handdator

Visa fullständig version : Era bästa storkok, bulk!


200
2014-03-11, 20:38
Hej!

Jag tänkte börja göra matlådor så att jag har lunch hela veckan, behöver tips/recept på matlådor som innehåller:

- "Mycket" kcal, över 1000kcal för hela måltiden.
- Bra näringsinnehåll dvs bra fördelning mellan K,P,F
- Inga torra måltider dvs gärna mycket sås

Tips? :)

jon lord
2014-03-11, 20:44
Enkla och "snabba" rätter att göra långkok på, samt går att variera i all oändlighet:
Chili con carne
Köttfärssås
Makaronlåda

R Scarpa27
2014-03-11, 20:49
kör mkt jordnötssås till allt, bulk som deff, dock ökar jag på mkt mer på bulk =)...

käka sås med mat e fan godast.

tänk på matlådor, allt med potatis e för jaekla äckligt att värma i mikro =O.
undvik potatisrätter om inte!!!!!!!!!! ett gäng goda mackor med smör, sallad, kött & potatissallad gjord på äkta majo.

finns ju miljoner ideer.
ät ute ibland?
mackaroner,ris, korvstroganoff,kyckling jacob m.m m.m (kan ju skriva 500 a4 här), att sikta på kalorier behöver ju inte utgöra en speciell kost utan det kan både såser,oljor osv fixa upp endå.
fantasi på mat du gillar e nog bäst =)

och mdd nekelhet drick, juice, mjölk osv till maten =)

att nå 1000kcal på en måltid e pissigt enkelt.

Alfers
2014-03-11, 21:35
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.
Jag gör matlåda av typ 14 av 15 rätter som jag lagar. Laga det du brukar men femtioelva portioner?

Sohlsken
2014-03-11, 21:36
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.
Jag gör matlåda av typ 14 av 15 rätter som jag lagar. Laga det du brukar men femtioelva portioner?

Enkelt, man slipper bry sig hela veckan, och man förbigår risken att inte ha ork under andra dagar.

Det är min anledning.

/Lämnar nu tråden där jag inte hör hemma annat än av mer eller mindre masochistiska orsaker. Maaaaaaaaaat.

R Scarpa27
2014-03-11, 21:53
Enkelt, man slipper bry sig hela veckan, och man förbigår risken att inte ha ork under andra dagar.

Det är min anledning.

/Lämnar nu tråden där jag inte hör hemma annat än av mer eller mindre masochistiska orsaker. Maaaaaaaaaat.

jo men lagar du inte middag? göra merän dubbelt varje dag mot man brukar göra så blir det ju till dagen efter med =P, tror det är det han syftar på.

matlåda har jag inte ätit på 10 år. usch skylle inte ens få för mig att ta med en liten plasttlåda att värma i mikro aw.......

4623
2014-03-11, 21:55
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.
Jag gör matlåda av typ 14 av 15 rätter som jag lagar. Laga det du brukar men femtioelva portioner?

Jag lagar mat en gång i veckan. Det brukar bli tre portioner. I princip samma rätt varje gång.

1000g nötfärs
140g bacon
5dl creme fraiche
chilisås.

austria
2014-03-12, 15:13
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.
Jag gör matlåda av typ 14 av 15 rätter som jag lagar. Laga det du brukar men femtioelva portioner?

Har man fru och två barn att laga mat till blir det inget över från middagarna tyvärr, man får vara glad om man blir mätt själv :)

Att laga någon jättemiddag för att få matlådor över håller inte riktigt heller.
Kommer man hem från jobbet är alla hungriga och det skall gå fort med maten, samt att byttor, kastruller och stekpannor inte räcker till för att göra dubbla satser.

Därför gör ett storkok på söndagar, och sedan kryddar jag luncherna med att äta ute lite då och då (så det inte blir för enformigt:))

Trapz
2014-03-12, 18:13
1 kg ris
2 kg kyckling
1 kg wokgrönsaker
1 burk med kokosmjölk

Koka allt ris i en stor kastrull.
Om du har en stor stekpanna så släng i all kyckling och wok och stek på och släng i kokosmjölken när det börjar bli klart och låt det stå och småputtra en stund.

Blir väl en 8-10 ganska stadiga, goda matlådor som är barnsligt enkelt att laga till.

