handdator

Visa fullständig version : Viktökning och äta "för mycket" ?


jim
2004-03-18, 01:53
tänkte fråga er som tränat längre tid och ändrat mycket i vikt..

jag har tränat till och från ganska länge.. ökat i vikt ibland och ibland inte.. men aldrig tränat länge nog att få bra koll..

saken är att jag undrar nu.. har tränat i snart 6 veckor.. äter vad jag anser är bra (har koll på vad man ska äta och när litegrann iaf, tack grub :) ) jag tränar tungt och ökar.. både i volym och styrka. varje vecka (nästan iaf) så orkar jag lite mer och är lite striktare.. ser oxå tydlig skillnad på min kropp.. dock har jag inte ökat ett gram i vikt på dessa 6 veckor!

jag bryr mig inte om vikt men jag undrar.. hur fan kan jag öka massa i styrka och en hel del i volym utan att vågen ger utslag?

jag tänker "i slutändan är det viktökning som krävs för att det andra ska fortsätta (styrka och massa då)".. ska jag äta mer? kan jag äta FÖR mycket?? jag menar ju inte extremt men säg 500-1000 kcal mer än vad jag äter idag?

hur fort ökar man i vikt egentligen? vad är normalt?

nordland
2004-03-18, 06:38
En ganska svår balansgång det där.... Prova att höjja det dagliga energiintaget med 500kcal. Märker du inget så höjj 500 till. Börjar du då öka för snabbt (Mycket fett) så sänk 250kcal. Och försök balansera upp det...

Bara att laborera på.....

aliquis
2004-03-18, 11:11
Ökningen du gör i styrka beror nog inte på större muskelmassa utan snarare på ett bättre fungerande nervsystem till musklerna.

Skillnaden du ser på kroppen beror eventuellt på en liten minskning av kroppsfett och en liten ökning av muskelmassa.

Vill du ha någon större ökning av muskelmassa kan du dock inte hålla på med båda sakerna samtidigt utan får helt enkelt satsa på att bygga massa först och äta mer, fettet du lägger på dig får du skala bort senare.

Herkulez
2004-03-18, 11:22
man kan inte förvänta sig så mycket ökningar på endast 6 veckor

jim
2004-03-19, 18:48
Originally posted by Herkulez
man kan inte förvänta sig så mycket ökningar på endast 6 veckor


det är vikt jag haft innan och som försvunnit de senaste 4-5 månaderna.. borde inte vara SÅ svårt att få tillbaka!

kroppsfettet har inte minskat utan ökat lätt.. så som det gör när man börjar äta mer igen... allt kommer som det ska utom kroppsviktsökningen! jag har ökat ganska mycket i styrka det är inga fattiga småkilon (4:a på 60 kg till 4:a på 85 kilo på 6 veckor i bänk)

VAR ÄR MIN KROPPSVIKT! :cryout: