handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta av att ta på jackan


Asaklitt
2014-03-12, 09:21
Har sen 3 veckor tillbaka börjat köra styrketräning, men har redan fått problem med min högra axel. Smärtan sitter på framsidan/snett framåt.

Jag har kört övningar såsom hantelpressar stående/liggande, reverse hantelfkyes med hantlar och sidolyft (dock med böjda armbågar men går ej över 85 grader).

Smärtan utlöses av bl.a av om jag tar på mig min jacka, lyfter något med utsträckt arm, bicepscurls och sidolyft med hantlar. Även om jag sträcker ut armen rakt ut och böjer armbågen i 90 grader och sedan lägger tryck ovanifrån med vänster handen så svarar jag positivt.

Som åtgärd har jag börjat köra inåt/utåtrotationer + väldigt lätta sidolyft. Mer tips uppskattas!

Asaklitt
2014-03-14, 02:53
Bump, hjälp uppskattas!

Ajemän
2014-03-14, 14:39
Låter onekligen som överbelastad cuff. Vila tills det inte känns i vardagen, sedan god uppvärmning med MKT lätta vikter i cuffövningar. Kör i kabel, inte med hantlar, det är snällare.

Det är antagligen ingen fara så länge du inte blir för het på gröten. Vila ordentligt, och övningar som gör ont kör du så låg vikt att det inte gör ont. Genomblödning!

Gissar att du kört sidolyft m hantel med rätt böjda armbågsleder. No good, armbågarna ska vara LÄTT böjda, annars blir det en väldigt hög belastning på cuffen.
:)

kalle1321
2014-03-14, 17:37
Var sitter smärtan?

Asaklitt
2014-03-16, 12:56
Låter onekligen som överbelastad cuff. Vila tills det inte känns i vardagen, sedan god uppvärmning med MKT lätta vikter i cuffövningar. Kör i kabel, inte med hantlar, det är snällare.

Det är antagligen ingen fara så länge du inte blir för het på gröten. Vila ordentligt, och övningar som gör ont kör du så låg vikt att det inte gör ont. Genomblödning!

Gissar att du kört sidolyft m hantel med rätt böjda armbågsleder. No good, armbågarna ska vara LÄTT böjda, annars blir det en väldigt hög belastning på cuffen.
:)

Precis så jag gjort, trodde det viktigaste var att inte köra över 90 grader. Ska ändra på det. Du menar att jag bör köra övningar för rotorcuffen med kabel, inte med hantlar även om jag endast kör med 1-3 kg's hantlar?

Var sitter smärtan?

Den sitter på framsidan eller snett framåt mot utsidan när jag aktiverar axeln i mer eller mindre vad som helst.

Akada
2014-03-16, 15:14
Känns smärtan ytligt eller djupt belägen, tycker du?

kalle1321
2014-03-16, 16:11
Den sitter på framsidan eller snett framåt mot utsidan när jag aktiverar axeln i mer eller mindre vad som helst.
Oj, såg inte att du skrivit det redan. Det första jag tänkte på var bicepstendinit i alla fall. Gör det ont vid detta test?
https://www.youtube.com/watch?v=N00gA4Pvsbw

Asaklitt
2014-03-16, 16:37
Oj, såg inte att du skrivit det redan. Det första jag tänkte på var bicepstendinit i alla fall. Gör det ont vid detta test?
https://www.youtube.com/watch?v=N00gA4Pvsbw

Provade, men kände inget. Provar senare också!

Honkaarn
2014-03-16, 22:05
Låter precis som min strulande axel, sjukgymnasten trodde först att det var nå med rotatorcuff men ändrade sig efter ett tag och kom fram till att det måste vara infästningen för långa bicepssenan. Fått några stötvågsbehandligar och det gör rejält ont när han kör över bicepssenan så det känns som att han hittat rätt.

Asaklitt
2014-03-17, 06:50
Oj, såg inte att du skrivit det redan. Det första jag tänkte på var bicepstendinit i alla fall. Gör det ont vid detta test?
https://www.youtube.com/watch?v=N00gA4Pvsbw

Får inte ont av testet ovan. MEN böjer jag armen till 90 grader knyter näven (tumknogen pekandes mot mig) och med hjälp av andra handen applicerar tryck ovan ifrån så gör det ont. Fick det här testet från en annan tråd.

Ajemän
2014-03-17, 06:57
Får inte ont av testet ovan. MEN böjer jag armen till 90 grader knyter näven (tumknogen pekandes mot mig) och med hjälp av andra handen applicerar tryck ovan ifrån så gör det ont. Fick det här testet från en annan tråd.

Och det man belastar i det testet är cuffen som motverkar inåtrotation i axelleden, som överbelastas när man kör sidolyft med böjda armar, och speciellt i början av träningskarriären när de är mycket känsliga

Oavsett vilket så lär rehaben bli densamma - vila och försiktig stagnering

Asaklitt
2014-03-19, 02:11
Och det man belastar i det testet är cuffen som motverkar inåtrotation i axelleden, som överbelastas när man kör sidolyft med böjda armar, och speciellt i början av träningskarriären när de är mycket känsliga

Oavsett vilket så lär rehaben bli densamma - vila och försiktig stagnering

Okej. Uppdaterar om en vecka eller så!

Evolve
2014-03-20, 10:37
Se till att du har rätt teknik speciellt i pressövningarna. Skuldrorna ska dras ner o ihop o bröstet höjas för att man ska kunna pressa bra utan kläm o slit skador i axlen. Skuldrorna ska stabilisera hela rörelsen. Tänk nästan som att skuldrorna försöker omsluta varandra o håll dom där under hela övningen. Kräver en del övning

Asaklitt
2014-03-24, 00:58
Och det man belastar i det testet är cuffen som motverkar inåtrotation i axelleden, som överbelastas när man kör sidolyft med böjda armar, och speciellt i början av träningskarriären när de är mycket känsliga

Oavsett vilket så lär rehaben bli densamma - vila och försiktig stagnering

Har fortfarande smärta i axeln. Bör jag ha blivit bra eller är detta något som kommer ta lång tid?

Sarco
2014-03-24, 07:56
Mina erfarenheter är att jag fick problem med rotatorcuffarna efter att ha tränat rätt länge så jag vet inte om det är jämförbart men såhär gjorde jag:

1. vila från allt som gjorde ont och som kunde förvärra. I mitt fall nästan all bröst- och framsida axelträning. Så länge det gjorde ont, vilket blev någon månad.
2. två rotatorcuffövningar (både stående och liggande rotationer med hantel) varannan dag ca
3. Extra fokus på baksida axlar, roddar mm.
4. så småningom, testa mycket lätta rörelser (utan vikt från början, när det gäller sidolyft alltså utan hantel alls). Passa på att bana in rätt teknik.

Inte riktigt samma sak men principen är som sagts tidigare, vila, stärk ev. obalanser, gör om gör rätt. Se också över ditt träningsschema. Många tränar alldeles för tunga och avancerade program i början fastän ett enkelt helkropps vore bäst.

Ajemän
2014-03-27, 23:19
Har fortfarande smärta i axeln. Bör jag ha blivit bra eller är detta något som kommer ta lång tid?

Borde ha blivit betydligt bättre om du inte stressat axeln...Har det blivit bättre, hur känns det nu?

Om den inte förbättrats hade jag hoppat på en Voltarenkur (antiinflammatoriskt) på 10 dagar

kalle1321
2014-03-27, 23:33
Vad har du gjort för rehab-övningar?