handdator

Visa fullständig version : Hjälp - Räknat kaloriförbrukning och underskott - något som inte stämmer


mattias157
2014-03-12, 10:27
Hej,

Kön:Man¨
Ålder:21
Längd:186cm
Vikt:84

Jag bestämde mig för en vecka sedan att börja deffa nu när sommaren närmar sig. Mitt mål är att bli av med fett runt magen där allt verkar ha lagt sig utan att förlora någon muskelmassa och om det är möjligt, öka i muskelmassa.

Jag gymmar 4 dagar i veckan (Mån-Torsdag) och tar en 30 minuters powerwalk varje dag. När jag räknat på detta så har jag fått fram till att jag har ett "kaloribehov" av ca 3000kcal per dag. Kan detta stämma?

När det kommer till dieten så har jag valt att nästan helt bortse ifrån kolhydrater och räknat hur mycket jag får i mig varje dag. Detta är vad jag fick fram det till på en vanlig dag:

06:00 - Kvarg 250g,lite valnötter & 1 ägg= 280kcal
09.30 - Kvarg 250g & en grov knäckemacka med ost på= 220kcal
12.30 - Kyckling 150g, isbergssallat 50g & ev. en liten mängd potatis= 240kcal
15.30 - Kvarg 250g & en avokado= 280kcal
19.00 - Kyckling 200g, någon typ av sallad, sås & mjölk= 280kcal
21.00 - Tonfisk 120g & tomat= 140kcal

Hela dagen:
Kcal:1440
Protein: 210g
Kolhydrater: 55g
Fett: 40g

Det jag under är ifall detta verkligen kan stämma? För jag äter mig ändå mätt och känner att det inte är någon jätteskillnad ifrån vad jag brukar äta (då jag lagt på mig fett). Om detta nu stämmer, är det vettigt att ligga på ett så stort underskott som -1500kcal? Eftersom jag är väldigt mån om att förlora så lite muskelmassa som möjligt. Behöver jag ett större intag av protein?

Jag har tidigare använt Whey 100 proteinpulver men fick finnar av det och la av med det. Under deffperioden har jag tänkt att ta kreatin för att få lite extra kraft samt lagra lite vatten i musklerna för utseendets skull;). Jag kan även tillägga att jag dricker kanske 10-12öl per helg vilket jag vet är en kaloribomb men jag tar hellre några extra promader än att bortse ifrån detta.


Tack på förhand!

2scoop
2014-03-12, 10:43
tycker du äter för lite och dricker för mycket öl

sigill
2014-03-12, 10:56
På tok för lite energi. Du kommer förlora massvis med muskler om du kör på det viset.

King Grub
2014-03-12, 11:02
Låter som ett bra upplägg om du vill förlora mycket kroppsfett snabbt och behålla muskler. Säkert jobbigt, kanske plågsamt för vissa, men effektivt.

mattias157
2014-03-12, 11:10
På tok för lite energi. Du kommer förlora massvis med muskler om du kör på det viset.

Okej, jag hade upskattat ifall du kunde utveckla lite om varför jag förlorar muskler pga för lite energi? Om jag har förstått det rätt så skall man ha ett intag på ca 2g/kg och på den delen i min kost får jag ju lite över 2g/kg.

mattias157
2014-03-12, 11:12
Låter som ett bra upplägg om du vill förlora mycket kroppsfett snabbt och behålla muskler. Säkert jobbigt, kanske plågsamt för vissa, men effektivt.

Tack för svaret. Men det konstiga är att jag tycker inte att jag äter så mycket mindre mot vad jag brukar göra vid detta upplägget, så för mig är detta inga konstigheter att följa denna diet. Är du säker på att jag inte kommer förlora massa muskelmassa på -1500kcal underskott?

King Grub
2014-03-12, 11:15
Mycket protein och styrketräning är effektiva medel mot muskelförlust.

Bryggan
2014-03-12, 13:27
Du borde pallra dig till gymmet på helgen också när du kör sån carb loading varje helg.

mattias157
2014-03-12, 13:37
Du borde pallra dig till gymmet på helgen också när du kör sån carb loading varje helg.

Har dock hört att gymma på bakfyllan är nästan sämre än att inte gymma alls. Är det inte bättre om jag tar några promenader istället?

King Grub
2014-03-12, 13:40
Har dock hört att gymma på bakfyllan är nästan sämre än att inte gymma alls.

Det är helt fel. Om du inte mår fruktansvärt dåligt förstås.

mattias157
2014-03-12, 13:48
Det är helt fel. Om du inte mår fruktansvärt dåligt förstås.

Okej, då blir det till att trycka in ett pass på helgen då. Tacksam för svaret

Doggeh
2014-03-12, 13:51
Hur länge har du tänkt deffa? Jag personligen hade ökat fettintaget med typ kokosolja/MCT för att främja ketos men annars ser det väl bra ut om det är en kort deff.

Ölen är väl förstås onödig men om du njuter av det ser jag inte vitsen att sluta.

mattias157
2014-03-12, 14:20
Hur länge har du tänkt deffa? Jag personligen hade ökat fettintaget med typ kokosolja/MCT för att främja ketos men annars ser det väl bra ut om det är en kort deff.

Ölen är väl förstås onödig men om du njuter av det ser jag inte vitsen att sluta.

Längden på deffen spelar ingen roll för mig, tanken är att jag skall försöka få hyfsad låg bf% och sen fortsätta gymma och försöka att undvika att lägga på mig så mcyket fett igen(vet att bulka ger snabbare resultat) men vill ha min kropp mer åt det atletiska hållet och inte muskelmonstret. Så du menar att jag kan ligga på ett dagligt kaloriintag på ungefär 1500kcal utan att tappa muskelmassa?

Bryggan
2014-03-12, 14:57
Längden på deffen spelar ingen roll för mig, tanken är att jag skall försöka få hyfsad låg bf% och sen fortsätta gymma och försöka att undvika att lägga på mig så mcyket fett igen(vet att bulka ger snabbare resultat) men vill ha min kropp mer åt det atletiska hållet och inte muskelmonstret. Så du menar att jag kan ligga på ett dagligt kaloriintag på ungefär 1500kcal utan att tappa muskelmassa?Kungen har redan svarat...

Mår du bra av din diet och känner att du kan köra på den dieten en längre tid så kör på.

mattias157
2014-03-12, 15:36
Kungen har redan svarat...

Mår du bra av din diet och känner att du kan köra på den dieten en längre tid så kör på.

Okej, tack för svaret.

Thornblom
2014-03-12, 19:53
På tok för lite energi. Du kommer förlora massvis med muskler om du kör på det viset.

Det är inte hur stort underskottet är som avgör hur mycket muskler som förloras (om vi inte snackar extremfall). Kan du prestera på gymmet och får i dig mycket proteiner så kan man gott och väl ligga på -1500kcal. Men, det är jobbigt.

IDG
2014-03-12, 20:23
Kom hit med exakt samma funderingar. Väger 83kg @173 cm och har i två veckor nu deffat. Äter mig mätt men hamnar ändå runt 1500 kcal och ibland 1300. Känns märkligt, när man väl väger sin mat och räknar kalorier så undrar man hur fan man vart så fet från första början.

sotala
2014-03-12, 21:08
Äter du samma mat varje dag?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk