontant känns det väl lite osannolikt att du kan spara ihop till en bostadsrätt med de förutsättningarna. Insatsen däremot. Men vad vet jag...

xcv
2015-04-20, 18:45
Planen är att jobba och spara i 2 år sedan antingen köpa en bostadsrätt eller bara sitta med pengarna för att det är så skönt och innebär frihet för mig.

Jag kommer kunna lägga undan 10 000:- i månaden under 20 månader och har tänkt öppna ett isk-konto och köpa Avanza Zero. Känner mig liiite osäker bara för den har gått upp 82% under 5 år men det får vara så.


Många menar att börsen är högt värderad nu, och att det är ganska troligt att det kommer bli en nedgång "snart". Ingen kan ju veta säkert när börsen kommer gå ner, men historiskt sett så har det ju alltid gått upp och ner över tid (men totalt sett uppåt såklart).

Om du vet att du kommer behöva pengarna om 2 år tror jag det kan vara en dum idé. Det finns en risk att pengar som investeras idag bara är värda 60% av sitt ursprungliga värde om 2 år. Om du ser det i ett längre tidsperspektiv så kommer pengarna troligen växa i slutändan.

Sen ang. riskspridning så vet jag inte vad som brukar rekommenderas. Stockholmsbörsen har väl varit bra historiskt sett, men att ha alla sina pengar i en fond som följer det indexet kanske är farligt. Kanske bör du sprida ut lite i globalfonder eller så, det får någon med mer kunskap svara på

leo1
2015-04-20, 18:47
Spontant känns det väl lite osannolikt att du kan spara ihop till en bostadsrätt med de förutsättningarna. Insatsen däremot. Men vad vet jag...

Det är insatsen jag menar. Kanske borde säga också att jag inte är i behov av pengarna. Ingenting står och faller med dom ihopknegade pengarna.

Frantic
2015-04-20, 18:49
Fördelen med att månadsspara är ju att du köper billigt om börsen skulle börja gå ner.

leo1
2015-04-20, 18:50
Många menar att börsen är högt värderad nu, och att det är ganska troligt att det kommer bli en nedgång "snart". Ingen kan ju veta säkert när börsen kommer gå ner, men historiskt sett så har det ju alltid gått upp och ner över tid (men totalt sett uppåt såklart).

Om du vet att du kommer behöva pengarna om 2 år tror jag det kan vara en dum idé. Det finns en risk att pengar som investeras idag bara är värda 60% av sitt ursprungliga värde om 2 år. Om du ser det i ett längre tidsperspektiv så kommer pengarna troligen växa i slutändan.

Sen ang. riskspridning så vet jag inte vad som brukar rekommenderas. Stockholmsbörsen har väl varit bra historiskt sett, men att ha alla sina pengar i en fond som följer det indexet kanske är farligt. Kanske bör du sprida ut lite i globalfonder eller så, det får någon med mer kunskap svara på

Jag håller med om att 2 år känns som en kort tid för sånt här sparande.

leo1
2015-04-20, 18:52
Fördelen med att månadsspara är ju att du köper billigt om börsen skulle börja gå ner.

Japp, finns tabeller och kurvor för månadssparande. Kommer inte ihåg var jag sett det.

Sparven från Minsk
2015-04-20, 19:23
Fördelen med att månadsspara är ju att du köper billigt om börsen skulle börja gå ner.

Exakt, är bra att sprida sina inköp lite.

Till TS.

Jag hade nog inte lagt alla ägg i samma korg, dvs Avanza Zero. Finns andra bra fonder att investera i. Differentiering! :D

Agitator
2015-04-20, 19:53
Avanza zero är dessutom inte helt riskfritt.

Men men. Nog om det! Vågar man inget, vinner man inget!

Snobbe
2015-04-20, 20:21
Exakt, är bra att sprida sina inköp lite.

Till TS.

Jag hade nog inte lagt alla ägg i samma korg, dvs Avanza Zero. Finns andra bra fonder att investera i. Differentiering! :D

Några tips på var man ska kolla runt? Hur ser man om en fond e "bra"? Jag menar avanza har ju gått + sen det började men det säger mig ju inte om det kommer göra det nsäta 10 år.

bear.flowertwig
2015-04-20, 20:31
En bra fond har låg avgift ;)

pragmatist
2015-04-20, 21:09
Du kan skaffa någon global indexfond med låg avgift också, så sprider du risken lite. T.ex. Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks, SPP Aktiefond Global.

benya
2015-04-21, 09:37
Jag skulle spara pengarna på ett räntekonto och köpa fondandelar vid rätt börsläge, dvs efter nedgång. Med kanske kvartalsvis översikt och analys, givetvis beroende på börsläget och volatiliteten. Hur mkt följer du ekonomiska nyheter?
Men regelbunden insättning finns en risk att du timar köpen dåligt.

Macroman
2015-04-21, 11:22
Jag skulle spara pengarna på ett räntekonto och köpa fondandelar vid rätt börsläge, dvs efter nedgång. Med kanske kvartalsvis översikt och analys, givetvis beroende på börsläget och volatiliteten. Hur mkt följer du ekonomiska nyheter?
Men regelbunden insättning finns en risk att du timar köpen dåligt.

Låter perfekt! Köpa på botten och sälja på toppen. Du kommer bli miljardär på sikt... ;)

benya
2015-04-21, 13:27
Miljardär, hur gör du den estimeringen på 10-20K/år i sparande?

Var skrev jag något om att sälja?

Frantic
2015-04-21, 17:39
Jag skulle spara pengarna på ett räntekonto och köpa fondandelar vid rätt börsläge, dvs efter nedgång. Med kanske kvartalsvis översikt och analys, givetvis beroende på börsläget och volatiliteten. Hur mkt följer du ekonomiska nyheter?
Men regelbunden insättning finns en risk att du timar köpen dåligt.

Vi kan få vänta i flera år på en nedgång, det vet vi ju inte.
att regelbundet sätta in pengar, tex vid ett månadssparade, gör ju precis tvärtom mot vad du säger. Man minskar risken.

C.E.J.
2015-04-21, 17:49
Differentiering! :D

*diversifiering

Macroman
2015-04-22, 09:44
Miljardär, hur gör du den estimeringen på 10-20K/år i sparande?

Full belåning och 50-100 % avkastning per år så är du snart där. "Ränta på ränta effekten" du vet.

40 tkr år 1 blir 80 tkr år 2 som blir 160 tkr år 3 som blir 320 tkr år 4 som blir 640 tkr år 5 som blir 1280 tkr år 6 etc. Piece of cake...

Angel
2015-04-26, 22:30
Var hittar jag börstråden?

leo1
2015-04-26, 22:33
Var hittar jag börstråden?

Tror det finns ett par men...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89876