handdator

Visa fullständig version : Kcal intag efter träning


frippan
2014-03-11, 22:14
Tjena!

Tycker det skulle vara intressant att höra hur stor procentuell andel utav ert dagsintag (kcal) som läggs för/efter träning samt fördelarna ni upplever med detta (personligt stadie, forskning) utifrån just er kosthållning/sätt att äta. Ett exempel är ju t.ex. Lean gains där det förespråkas att största delen utav kcal läggs efter träning.

Synpunkter?? :)

Sheogorath
2014-03-11, 22:19
Tränade på eftermiddagen idag, och så här såg det ut idag:

56% av energin och 74% av kolhydraterna låg efter passet.

Största vinsten är att man går och lägger sig någorlunda mätt om man äter sent på dagen. Sen finns det andra fördelar med att fördela in kolhydraterna där som har med glykogeninlagringen att göra.

Tränar man på morgonen blir ju i princip allt "efter träning" så det här är väl ffa en intressant sak när man talar om eftermiddags- eller kvällspass.

mattisjamtback
2014-03-11, 22:29
Har ingen vetenskap bakom det men tror på att äta en stor del efter passet.

Tränar jag tidigt på dagen blir 99% efter, tränar jag på kvällen blir minst 50% efter, vill iallafall ha ett stort mål efter passet.

frippan
2014-03-11, 23:06
Tränade på eftermiddagen idag, och så här såg det ut idag:

56% av energin och 74% av kolhydraterna låg efter passet.

Största vinsten är att man går och lägger sig någorlunda mätt om man äter sent på dagen. Sen finns det andra fördelar med att fördela in kolhydraterna där som har med glykogeninlagringen att göra.

Tränar man på morgonen blir ju i princip allt "efter träning" så det här är väl ffa en intressant sak när man talar om eftermiddags- eller kvällspass.

Brukar också lägga 50% + efter träningen. Läste dock en antal arrtikel där man belyser vikten utav ett ordentligt intag innan i anslutning till träningen, då det skulle främja prestationen just under träning väldigt mycket. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var jag läste artikeln eller om det rent utav var någon utav gästerna på body radio som experimenterat med detta på ett antal utav sina klienter. Rätt intressant ämne!

Sheogorath
2014-03-12, 07:16
Brukar också lägga 50% + efter träningen. Läste dock en antal arrtikel där man belyser vikten utav ett ordentligt intag innan i anslutning till träningen, då det skulle främja prestationen just under träning väldigt mycket. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var jag läste artikeln eller om det rent utav var någon utav gästerna på body radio som experimenterat med detta på ett antal utav sina klienter. Rätt intressant ämne!

Många upplever att ett tillägg av lättsmälta kolhydrater direkt innan träning förbättrar prestationen särskilt när de ligger på underskott. Det är ju en ganska simpel sak att "experimentera" med kan jag tycka. Man prövar väl helt enkelt en lagom dos kolhydrat innan träningen och ser om man får tillräckligt mycket "bang for the buck" för att tycka att det är värt den omfördelningen av kalorierna.