handdator

Visa fullständig version : Anpassad recomp istället för deff


Snufk
2014-03-11, 23:56
Bakgrund: (slutsats = jag vill inte tappa axlar i deffen)

Efter deffen förra året, då jag tappade en betydelsefull mängd styrka och massa (främst på axlar) så är jag väldigt skeptiskt till deff detta år. Förra året slutade bulken på ca 16% kroppsfett och deffen slutade runt 8-9% (3 månader). Deffen var långt ifrån klok, jag åt i princip bara kycklingfilé och sallad. Jag täckte i alla fall mitt proteinbehov utan tvekan.

Denna bulk har jag tagit det lite lugnare och avslutar nu kring 13-14%. I överlag har jag ökat bra i massa och styrka, men axlarna släpar nå jävulskt och det är knappt någon skillnad sedan förra bulken. Så nu sitter jag rädd om mina axlar och funderar på någon slags recomp istället för deff.


Tanken var något i stil med:
Måttligt överskott (15-20%) 2 dagar i veckan då jag tränar bröst/axlar/triceps
Litet underskott (-10%~) 2 dagar i veckan då jag tränar ben/rygg/biceps osv
Måttligt underskott på vilodagar (-20%~)

Överskottet består främst av kolhydrater och sedan placerar jag ben/ryggpasset dagen efter så att jag känner att trycket inte sviker i böjen/marken.

Jag har ett minne av att någon "vis forumanvändare", dvs. antingen King grub, Grandmaster/Berkhan eller Sheogorath skrev att det var (iaf. teoretiskt) möjligt att deffa och bulka olika delar av kroppen "samtidigt".

Är detta logiskt eller bör jag ge upp mina drömmar om att vara deffad med halvbra axlar?