handdator

Visa fullständig version : Ligger på stort underskott utan resultat


Fluency
2014-03-11, 21:07
Ja ni har garanterat sett sådana här trådar tidigare och tänker säkert direkt att det beror på att jag helt enkelt äter för mycket eller räknar fel på hur mycket jag förbrukar per dag. Detta är inte fallet idag.

Jag är 188cm och väger in på cirka 83kg. Uppskattar att jag ligger nära 20% bf.

Tränar 8ggr/v. Av dessa är hälften styrketräning respektive lättare kondition.

I snitt äter jag 1800 kcal per dag (aldrig över, väger och räknar allt). Detta har jag nu gjort i 7veckor. På denna tid uppskattar jag att jag tappat max 2kg. Baserar detta på att jag vägt mig varje dag och tagit medelvikten (samma tidpunkt varje dag). De fyra senaste dagarna har jag exempelvis vägt in på +1kg (utöver dessa 2kg), vilket förvisso inte säger någonting alls, men det hjälper inte motivationen.

Har 3st i familjen med hypoterios (ingen är dock tjock), men tror det kan vara ganska långsökt att tänka i de banorna då jag mår fint generellt? På senare tid har jag dock känt av ett lågt blodtryck varje gång jag reser mig upp, men detta kan kanske bero på att jag ligger på ganska få kalorier?

Gick tidigare ned ganska mycket i vikt, så gissar att det även kan bero på att min ämnesomsättning är låg?

Vad tror ni?

F Ultra
2014-03-12, 00:31
Menar du Hypotyreos? Det är ju iofs så dels ärftligt (om jag inte är helt ute och cycklar) och kan komma smygande så omm du redan har 3 andra i familjen som har det så borde du nog kolla upp det. Dock vanligare bland kvinnor men du skrev å andra sidan inte ditt kön.

Lågt blodtryck av för lite kalorier låter väldigt långsökt, det finns människor som gått i helsvält (dvs inte ätit alls) under så långa perioder dom 380 dagar och de har inte uppvisat minsta problem med blodtrycket.

Sohlsken
2014-03-12, 06:59
Kolla up den medicinska biten. Något annat du kan testa är att ha en ätardag eller måltid i veckan, det kan finnas en risk att din kropp har vant sig vid det låga kaloriintaget.

Sheogorath
2014-03-12, 07:11
Menar du Hypotyreos? Det är ju iofs så dels ärftligt (om jag inte är helt ute och cycklar) och kan komma smygande så omm du redan har 3 andra i familjen som har det så borde du nog kolla upp det. Dock vanligare bland kvinnor men du skrev å andra sidan inte ditt kön.

Lågt blodtryck av för lite kalorier låter väldigt långsökt, det finns människor som gått i helsvält (dvs inte ätit alls) under så långa perioder dom 380 dagar och de har inte uppvisat minsta problem med blodtrycket.

Inte ovanligt alls.

Karl Pilkington
2014-03-12, 13:59
Inte ovanligt alls.

Är det bara kcalunderskottet eller påverkar fördelning av makros blodtrycket? Upplever själv att jag kan bli lite mer "snurrig" när jag ligger lågt på kolhydrater...

Sheogorath
2014-03-12, 14:36
Är det bara kcalunderskottet eller påverkar fördelning av makros blodtrycket? Upplever själv att jag kan bli lite mer "snurrig" när jag ligger lågt på kolhydrater...

Kan inte svara på det utan baserar det på att ffa flickor (som inte sällan har lågt blodtryck naturligt) och som bantar lätt kan drabbas av ortostatiskt blodtrycksfall och svimma av detta. Även på en i övrigt "bra" diet.

F Ultra
2014-03-13, 23:03
Inte ovanligt alls.

Hur i he skulle det hänga ihop, om vi nu inte blandar in anorektiker? Eller hänger det samman med att dessa personer ofta konsumerar ofantliga mängder vatten vilket gör att deras natrium/kalium-balans rubbas tro? (eftersom de inte äter så får de ju inte i sig något natrium eller kalium heller).

Sheogorath
2014-03-14, 06:27
Hur i he skulle det hänga ihop, om vi nu inte blandar in anorektiker? Eller hänger det samman med att dessa personer ofta konsumerar ofantliga mängder vatten vilket gör att deras natrium/kalium-balans rubbas tro? (eftersom de inte äter så får de ju inte i sig något natrium eller kalium heller).

Ja, anorektiker kan väl ofta få skadligt lågt blodtryck och en av dödsorsakerna i anorexi är väl hjärtstopp? Båda dessa har en koppling till elektrolysbalansen i kroppen.

Ek96
2014-03-14, 11:01
Ja ni har garanterat sett sådana här trådar tidigare och tänker säkert direkt att det beror på att jag helt enkelt äter för mycket eller räknar fel på hur mycket jag förbrukar per dag. Detta är inte fallet idag.

Jag är 188cm och väger in på cirka 83kg. Uppskattar att jag ligger nära 20% bf.

Tränar 8ggr/v. Av dessa är hälften styrketräning respektive lättare kondition.

I snitt äter jag 1800 kcal per dag (aldrig över, väger och räknar allt). Detta har jag nu gjort i 7veckor. På denna tid uppskattar jag att jag tappat max 2kg. Baserar detta på att jag vägt mig varje dag och tagit medelvikten (samma tidpunkt varje dag). De fyra senaste dagarna har jag exempelvis vägt in på +1kg (utöver dessa 2kg), vilket förvisso inte säger någonting alls, men det hjälper inte motivationen.

Har 3st i familjen med hypoterios (ingen är dock tjock), men tror det kan vara ganska långsökt att tänka i de banorna då jag mår fint generellt? På senare tid har jag dock känt av ett lågt blodtryck varje gång jag reser mig upp, men detta kan kanske bero på att jag ligger på ganska få kalorier?

Gick tidigare ned ganska mycket i vikt, så gissar att det även kan bero på att min ämnesomsättning är låg?

Vad tror ni?

Antagligen ämnesomsättningen, ta en refeed dag då du äter liter mer :)

Engmar
2014-03-14, 22:31
Ja som många säger så kan en ätardag vara att föredra. Annars kan du ju alltid testa att cykla med kalorierna. Dv.s Ät t.ex. 3000 kalorier i fyra dagar, gå ner till 2400 i tre och sen till 1800 fyra dagar och börja sedan om. Man kan "lura" kroppen väldigt bra på detta sätt och den hinner aldrig vänja sig vid någon kaloribegränsning utan man tvingar den att hela tiden gissa och ställa nya frågor.

Armed Dingo
2014-03-16, 12:42
Man kan "lura" kroppen väldigt bra på detta sätt och den hinner aldrig vänja sig vid någon kaloribegränsning utan man tvingar den att hela tiden gissa och ställa nya frågor.
Dat dere?

Op jag vet inte. Jag har legat på vad som borde vara -700 eller 600 men det hände ingenting. Så jag åt pizza för två dagar sen och igår för mycket mat. Ska kolla på vågen imorgon, kommer säkert ha tappat. Kroppen är en förbryllande sak.



Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk