handdator

Visa fullständig version : Sambandet mellan antalet pullups och muscleups. Finns det något?


Chipstutten
2014-03-12, 10:01
Hej

Pullups är ballt, muscleups är überballt. Tror ni att det finns något samband mellan antalet pullups man "bör" klara för att fixa en muscleup?

Eller är det så orättvist att det finns någon där ute som fixar max 5-7 oviktade pullups men ändå sätter en muscleup?

Herre min je, när jag läser min egen fråga blir jag pinsamt medveten om vilka onödiga frågeställningar jag har...

cheunce
2014-03-12, 10:15
Hej

Pullups är ballt, muscleups är überballt. Tror ni att det finns något samband mellan antalet pullups man "bör" klara för att fixa en muscleup?

Eller är det så orättvist att det finns någon där ute som fixar max 5-7 oviktade pullups men ändå sätter en muscleup?

Herre min je, när jag läser min egen fråga blir jag pinsamt medveten om vilka onödiga frågeställningar jag har...

Tror inte det finns någon samband mellan vanliga pullups och muscleups eftersom du måste dra dig mycket högre upp i muscleup. Däremot tror jag du måste klara ett par pullups där du drar dig upp så att bröstet klarar röra vid stången (eller ringarna) med false grip. Du måste även kunna göra ett par vädigt djupa dips med stång eller ringar.
När du kan det så är det svåra att lära sig övergången från "pullup" till "dippen".

Ajemän
2014-03-12, 11:45
Muscle ups är betydligt mer explosiv styrka. Det finns segdragna rackare som är mkt bra på chins, men som inte fixar MUps. Och så finns det explosiva personer som kan dra några MUps men inte mer än ett tiotal chins.

Något form av samband lär finnas, men ska du bli grym på Mups så är det tunga explosiva chins som gäller, och inte en massa högreps på kroppsvikt


Det är samma som som att vissa kan fixa 20 chins men inte ens en 5a med 25% av kroppsvikten i bältet, man blir bra på det man tränar :)

dluddeckens
2014-03-12, 11:48
Hur är svårighetsgraden, är det lättare eller svårare att göra det i ringar (jämfört med stång)?

Payter
2014-03-12, 12:06
Å andra sidan så är den vackraste formen av muscle ups en långsam en (se Andreas Aguilar (?) gymnast från Tyskland.Extremt långsam MU) och då är väl inte explosiv styrka å viktig?

Loke
2014-03-12, 12:23
Muscle ups är betydligt mer explosiv styrka. Det finns segdragna rackare som är mkt bra på chins, men som inte fixar MUps. Och så finns det explosiva personer som kan dra några MUps men inte mer än ett tiotal chins.

Något form av samband lär finnas, men ska du bli grym på Mups så är det tunga explosiva chins som gäller, och inte en massa högreps på kroppsvikt


Det är samma som som att vissa kan fixa 20 chins men inte ens en 5a med 25% av kroppsvikten i bältet, man blir bra på det man tränar :)

Nej, så är det ej. Jag är, om jag får säga det själv, en jäkel på viktade chins, men får ej till muscleups. Det är en teknikfråga, inte en explosivitetsfråga. Korrelationen mellan chins och muscleups är således mycket låg. Jag tror nästan rörlighet i axeln är viktigare, baserat på de jag sett som med lätthet gör muscleups.

Ajemän
2014-03-12, 12:26
Nej, så är det ej. Jag är, om jag får säga det själv, en jäkel på viktade chins, men får ej till muscleups. Det är en teknikfråga, inte en explosivitetsfråga. Korrelationen mellan chins och muscleups är således mycket låg. Jag tror nästan rörlighet i axeln är viktigare, baserat på de jag sett som med lätthet gör muscleups.

Jo tekniken är ju en del i det, men klart det handlar om explosiv styrka. Precis som i höjdhopp...

Ajemän
2014-03-12, 12:31
Hur är svårighetsgraden, är det lättare eller svårare att göra det i ringar (jämfört med stång)?

Mycket svårare i ringar

Richter
2014-03-12, 12:37
Jag kunde inte göra en MU när jag persade 23 chins efter en formtoppning.

Nu gör jag kanske 13-14 chins men är närmare att klara en MU pga lite övning.

Personligen är ett stort hinder att få till rätt teknik, även om kanske den rena muskelstyrkan skulle finnas.

Jag skulle gissa att explosiva chins är vägen att gå, men sen har ju jag ännu inte klarat det heller, förvisso. :)

svenbanan
2014-03-12, 13:03
Ifall man klarar att göra c:a 10 oviktade och strikta pullups och 10 oviktade djupa dips så lär det överlägset viktigaste vara att sätta tekniken i övergången. Det kvitar i princip hur många pullups och dips du klarar så länge du inte har den tekniken.

Men när man väl har lärt sig den tekniken och klarar av att göra några muscleups så finns det såklart ett samband mellan antalet pullups och dips och antalet muscleups. Innan dess, not so much.

DarcyGrahn
2014-03-12, 13:24
Mycket svårare i ringar

Att göra ostrikta/kippande är lättare på stång medans strikta är mycket lättare i ringar.

J.V
2014-03-12, 13:25
Ifall man klarar att göra c:a 10 oviktade och strikta pullups och 10 oviktade djupa dips så lär det överlägset viktigaste vara att sätta tekniken i övergången. Det kvitar i princip hur många pullups och dips du klarar så länge du inte har den tekniken.

Men när man väl har lärt sig den tekniken och klarar av att göra några muscleups så finns det såklart ett samband mellan antalet pullups och dips och antalet muscleups. Innan dess, not so much.Detta.

Jag har gjort 44 oviktade dips och 29 oviktade chins, men muscle-ups är fan helt omöjligt. Jag får inte till övergången.

Nu har jag dock börjat nöta lite muscle-ups med hjälp av gummiband (fäst bandet i räcket och ställ dig "i" gummibandet så du får en skjuts uppåt) vilket har fått mig att komma betydligt närmare att klara övergången från chins till dips även utan hjälp.

exor
2014-03-12, 13:28
Gör 25-30 chins men inte nära att klara en MU tyvärr.

Chipstutten
2014-03-12, 13:51
Detta.

Jag har gjort 44 oviktade dips och 29 oviktade chins, men muscle-ups är fan helt omöjligt. Jag får inte till övergången.

Nu har jag dock börjat nöta lite muscle-ups med hjälp av gummiband (fäst bandet i räcket och ställ dig "i" gummibandet så du får en skjuts uppåt) vilket har fått mig att komma betydligt närmare att klara övergången från chins till dips även utan hjälp.

Det där skall provas, tack för tipset. Först skall det utredas om det är för lågt i taket för MU dock.

major Pectoralis
2014-03-12, 13:56
Man behöver inte klara så många pullups för att klara en muscle-ups.

Väldigt många fixar det i räcke om de tar ett s.k. "false-grip".
Åt ena sidan ser det fräckt ut. Åt andra sidan är det nog inte så hälsosamt. Träningseffekten av MU är väl inte heller så mycket att hurra för.

dluddeckens
2014-03-12, 15:35
Man behöver inte klara så många pullups för att klara en muscle-ups.

Väldigt många fixar det i räcke om de tar ett s.k. "false-grip".
Åt ena sidan ser det fräckt ut. Åt andra sidan är det nog inte så hälsosamt. Träningseffekten av MU är väl inte heller så mycket att hurra för.

Vad innebär det med falsegrip då?

J.V
2014-03-12, 15:42
En hand pronerat, en supinerat.


TapaTalk.

Rikard Jansson
2014-03-12, 15:42
Räknas muscle up om man gör det en hand i taget? Mycket lättare då ju :D

major Pectoralis
2014-03-12, 15:50
Vad innebär det med falsegrip då?


http://www.crossfitkinnick.com/wp-content/uploads/2012/12/false-grip1.gif

major Pectoralis
2014-03-12, 15:51
Sedan kan man väl tycka att muscle-ups skall göras med muskelkraft. Kippar och dylikt blir ju inte så mycket "muscle" egentligen.

svenbanan
2014-03-12, 16:20
En hand pronerat, en supinerat.


