handdator

Visa fullständig version : Vad beror brännande smärtor på?


fitforfight
2014-03-12, 16:55
Någon som vet om det finns en speciell orsak till smärtor som "bränner" (som närmsta beskrivning), istället för "vanlig" smärta. Jag har någonstans i bakhuvudet att brännande smärtor beror på skadade nerver, någon som vet om det stämmer?

Jag får en hemsk brännande smärta i ena höften om jag anstränger mig, ju mer jag pressar ju värre blir det, känns även lite på andra höften, men inte alls lika kraftigt, ja ganska långt ifrån vid jämförelse. Själva höftrörelsen gör inte ont, men om jag går en stund så börjar det "brinna i/bakom/runt" höften. Börjar släppa så fort jag sätter mig, om jag i stående pos. avlastar benet så dämpas det lite men försvinner inte. Kan bränna liiite i sittande ställning ett tag om jag pressat hårt.
Kommer utreda detta mer hos läkare och hos sjukgymnast/naprapat. Har röntgat höften med DT och vanlig röntgen utan anmärkning på själva höften. Kan MR röntgen säga mer, vet att min läkare nämnde det men vi har inte kommit dit än.

Värktabletter som Pronaxen eller Tramadol hjälper inte ett dugg, tramadol kanske ytterst lite (men jag har låg dos än och vill verkligen inte gå högre, men man kanske blir tvungen om man ska klara av arbetet som kräver en hel del gående).

Men ja till frågan, kan jag ha problem med nerverna i området eller kan muskel/mjukdelsskador bränna?

Vunnis
2014-03-12, 17:17
För att ge ett kort svar på en lång post så - ja. Muskler kan ge upphov till brännande smärta. Men med det säger jag inte att det är det i ditt fall när jag inte vet vad du har gjort.

fitforfight
2014-03-13, 04:37
Ah ok så då behöver det inte bara vara nerver involverade. Och nej det förstår jag att du inte kan säga om så är fallet hos mig, inte ens läkarna/sjukgymnast kan det så jag tror ingen här heller kan;)