Alfers
2014-03-12, 19:58
1 kg ris
2 kg kyckling
1 kg wokgrönsaker
1 burk med kokosmjölk

Koka allt ris i en stor kastrull.
Om du har en stor stekpanna så släng i all kyckling och wok och stek på och släng i kokosmjölken när det börjar bli klart och låt det stå och småputtra en stund.

Blir väl en 8-10 ganska stadiga, goda matlådor som är barnsligt enkelt att laga till.
Ett par skedar grön currypasta på det så snackar vi.

Gober
2014-03-12, 22:12
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.
Jag gör matlåda av typ 14 av 15 rätter som jag lagar. Laga det du brukar men femtioelva portioner?

Har inte heller riktigt fattat det där, för så himla mycket tid sparar man väl ändå inte. Ska man göra göra mat för en hel vecka (till individ som tränar och äter mycket mat) får man ju stå och laga hela dagen och sedan fylla hela kylen/frysen med lådor.

Jag får oftast ingen mat över (:em:) men om jag får det blir det oftast bara 1 matlåda. Undantaget är maträtter som gör sig bäst i större volym och som blir godare av att stå ett par dagar, tex chili.

Men sen är jag kanske fel person att lägga mig i då jag älskar att laga mat och inte har några problem med att fantisera ihop olika rätter varje kväll.

Men för att bidra,

Chili i olika varianter
Kalops
köttfärsås
ärtsoppa
grytor av alla dess slag
köttbullar/pannbiff med sås

osv..

lillrosen
2014-03-12, 23:51
Jag kör alltid storkok på söndagar.. gör lunch/middag till kommande arbetsveckan, oftast blir det samma rätter till lunch som till middag, ända skillnaden är att jag värmer middagen då jag inte har en tillgång till micro på jobbet under den tiden jag käkar..

Men för att svara på frågan så är ju lax sjukt jäkla gott, det är kaloririkt, går juh att tillaga på en miljon olika sätt och blir alltid gott! :)

z_bumbi
2014-03-13, 08:07
Jag gillar att laga mat men när jag tränade mycket såg jag inget direkt nöje i att ställa mig varje kväll och peta ihop tre till fyra matlådor. Då var det mycket bättre att laga en till tre rätter när det fanns tid, ha ett antal lådor i frysen och på sätt också kunna göra maträtter på kvällen som inte funkar i en matlåda, käka ute eller hemma hos någon utan att fundera på att jag också skulle ha mat till dagen efter.
Däremot har jag endast i undantagsfall käkat samma mat en vecka i stöten (slumpen och att jag skulle frosta av frysen..) utan det har alltid varit någon form av variation även om det i vissa fall kanske inte var mer än ris vs pasta eller olika typer av frysta grönsaker och lite extra kryddor.

Wormzie
2014-03-13, 08:35
Pulled pork på fläskkarré är enkelt och blir mycket mat. Hitta en bit på 1,5kg eller nåt så har du ordentligt med mat.

Ifall jag vill ha matlådor gör jag ibland en hel ugnsform med kycklingfileer.. det brukar vara värt att få lite fin yta i stekpannan för att sen göras klart i ugnen. Sen kokar du ris upptill eller pasta :)

200
2014-03-13, 17:34
Får jag fråga varför du ska göra matlådor för en hel vecka? Alltid undrat varför folk gör det, har man så ont om tid? Nyfiken på riktigt.

Handlar igentligen inte om tiden utan, jag gör det för att slippa:

- Fundera på vad man ska ha med sig för mat till jobbet imorrn.
- Laga den maten varje kväll eller göra dubbelmat varje middag.
- Diska 7ggr extra, matlådan kan du diska vid middagen och du slipper diska kastrull och stekpanna m.m för att göra en lunch.
- Alltid ha "nyttig" mat till lunch, inte riskera att man inte orkar/har tid att göra mat kvällen innan och köper skräpmat ist.

Nått sånt, då bör de nämnas att jag inte är kräsen när de gäller mat utan äter de som serveras för att få i mig kcal och vitaminer.;)

Hur lyckas ni komma upp i 1k kcal/matlåda?

Mina gamla matlådor innehöll ca 230g Jasminris, ca 170g Kyckling och ca 80g valfri frysta grönsaker. Mer rymdes inte i matlådan...typ.

Med detta kommer jag bara upp i omkring 600kcal? :n00b

OBS. Måltiden ska hinna ätas upp på en 30min rast.;)

Trapz
2014-03-13, 19:18
Ta fet nötfärs istället för kyckling, och spaghetti istället för ris så kommer du nog upp i 1k kcal per matlåda utan problem.