TapaTalk.

Not even close...

J.V
2014-03-12, 16:23
Not even close...Min hjärna slant. :(

Men det jag skrev är ett grepp som underlättar för många när man börjar harva muscle-ups. Tveksamt om det är jättebra att köra så dock. :D


TapaTalk.

Aping
2014-03-12, 19:27
Instämmer med tidigare i tråden, det är LJUSÅR i styrkeskillnad mellan att göra en strikt MU och kippade :-)

För att bidra till statistiken:
När jag kunde göra min första bar-MU med kipping gjorde jag 20 räckhäv pronerat grepp och 6 reps med 32 kg extravikt @75-80 kg KV. Utan att öka övriga stats (till och med några färre reps i oviktade räckhäv) kunde jag sen öka till 10 kippade bar-MU utan false grip under en sommar. I slutet av sommaren var jag ganska nära att kunna göra EN strikt (explosivt från deadhang men utan kip) bar-MU. En långsam kontrollerad MU = förmodligen omöjligt för mig oavsett hur mycket tid jag lägger på det :-)

gohei
2014-03-12, 19:31
När jag till sist klarade av min första MU så tränade jag inte speciellt mycket pull-ups. Däremot en hel del super-slow negativa MU och statisk hängande i ett false grip. Detta var alltså på ringar och utan kipping eller någon explosivitet.

Koettman
2014-03-12, 20:04
För bar-MU tycker jag det finns en stark koppling till höga pull-ups (till bröst/mage). När man börjar få ordentlig höjd blir övergången ganska lätt.

Ang. stång vs. ringar så upplever jag övergången lättare, och "dippen" svårare, med ringar.

Picap
2014-03-12, 20:18
Ursäkta en virrig lekman men jag var under intrycket av att falskt grepp är grepp med tummen på samma sida som resten av fingrarna. Ser dock inte ut att vara det i ringarna ovan? Kan någon utveckla vad det är "som händer" på bilden?

Chipstutten
2014-03-14, 09:23
Provade en MU med det minst elastiska band jag kunde hitta på gymmet, DENIED!
Balansen blev helt fuckad av att stå i gummiband så den extra skjuts som bandet gav nullifierades å det grövsta med att benen stack iväg och hamnade riktigt långt från stången med bröstet.

Ska prova i ett par ringar så fort jag befinner mig i en gympasal

NiklasAlm
2014-03-14, 10:52
Ursäkta en virrig lekman men jag var under intrycket av att falskt grepp är grepp med tummen på samma sida som resten av fingrarna. Ser dock inte ut att vara det i ringarna ovan? Kan någon utveckla vad det är "som händer" på bilden?


CtAui84zEAU kolla på hela serien så tror jag du kommer förstå

svenbanan
2014-03-15, 03:21
Ursäkta en virrig lekman men jag var under intrycket av att falskt grepp är grepp med tummen på samma sida som resten av fingrarna. Ser dock inte ut att vara det i ringarna ovan? Kan någon utveckla vad det är "som händer" på bilden?

Nu vet jag inte riktigt vilken bild du menar. Men false grip är ett sätt att hålla i ringarna så att man i toppen av pullupen (då ringarna är i armhålorna ungefär, med handflatorna vända inåt mot kroppen) "bara" behöver utåtrotera armarna för att komma i ett läge där man håller ringarna som i djupaste läget på en ring-dip.

Sätt händerna i ringarna som man håller dem då man ska göra ring-dips. Dvs man håller ringen så nära handleden det bara går. Man vill ju att underarmen ska vara rakt över ringen för att få så mycket stöd som möjligt. Greppa om ringen och låt den inte skifta position i handen. Böj handlederna maximalt och inåtrotera armarna. Nu kommer ringen gå snett över handloven. Håll detta grepp då du gör en pullup så kanske det kan bli en muscleup av det. Det känns dock ganska onaturligt att göra pullups på det sättet.